THEPOWERGAME
Με το Πάσχα προ των πυλών, αλλά και ενόψει των κρατήσεων για το φετινό καλοκαίρι, οι εκπρόσωποι των φορέων του ελληνικού τουρισμού θέτουν την κρισιμότητα της μοναδικής ευκαιρίας που έχει παρουσιαστεί για το 2022 και τα επόμενα χρόνια για ένα κερδοφόρο μέλλον στον τουριστικό κλάδο.
Δεδομένου ότι ολόκληρος ο παγκόσμιος τουρισμός, δέχεται αλλεπάλληλες ανατροπές τα τελευταία χρόνια (πανδημία, γεωπολιτικές αναταραχές, ενεργειακή κρίση), δημιουργείται μια τεράστια ευκαιρία για να κάνει η Ελλάδα το άλμα που τόσα χρόνια έχει καθυστερήσει.
Στην αρχή του έτους, ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), ως κοινωνικός εταίρος παρέδωσε στον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τον ελληνικό τουρισμό στη νέα εποχή που πρόκειται να βαδίσει. Ένα σχέδιο που ανταποκρίνεται στις ανάγκες των καιρών, απόλυτα προσαρμοσμένο στις εξελίξεις, όπως είχε χαρακτηριστικά σχολιάσει σχετικά ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Ρέτσος.
«Στόχος μας είναι να αποτελέσει την αρχή μιας περιόδου δημόσιας διαβούλευσης, σε κεντρικό και σε περιφερειακό επίπεδο, καθώς η επιτυχής υλοποίηση της στρατηγικής απαιτεί ουσιαστικούς συνοδοιπόρους, συνθετικά και συνδυαστικά με τους υπόλοιπους δυναμικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας», είχε τονίσει, πριν από λίγες ημέρες, μιλώντας στο 7ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, εκφράζοντας την πεποίθησή του ότι με την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της μελέτης για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης, η Ελλάδα θα μπορέσει να κατακτήσει υψηλότερες θέσεις στην κατάταξη των δημοφιλέστερων προορισμών παγκοσμίως.
«Η Ελλάδα, παρά τις μεγάλες αντιξοότητες που αντιμετωπίζουμε, έχει τη δυνατότητα να μπει σε μια σταθερή τροχιά ανάκαμψης, σε ένα νέο δημιουργικό κύκλο ανάπτυξης. Ο τουρισμός, σε αυτή τη μεγάλη εθνική προσπάθεια, μπορεί και πρέπει να είναι πρωταγωνιστής», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ρέτσος, επισημαίνοντας ότι αυτό που πρέπει να δούμε το επόμενο διάστημα, είναι το κατά πόσο θα επηρεαστεί η πρόθεση ταξιδιού του μέσου Ευρωπαίου ταξιδιώτη από το τεράστιο κύμα των αυξήσεων σε ολόκληρη τη Ευρώπη.
Πως θα γίνει το ολικό «lifting»
Σύμφωνα με τη μελέτη «Ελληνικός Τουρισμός 2030 – Σχέδια Δράσης» για την ανάπτυξη των τουριστικών προϊόντων της χώρας που εκπονήθηκε από την κοινοπραξία εταιρειών Deloitte – Remaco για λογαριασμό του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) οι βασικοί στόχοι για ένα ολικό «lifting» του ελληνικού τουρισμού είναι: η πλήρης ανάκαμψη στα προ-πανδημίας επίπεδα το 2023, η απουσία μείζονος εξωγενούς κρίσης που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τον ελληνικό τουρισμό την περίοδο 2023-2030, η έμφαση στις δημόσιες υποδομές, η αποτελεσματική διαχείριση / marketing των προορισμών και οι αναγκαίες ουσιαστικές συνεργασίες.
Καταλυτικό ρόλο θα παίξει, η ανάπτυξη και βελτίωση νέων υποδομών πληροφόρησης, αναψυχής, πολιτισμού και τουρισμού που θα ενισχύσουν την ελκυστικότητα της περιοχής και την σχέση του επισκέπτη με τον προορισμό. Digital info points στις πύλες εισόδου του προορισμού (αεροδρόμιο, λιμένες, κ.ο.κ.) θα μπορούν να παρέχουν πληροφορίες για το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν, τις δημόσιες υπηρεσίες, εύρεσης ξενοδοχείων/καταλυμάτων, ενοικιαζόμενων οχημάτων, λοιπών τουριστικών επιχειρήσεων, τα ωράρια λειτουργίας καταστημάτων κ.α.
Στο πλάνο μπαίνει και η ανάπτυξη του οικοτουρισμού, η ανάπλαση πρασίνου, η βελτίωση υποδομών στο ναυταθλητισμό αλλά και στα χιονοδρομικά κέντρα.
Οι προκλήσεις
Κάνοντας λόγο για ένα παγκόσμιο τσουνάμι οικονομικών συνεπειών σε όλη την αλυσίδα παραγωγής και κατανάλωσης του σύγχρονου κόσμου, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γρηγόρης Τάσιος, εκφράζει μεν την αισιοδοξία του, αλλά ξεκαθαρίζει πως χρειάζεται να καταβληθεί φιλότιμη προσπάθεια για να καταφέρει ο ελληνικός τουρισμός να περάσει πάνω από τον πήχη των προκλήσεων.
«Η προετοιμασία κάνει τη διαφορά, ειδικά όταν οι προκλήσεις είναι μεγάλες», είχε δηλώσει σχετικά χαρακτηριστικά από το βήμα του συνεδρίου Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Κύπρου (ΣΤΕΚ) στα τέλη Μαρτίου, με θέμα την επόμενη ημέρα του τουρισμού.
