THEPOWERGAME
Η άφιξη του κρουαζιερόπλοιου Viking Star τον Μάρτιο στην Κέρκυρα σήμανε την αρχή της επανεκκίνησης της κρουαζιέρας στην Ελλάδα για το 2022, με τους ειδικούς να διατηρούν συγκρατημένη την αισιοδοξία τους, λόγω των τρεχόντων γεωπολιτικών εξελίξεων.
Τόσο η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, όσο και η εκτίναξη του ενεργειακού κόστους δεν επιτρέπει στους επαγγελματίες του θαλάσσιου τουρισμού να χαλαρώσουν, καθώς πολλές εταιρείες – μέλη της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) αποχώρησαν προσωρινά από τη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα. Την ίδια ώρα, τα περισσότερα δρομολόγια που περιελάμβαναν στάσεις στις πληγείσες περιοχές δεν προβλέπεται να ξεκινούν πριν από τον Ιούνιο.
Από την άλλη, τα μηνύματα για μια καλή τουριστική σεζόν είναι, για την ώρα, αρκετά. Ήδη, το 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία της Άνωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) έδειξαν ότι η κρουαζιέρα κατάφερε να εξέλθει από την αδράνεια που προκάλεσε η πανδημία COVID-19 επιτυγχάνοντας ένα ποσοστό 60% από την κίνηση του 2019.
Ειδικότερα, καταγράφηκαν 1.960 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων (έναντι 3.979 αφίξεων το 2019) και 1,4 εκατ. αφίξεις επισκεπτών έναντι 5,5 εκατ. αφίξεων που είχαν καταγραφεί το 2019.
Στο λιμάνι του Πειραιά, το 2021 αφίχθησαν 275 κρουαζιερόπλοια με 285 χιλ. επιβάτες έναντι 622 κρουαζιερόπλοιων, με 1,1 εκατ. επιβάτες το 2019. Ακολούθησε το λιμάνι της Κέρκυρας με 235 χιλ. αφίξεις επιβατών και 200 κρουαζιερόπλοια από 767 χιλ. αφίξεις και 420 κρουαζιερόπλοια το 2019. Στην τρίτη θέση βρέθηκε το λιμάνι της Μυκόνου με 202 χιλ. αφίξεις επιβατών και 252 κρουαζιερόπλοια από 787 χιλ. αφίξεις και 550 κρουαζιερόπλοια το 2019.
Προκρατήσεις
Για το 2022, βάσει των προκρατήσεων, αναμένεται αύξηση στον Πειραιά, με περισσότερα από 700 κρουαζιερόπλοια να καταφθάνουν όταν το 2019, προ πανδημίας, οι αντίστοιχες αφίξεις ήταν 622.
Μάλιστα, ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας έχει εκτιμήσει πως η κρουαζιέρα θα έχει αύξηση 250% στην Βόρεια Ελλάδα κρίνοντας παράλληλα άκρως ενθαρρυντικό για την αγορά το γεγονός ότι η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη θα είναι λιμάνια εκκίνησης για κρουαζιέρες.
Στο πεδίο του yachting οι εκτιμήσεις κινούνται ακόμη σε καλά επίπεδα, παρά το γεγονός ότι βάσει των στοιχείων της ΕΠΕΣΤ, υπήρξαν ακυρώσεις από τις ΗΠΑ και κάποιους Ευρωπαίους, πέραν των ακυρώσεων από Ρώσους και Ουκρανούς.
Παράλληλα, η ένωση, ζητά από το ΥΝΑΝΠ να επανεξετάσει το σχέδιο νόμου για τα επαγγελματικά τουριστικά σκάφη που πρόκειται να κατατεθεί στη βουλή και που αφορά τη ναύλωσης σκαφών χωρίς ελληνική άδεια λειτουργίας.
Πρόσφατα, πάντως, η πρόεδρος του ΕΟΤ, Άντζελα Γκερέκου τόνισε ότι η πορεία της Ελλάδας στο mega yachting είναι θεαματική, αφού το 2019 αναδείχθηκε ως ο 3ος δημοφιλέστερος προορισμός σε ναυλώσεις μεγάλων σκαφών αναψυχής διεθνώς, το 2020 ως ο 2ος δημοφιλέστερος προορισμός για να έρθει το 2021 και να καταλάβει την πρώτη θέση με 24% μερίδιο αγοράς στις ναυλώσεις.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς, το 2022 προβλέπεται για την ώρα θετικό καθώς οι επιβεβαιωμένες κρατήσεις αγγίζουν το 57% του υπάρχοντος στόλου.