THEPOWERGAME
Το ενδιαφέρον μεγάλων εταιρειών μόδας σε διεθνές επίπεδο προσελκύει η πρωτοβουλία ελληνικών επιχειρήσεων να συνεργαστούν στην παραγωγή ρούχων από 100% ελληνικό βαμβάκι, το οποίο παράγεται με βιώσιμο (φιλικό στο περιβάλλον) τρόπο, είναι πιστοποιημένο από ανεξάρτητο φορέα για την ποιότητα και τις βιώσιμες πρακτικές, διαφανές και ανιχνεύσιμο καθ’ όλη τη διαδρομή του, από το σπόρο έως το έτοιμο ρούχο. Κι όλα αυτά σε ακτίνα μόλις 250 χιλιομέτρων που θεωρείται το πλέον βιώσιμο πρότυπο όσον αφορά στο ανθρακικό αποτύπωμα.
Το πρόγραμμα, στο οποίο συμμετέχουν εταιρείες από την περιοχή της Μακεδονίας και της Θράκης, παρουσιάστηκε ήδη σε διεθνή έκθεση στο Λονδίνο (London textile fair), όπου ήταν έντονο το ενδιαφέρον τόσο εταιρειών όσο και του κοινού, ενώ τώρα παρουσιάζεται σε brands της μόδας από την ελληνική εταιρεία κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων (supply chain leader) Athos Pallas με έδρα τη Θεσσαλονίκη.
«Ενθουσιάζονται οι πελάτες μας όταν τους το παρουσιάζουμε», δηλώνει στο powergame.gr η κα Μαρία Καραμπά, sourcing & ethical manager στην Athos Pallas, εταιρεία η οποία εξάγει ελληνικά ρούχα από το 1982. Οι εξαγωγές της κυμαίνονται πλέον στα 12 εκατομμύρια ρούχα σε ετήσια βάση, κυρίως γυναικεία μόδα, και κατευθύνονται κυρίως σε Ηνωμένο Βασίλειο, Κεντρική Ευρώπη και Σκανδιναβικές χώρες και πλέον την Αυστραλία.
«Η αγορά ζητεί βιώσιμο και ανιχνεύσιμο (sustainable and traceable) βαμβάκι κι αυτό θα προσφέρουμε επισημαίνει η κα Καραμπά (στην ετικέτα των ρούχων θα αναγράφεται «European Sustainable & Traceable Cotton – Origin Greece»), ενώ η αντιπρόεδρος και sustainability manager στα Θρακικά Εκκοκκιστήρια με έδρα την Κομοτηνή, κα Εμμανουέλα Κουρούδη τονίζει από την πλευρά της: «Προτάσσοντας ως βασικές αξίες την πρώτη ύλη, τους παραγωγούς και τις σωστές καλλιεργητικές πρακτικές, ευελπιστούμε να πρωταγωνιστήσουμε στην παγκόσμια αγορά ενδυμάτων, κάνοντας γνωστό το ελληνικό ποιοτικό βαμβάκι διεθνώς».
Η κα Κουρούδη θέτει ως στόχο «να δημιουργήσουμε ένα 100% ελληνικό ρούχο από premium βαμβάκι της Θράκης του οποίου η αξία θα επιστρέφει στον παραγωγό που περιποιείται το βαμβάκι και κάνει την περισσότερη δουλειά. Η Athos Pallas είναι μία καινοτόμα εταιρεία με μεγάλη εμπειρία και διεθνή αναγνωσιμότητα στον χώρο. Η συνεργασία μαζί της ήταν μονόδρομος για την δημιουργία ρούχων στην Ελλάδα», προσθέτει.
Πρόγραμμα farm2shirt σε ακτίνα 250 χιλιομέτρων
Το πρόγραμμα ενώνει όλους τους κρίκους της αλυσίδας παραγωγής ρούχων από βαμβάκι: από την καλλιέργεια βαμβακιού στο χωράφι, μέχρι το εκκοκκιστήριο, το νηματουργείο, το πλεκτήριο, το βαφείο, τη εταιρεία παραγωγής ρούχων, τον εμπορικό αντιπρόσωπο. Όλοι αυτοί βρίσκονται σε ακτίνα 250 χιλιομέτρων, ελαχιστοποιώντας το κόστος μεταφοράς και άρα το περιβαλλοντικό αποτύπωμα (εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου), κάτι που καθίσταται ολοένα και περισσότερο σημαντικό στην παγκόσμια αγορά -και – της μόδας.
Βάση του προγράμματος είναι το πρόγραμμα «Πιστοποίηση Fiber Max με βιώσιμες γεωργικές πρακτικές (Certified Sustainable Fiber Max – CSF)», που εφαρμόζουν εδώ και χρόνια τα Θρακικά Εκκοκκιστήρια και η εταιρεία BASF Agricultural Solutions. Οι παραγωγοί χρησιμοποιούν πιστοποιημένους σπόρους (όχι γενετικά τροποποιημένους) και εφαρμόζουν ορθές γεωργικές πρακτικές με βάση την αρχή της βιωσιμότητας. Με τη χρήση ευφυούς γεωργίας (μετεωρολογικοί σταθμοί και συλλογή δεδομένων) και με συμβουλές από γεωπόνους οι παραγωγοί υποστηρίζονται στην καλλιέργεια (άρδευση, θρέψη, αντιμετώπιση ασθενειών).
Αφού συγκομισθεί το βαμβάκι, που παράγεται στη Θράκη, εκκοκκίζεται στην Κομοτηνή από τα Θρακικά Εκκοκκιστήρια και ακολούθως γίνεται νήμα στα Κλωστήρια Θράκης, στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής. Από εκεί μεταφέρεται στη Θεσσαλονίκη για να γίνει ύφασμα, να βαφεί, να κοπεί, να συσκευαστεί και μετά τον ποιοτικό έλεγχο να γίνει το τελικό ρούχο για λογαριασμό των πελατών. Στα ρούχα αυτά θα τοποθετείται η προαναφερθείσα ετικέτα: «European Sustainable & Traceable Cotton – Origin Greece».
Η διαδικασία πιστοποιείται από ανεξάρτητους φορείς και υπάρχει 100% ιχνηλασιμότητα που καταγράφεται και αποδεικνύεται από έναν μοναδικό κωδικό QR και τεχνολογία blockchain.
Η Athos Pallas χρησιμοποιεί μάλιστα το transparency web tool, μια διαδικτυακή εφαρμογή μέσω της οποίας ο πελάτης της μπορεί να παρακολουθεί σε real time σε ποιο στάδιο βρίσκεται η παραγγελία του.