THEPOWERGAME
Για μείωση κατανάλωσης καφέ στον χώρο της εστίασης έκανε λόγο στο powergame.gr πριν από λίγες ημέρες ο Γενικός Διευθυντής της Coffee Island, Αλέξανδρος Ζαπανιώτης. Χθες, στην παρουσίαση του νέου Δ.Σ. της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, ο πρόεδρος της, Γιάννος Μπενόπουλος ανέφερε ότι το πρώτο τετράμηνο του 2022 καταγράφηκε μείωση του όγκου της συνολικής κατανάλωσης καφέ και στα σούπερ μάρκετ της τάξης του 5% – 6%. Κοινώς η επιστροφή στην κανονικότητα έρχεται με λιγότερο καφέ για τους Έλληνες. Σε ότι αφορά τις αγορές από το σούπερ μάρκετ θα πρέπει να σημειωθεί ότι τη διετία της πανδημίας είχαμε μία αύξηση της κατανάλωσης της τάξης του 10% σε όγκο, ενώ πέρυσι στο πρώτο τετράμηνο υπήρχε ένα σημαντικό διάστημα lockdown που είχε αυξήσει σημαντικά την κατανάλωση στο σπίτι. Σε σχέση πάντως με την τελευταία «κανονική» χρονιά το 2019, οι πωλήσεις στο σούπερ μάρκετ είναι μέχρι στιγμής ανοδικές στο επίπεδο του 4% – 5%.
Νέες αυξήσεις στο ράφι
Κρίσιμη είναι η επόμενη περίοδος μιας και αναμένεται να περάσουν αυξήσεις στα τιμολόγια των εταιρειών καφέ προς τα σούπερ μάρκετ, καθώς όπως υποστηρίζουν στελέχη του κλάδου τα κόστη έχουν εκτοξευθεί σε σχέση με την τελευταία ανατίμηση που είχε πραγματοποιηθεί από τους περισσότερους παίκτες τον περασμένο Δεκέμβριο. Όπως ανέφερε ο κ. Μπενόπουλος μέχρι στιγμής στο ράφι των σούπερ μάρκετ οι ανατιμήσεις είναι περίπου από 0,5 ευρώ έως 2 ευρώ το κιλό με ΦΠΑ, ενώ η αύξηση της τιμής στο σύνολο των καφέδων στο λιανεμπόριο είναι της τάξης του 7%. «Υπάρχει σημαντικός ανταγωνισμός μεταξύ εταιρειών και για αυτό δεν έχουμε δει τις αυξήσεις που πραγματικά επιβαρύνουν τον κλάδο να έχουν περάσει στον καταναλωτή» σημείωσε στην παρουσίαση.
Σύμφωνα με τους εκπροσώπους του κλάδου τον τελευταίο χρόνο πέρα από την κατακόρυφη άνοδο της χρηματιστηριακής τιμής του καφέ, τα ναύλα από την Βραζιλία έχουν τριπλασιαστεί (το κοντέινερ από 2.000 δολ. πήγε στα 6.000 δολ.), ενώ πολύ μεγαλύτερα είναι τα μεταφορικά κόστη από Ινδία (από 1.500 δολάρια έφθασε έως τα 10.000). Αντίστοιχα, τα κόστη ενέργειας έχουν διπλασιαστεί ενώ η αύξηση πρώτων υλών στα υλικά συσκευασίας οδήγησε σε μία επιβάρυνση κατά 2-3 ευρώ το κιλό.
Νικητές και χαμένοι
Η συνολική αγορά καφέ που πραγματοποιείται μέσω των σούπερ μάρκετ υπολογίζεται στα 300 εκατ. ευρώ. Δεκαπλάσια – 3 δισ. ευρώ – είναι η αξία του καφέ που καταναλώνουμε στην εστίαση με την αξία να υπολογίζεται με βάση την τιμή του ροφήματος που πωλείται ως τελικό προϊόν στον καταναλωτή. Στο ράφι οι μισές πωλήσεις σε όγκο και το 30% σε αξία πραγματοποιούνται από τον «ελληνικό» καφέ, ενώ στο πρώτο τρίμηνο του 2022 παρατηρείται πτώση της τάξης του -5% στην συγκεκριμένη κατηγορία. Ο στιγμιαίος – η κατηγορία με την εντονότερη πτωτική τάση – αντιστοιχεί σε περίπου 20% της συνολικής αγοράς καφέ ενώ το υπόλοιπο μερίδιο της αγοράς το μοιράζονται ο καφές φίλτρου – ο οποίος εμφανίζει μία ελαφρά ανοδική πορεία – και ο εσπρέσο στις διάφορες μορφές που κυκλοφορούν. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο εσπρέσο είναι η πιο δυναμική κατηγορία ενώ η υποκατηγορία της κάψουλας έχει καταφέρει και έχει σκαρφαλώσει στο 10% της συνολικής αγοράς στο πρώτο τρίμηνο.
Τα αιτήματα της Ελληνικής Ένωσης Καφέ
Με αφορμή την παρουσίαση του νέου Διοικητικού Συμβουλίου ο κ. Μπενόπουλος επανέλαβε τα αιτήματα της Ένωσης που είναι η κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, η ένταξη του κλάδου μεταποίησης καφέ στο ΕΣΠΑ, η αλλαγή καθεστώτος όσον αφορά το χαρτόσημο που πρέπει να αποδίδουν οι επιχειρήσεις καφέ κάθε φορά που παραχωρούν με χρησιδάνειο μηχανές τους σε πελάτες από τον χώρο της εστίασης και τέλος η πάταξη του λαθρεμπορίου που σε ορισμένες περιοχές όπως η Μακεδονία υπολογίζεται ότι καταλαμβάνει το 10% των συνολικών ποσοτήτων που διακινούνται στην αγορά.