Γ.Δ.
1490.22 -0,90%
ACAG
-0,17%
5.94
BOCHGR
-0,21%
4.76
CENER
-1,29%
9.91
CNLCAP
0,00%
7.2
DIMAND
-0,61%
8.2
EVR
-0,34%
1.475
NOVAL
-1,89%
2.34
OPTIMA
-0,78%
12.7
TITC
-0,25%
40.1
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
-0,82%
1.684
ΑΒΕ
+1,32%
0.459
ΑΔΜΗΕ
-1,62%
2.725
ΑΚΡΙΤ
-2,44%
0.8
ΑΛΜΥ
-3,50%
4.27
ΑΛΦΑ
-1,11%
1.699
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,25%
10.24
ΑΣΚΟ
0,00%
3.2
ΑΣΤΑΚ
+3,40%
7.3
ΑΤΕΚ
+9,76%
0.54
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-0,52%
0.77
ΑΤΤΙΚΑ
-1,33%
2.22
ΒΙΟ
-1,90%
5.69
ΒΙΟΚΑ
-1,00%
1.975
ΒΙΟΣΚ
-1,25%
1.58
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
-0,89%
2.24
ΓΕΒΚΑ
+2,13%
1.44
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,11%
18.46
ΔΑΑ
-0,73%
8.16
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-2,00%
12.26
ΔΟΜΙΚ
-2,79%
2.96
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,60%
0.33
ΕΒΡΟΦ
-3,40%
1.99
ΕΕΕ
-1,87%
32.5
ΕΚΤΕΡ
-2,46%
1.822
ΕΛΒΕ
0,00%
4.96
ΕΛΙΝ
-2,17%
2.25
ΕΛΛ
0,00%
14.65
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,14%
2.215
ΕΛΠΕ
+1,32%
7.7
ΕΛΣΤΡ
+1,45%
2.1
ΕΛΤΟΝ
+0,32%
1.892
ΕΛΧΑ
0,00%
2.15
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,59%
1.24
ΕΤΕ
-0,37%
8.02
ΕΥΑΠΣ
+0,30%
3.39
ΕΥΔΑΠ
+0,34%
5.92
ΕΥΡΩΒ
-2,43%
2.286
ΕΧΑΕ
-1,05%
4.7
ΙΑΤΡ
-4,78%
1.595
ΙΚΤΙΝ
-0,28%
0.358
ΙΛΥΔΑ
-1,34%
1.845
ΙΝΚΑΤ
-0,84%
4.7
ΙΝΚΑΤΔ
-34,84%
0.0202
ΙΝΛΙΦ
-1,29%
4.6
ΙΝΛΟΤ
+2,47%
1.078
ΙΝΤΕΚ
-1,80%
6.01
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.23
ΙΝΤΚΑ
+0,16%
3.095
ΚΑΡΕΛ
0,00%
350
ΚΕΚΡ
+0,38%
1.335
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.74
ΚΟΡΔΕ
-3,34%
0.463
ΚΟΥΑΛ
-0,70%
1.418
ΚΟΥΕΣ
+0,66%
6.1
ΚΡΙ
+0,63%
15.9
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.85
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.02
ΛΑΒΙ
-2,62%
0.781
ΛΑΜΔΑ
+0,28%
7.24
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
+4,90%
1.07
ΛΕΒΚ
-3,50%
0.276
ΛΕΒΠ
0,00%
0.27
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.59
ΛΟΥΛΗ
-2,06%
2.85
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.606
ΜΕΒΑ
+1,57%
3.89
ΜΕΝΤΙ
-0,42%
2.35
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-3,30%
2.93
ΜΙΝ
+3,88%
0.535
ΜΟΗ
-1,03%
21.08
ΜΟΝΤΑ
-1,36%
3.63
ΜΟΤΟ
+2,17%
2.82
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.665
ΜΠΕΛΑ
-1,09%
25.42
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
-0,47%
2.14
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
-2,18%
33.14
ΝΑΚΑΣ
-0,67%
2.98
ΝΑΥΠ
-0,50%
0.804
ΞΥΛΚ
-0,33%
0.298
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
+12,97%
27
ΟΛΠ
-0,99%
29.9
ΟΛΥΜΠ
-1,16%
2.56
ΟΠΑΠ
+0,26%
15.6
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,25%
0.798
ΟΤΕ
-0,54%
14.75
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.1
ΠΑΙΡ
0,00%
1.09
ΠΑΠ
0,00%
2.55
ΠΕΙΡ
-1,65%
4.121
ΠΕΡΦ
-1,37%
5.74
ΠΕΤΡΟ
-0,24%
8.32
ΠΛΑΘ
-0,84%
4.115
ΠΛΑΚΡ
-1,40%
14.1
ΠΡΔ
-6,25%
0.27
ΠΡΕΜΙΑ
-0,97%
1.228
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
-1,66%
5.32
ΡΕΒΟΙΛ
-1,73%
1.7
ΣΑΡ
-1,64%
10.78
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.36
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.58
ΣΠΕΙΣ
-1,64%
6
ΣΠΙ
-2,81%
0.622
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
-0,20%
20
ΤΖΚΑ
-5,99%
1.57
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.22
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,12%
1.638
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
+0,63%
8.05
ΦΡΙΓΟ
-1,94%
0.202
ΦΡΛΚ
+1,14%
4
ΧΑΙΔΕ
-5,83%
0.565