Με στόχο τη διαφύλαξη της φήμης της χώρας μας, τη στήριξη των εργαζομένων στα ελληνικά ξενοδοχεία αλλά και την άμεση ανάγκη ρευστότητας σε κάθε μικρή ή μεγάλη επιχείρηση ο πρόεδρος της ΠΟΞ είπε πως για να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα θα πρέπει να συνεχιστεί η στήριξη με επιμήκυνση δανειακών, φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων.
Η μεγάλη εικόνα, όπως είπε είναι το όραμα του βιώσιμου τουρισμού των επόμενων χρόνων, αξιοποιώντας την εμπειρία της τρέχουσας περιόδου. «Οι πελώριες ανατροπές και οι μεγάλες δυσκολίες, όχι μόνο δεν πρέπει να γίνουν άλλοθι στασιμότητας αλλά αντίθετα να αποτελέσουν μοχλό επιτάχυνσης» σημείωσε ο κ. Τάσιος και αναφέρθηκε στο θετικό momentum για την αξιοποίησή του και συγκεκριμένα στους πόρους που υπερβαίνουν τα 72 δισεκατομμύρια ευρώ για τα επόμενα χρόνια μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης, το νέο ΕΣΠΑ και εργαλεία, όπως ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος.
Μάλιστα, έθεσε νέους στόχους για να μπορέσει η Ελλάδα να πρωταγωνιστήσει στο νέο μοντέλο τουρισμού που θα επιβάλλει, αργά ή γρήγορα ο ανταγωνισμός.
«Πρώτος στόχος είναι η πράσινη μετάβαση στον τουρισμό. Ειδικά δε, με την εκτόξευση του ενεργειακού κόστους που ζούμε τώρα, γίνεται ακόμη επιτακτικότερη η ανάγκη για εξοικονόμηση ενέργειας όπως και για την αξιοποίηση εναλλακτικών πηγών της, ειδικά στους νησιωτικούς προορισμούς», υπογράμμισε και συνέχισε με το «χτίσιμο της νέας ψηφιακής πραγματικότητας, δηλαδή την τεχνολογία εξωστρέφειας και την τεχνογνωσία καινοτόμου μάνατζμεντ, αλλά και το στήσιμο του ανθρώπινου δυναμικού, τόσο σε νέες ειδικότητες που αφορούν τους τομείς της τεχνολογίας και των εφαρμογών της, όσο και στις κλασικές ειδικότητες που απαιτούν πλέον πρόσθετες γνώσεις και δεξιότητες.
Στην κρίσιμη σημασία κάθε χρηματοδοτικής ευκαιρίας είχε αναφερθεί πρόσφατα ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), Αλέξανδρος Βασιλικός με αφορμή τη νέα υπηρεσία Helpdesk σε συνεργασία με την Ernst & Young. Είχε μάλιστα εστιάσει την προσοχή στην αναγκαιότητα των επενδύσεων για την οικονομική ανάκαμψη στη μεταπανδημική περίοδο.
«Αυτό, ισχύει πολύ περισσότερο για την ελληνική φιλοξενία, η οποία μετά από μια δύσκολη συγκυρία θα πρέπει να κινηθεί γρήγορα προς ένα βιώσιμο αύριο ποιότητας και ανταγωνιστικότητας», είχε τονίσει.
Με την πρωτοβουλία του Helpdesk που στην ουσία λειτουργεί ως ηλεκτρονικός διαδραστικός οδηγός προγραμμάτων για τη χρηματοδότηση επενδύσεων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, το ΞΕΕ έχει ως στόχο τα ελληνικά ξενοδοχεία και ειδικά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου, να έχουν άμεση πρόσβαση σε μια ολοκληρωμένη και έγκυρη πληροφόρηση και να υποστηριχθούν μεθοδικά στην αναζήτηση των κατάλληλων χρηματοδοτικών εργαλείων για τα επενδυτικά πλάνα τους.
Τα νέα megatrends του μέλλοντος
Πριν από λίγες ημέρες, στο 1ο Συμπόσιο «Ελλάδα – Η χώρα του ευ ζην» με θέμα την αειφόρα Οικονομία της Φιλοξενίας σε σύνδεση με την Ελληνική Διατροφή και τον Πολιτισμό που διοργάνωσε ο ΕΟΤ, ο Αλ. Βασιλικός υπενθύμισε την επιτακτική ανάγκη να αποκτήσει η εθνική παραγωγή ταυτότητα και να γίνει branding των ελληνικών προϊόντων μέσα από τον κοινό βηματισμό δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Από την πλευρά του ο Δημήτρης Φραγκάκης, γενικός γραμματέας του ΕΟΤ, χαρακτήρισε ιδιαίτερα σημαντική για τη χώρα μας την ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού, καθώς εξασφαλίζει την εργασία σε πάρα πολλούς επαγγελματίες και πέραν του τουρισμού. «Η ανάδειξη και προβολή της ελληνικής γαστρονομίας και γενικότερα του γαστρονομικού τουρισμού είναι πλέον ένας από τους βασικούς άξονες της στρατηγικής του ΕΟΤ για την προώθηση του ελληνικού τουρισμού», πρόσθεσε.
Στα νέα megatrends του μέλλοντος για τον ελληνικό τουρισμό ιδιαίτερη βαρύτητα θα πρέπει να δοθεί στον ψηφιακό μετασχηματισμό, τη βιώσιμη ανάπτυξη και την αειφορία, τον υπερτουρισμό, την οικονομία διαμοιρασμού και τους αναδυόμενους προορισμούς αλλά και την ανάπτυξη μαρίνων ως ολοκληρωμένων τουριστικών προορισμών (destination marinas), με γνώμονα πάντα, την αναζήτηση της αυθεντικής εμπειρίας.