Σούπερ μάρκετ: Πώς αλλάζει η κρίση την καταναλωτική συμπεριφορά

Νέο κύμα ανατιμήσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ, απροσδιόριστης χρονικής διάρκειας, «βλέπουν» οι Έλληνες καταναλωτές με την κατάσταση στην αγορά να επιδεινώνεται, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Η συρρίκνωση των εισοδημάτων, σε συνδυασμό με τις αυξήσεις στο κόστος ενέργειας και τις πρώτες ύλες π, πιέζουν περαιτέρω το «καλάθι της νοικοκυράς». Οι καταναλωτικές συνήθειες αλλάζουν ριζικά, οι προσφορές βγαίνουν ξανά στο προσκήνιο, ενώ η παρουσία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διευρύνεται συνεχώς. Πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησε η Ierax Analytix σχετικά με τον αντίκτυπο που θα έχουν οι αυξήσεις στην ενέργεια στις τιμές των προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ, έδειξε ότι το 93% των καταναλωτών πιστεύει πως θα υπάρχει αύξηση στις τιμές (ειδικότερα οι μεγάλες ηλικιακές ομάδες).

Για να αντισταθμιστούν αυτές οι αυξήσεις οι ερωτώμενοι προτείνουν κυρίως να μειώσουν οι εταιρείες τα λειτουργικά κόστη ή τα κόστη διαφημίσεων κ.α. (39%), να κάνουν προσφορές στην τιμή (32%), να δίνουν περισσότερη ποσότητα για έκπτωση (17%), να πουλάνε απευθείας τα προϊόντα τους εκτός αλυσίδων σούπερ μάρκετ (8%) και τέλος να βελτιώσουν την ποιότητα των προϊόντων τους (3%).

Όπως επισημαίνει ο ιδρυτής της Ierax Analytix, Χάρης Λαλάτσης «η Ελλάδα μπαίνει στην μία κρίση μετά την άλλη εδώ και 12 χρόνια. Έτσι σήμερα συζητάμε ξανά για αυξήσεις σε βασικά καταναλωτικά είδη, καθώς η ενέργεια κοστίζει περισσότερο και η πανδημία έχει μειώσει πολύ το εργατικό δυναμικό. Παράλληλα, οι κραυγές του πολέμου προκαλούν ασφυξία στα χρηματιστήρια και καθώς η οικονομία είναι κυρίως ψυχολογία, όλοι περιμένουν να δουν πως θα εξελιχθούν τα πράγματα».

Μαγνήτης οι προσφορές

H έρευνα που έτρεξε η Ierax Analytix σε 838 καταναλωτές πανελλαδικά, διερεύνησε, μεταξύ άλλων, τις προτιμήσεις τους αναφορικά με τις προσφορές. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, για τις προσφορές που επιλέγουν στις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ, περισσότεροι (ποσοστό 61%) δήλωσαν τις εκπτώσεις 50% σε ένα προϊόν, έναντι 39% όσων προτιμούν 1+1 προϊόντα. Σύμφωνα με τον κ. Λαλάτση, αυτό ίσως οφείλεται στο γεγονός ότι σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων οι αγορές δύο  ίδιων αγαθών μπορεί να μην χρειάζονται ή να μην καταναλωθούν άμεσα οπότε δεν προτιμώνται εύκολα. Αυτό όμως αλλάζει ανά ηλικιακή ομάδα. Οι ηλικίες 56+ δηλώνουν πιο έντονα ότι θα προτιμούσαν τα 1+1 προϊόντα από τις προσφορές τύπου 50% με ποσοστά 62%-38% αντίστοιχα.

Τι συμβαίνει όμως στις περιπτώσεις που οι εταιρείες και τα σούπερ μάρκετ, προωθούν προϊόντα με κοντινή ημερομηνία λήξης; Πώς αντιδρούν σε αυτή τη περίπτωση οι καταναλωτές; Από την έρευνα προκύπτει ότι στην περίπτωση που κάποια προϊόντα είχαν έκπτωση μαζί με κοντινή ημερομηνία λήξης, ποσοστό 45% των καταναλωτών θα αγόραζε τα γαλακτοκομικά προϊόντα, το 41% θα αγόραζε καθαριστικά προϊόντα (απορρυπαντικά σπιτιού/ πλυντηρίου κ.α.), το 37% φρέσκα/συσκευασμένα φρούτα και λαχανικά, το 33% κατεψυγμένα τρόφιμα και το 30% προϊόντα snacking ενώ ακολουθούν 30% κρέας/ψάρι, 25% είδη προσωπικής περιποίησης και προϊόντα κάβας αντίστοιχα, 10% ζωοτροφές και 3% βρεφικά. Ενώ μόνο ένα ποσοστό της τάξης του 4% δεν θα αγόραζε σε κοντινή ημερομηνία κάποια κατηγορία προϊόντων ακόμα κι αν είχαν κάποιας μορφής έκπτωση. Οι ηλικίες 19-25 σαν πρώτη επιλογή έχουν τα κατεψυγμένα τρόφιμα και ακολουθούν τα προϊόντα snack και μετά τα γαλακτοκομικά είδη.

Αξιοσημείωτο, σύμφωνα με την έρευνα, είναι το γεγονός ότι το μεγαλύτερο ποσοστό του εβδομαδιαίου προϋπολογισμού σε σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές το ξοδεύουν στα γαλακτοκομικά είδη – τυρί, γάλα, γιαούρτι κ.λπ.- (34%) ενώ ακολουθούν το κρέας/ψάρι (20%) και τα προϊόντα καθαριότητας – απορρυπαντικά σπιτιού/πλυντηρίου- (14%). Συνεχίζουν κατά φθίνουσα σειρά τα φρέσκα/συσκευασμένα φρούτα και λαχανικά (10%), τα σνακ (6%), τα κατεψυγμένα τρόφιμα και τα προϊόντα κάβας (με ποσοστό 4%), τα βρεφικά (3%), τα είδη προσωπικής περιποίησης (3%) και τα είδη κατοικίδιων (2%). Οι ηλικίες 56+ δίνουν τα περισσότερα χρήματά τους σε καθαριστικά σπιτιού και έπειτα σε κρέας ή ψάρι και μετά σε γαλακτοκομικά είδη.

Στροφή στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Ενδιαφέρον προκαλεί το γεγονός ότι οι ανατιμήσεις οδηγούν τους καταναλωτές στην επιλογή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, όπως αναφέρει ο κ. Λαλάτσης. Συγκεκριμένα, πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησε η Ierax Analytix το διάστημα 11 με 15 Φεβρουαρίου έδειξε ότι το 46% αγοράζει περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε σχέση με δύο  χρόνια πριν και το 33% θεωρεί πως θα συνεχίζει να αγοράζει περισσότερα στο μέλλον. Από την άλλη, ένα ποσοστό 85% των καταναλωτών δηλώνουν πως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι φθηνότερα των άλλων μαρκών, 70% πως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια και 52% τα θεωρεί κατώτερα σε ποιότητα από τα γνωστά brands.

Τα προϊόντα που οι καταναλωτές αγοράζουν πιο συχνά από τις ιδιωτικές ετικέτες αφορούν τα τρόφιμα μακράς διάρκειας (45%), τα καθαριστικά (43%) και τα γαλακτοκομικά (37%). Στις τελευταίες θέσεις είναι τα ποτά και τα αναψυκτικά, γεγονός που φαίνεται και από τα λίγα αντίστοιχα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που υπάρχουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ. «Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας γνώρισαν μεγάλη αύξηση στα χρόνια της οικονομικής κρίσης και κατάφεραν σχεδόν να τριπλασιάσουν τα μερίδια τους. Μένει να φανεί πόσο πολύ θα επηρεάσει η ενεργειακή κρίση αλλά και η πανδημία, την οικονομική δυνατότητα των νοικοκυριών στο μέλλον για να στραφούνε ακόμα περισσότερο στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας», τονίζει ο κ. Λαλάτσης.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!