Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Πάτρα – Πύργος: Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αυτοκινητοδρόμου

Ο αυτοκινητόδρομος ΠάτραΠύργος, για τον οποίο σήμερα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κήρυξε την έναρξη των εργασιών, μήκους 74,5 χλμ, περιλαμβανόταν στο κατασκευαστικό αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας Συντήρησης και Εκμετάλλευσης του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Κόρινθος − Πάτρα – Πύργος − Τσακώνα η οποία κυρώθηκε με το ν. 3621/2007 (ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ) και είναι ενταγμένος στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο ανάπτυξης αυτοκινητοδρόμων. Το 2013 εξ αιτίας της οικονομικής κρίσης εξαιρέθηκε από το αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης προκειμένου κα κατασκευαστεί ως ενιαία σύμβαση με κατ’ αποκοπή τίμημα, όπως επισημαίνει σε ενημερωτικό σημείωμα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Η δημοπράτησή του έγινε τον Οκτώβριο του 2014.

Η κυβέρνηση που προέκυψε από τις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015 ακύρωσε το Μάρτιο του 2015 την προγραμματισμένη δημοπράτηση και προέβη στην κατάτμηση του έργου των 74,5 χλμ. σε οκτώ (8) τμήματα, τα οποία δημοπρατήθηκαν την περίοδο 2016-2017. Τον Απρίλιο και το Μάιο του 2019 υπεγράφησαν οι πέντε από τις οκτώ συμβάσεις, Ωστόσο καμία δεν σημείωσε ουσιαστική πρόοδο.

Aυτοκινητρόδρομος Πάτρα - Πύργος @AΠΕ- ΜΠΕ
Aυτοκινητρόδρομος Πάτρα – Πύργος
@AΠΕ- ΜΠΕ

Ενόψει της κατάστασης που είχε διαμορφωθεί έως και τον Ιούλιο του 2019, η οποία έθετε σε κίνδυνο την ολοκλήρωση του έργου με αρνητικές συνέπειες για το Ελληνικό Δημόσιο και την εξυπηρέτηση κατά τον πλέον ωφέλιμο τρόπο του Δημοσίου Συμφέροντος, λόγω των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η νέα Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μόλις ανέλαβε καθήκοντα θέλησε να εξετάσει εναλλακτικές λύσεις για την εμπρόθεσμη ολοκλήρωση του έργου, χωρίς να δεσμεύεται από τετελεσμένες καταστάσεις. Στο πλαίσιο αυτό η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου αποδέχθηκε την πρόταση που υπέβαλε τον Οκτώβριο του 2019, ο Παραχωρησιούχος ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ κρίνοντας ως βέλτιστη την επιλογή επανένταξης του έργου στη Σύμβαση Παραχώρησης. Προς τούτο μάλιστα υπεγράφη στις 20/01/2020 Πλαίσιο Συναντίληψης μεταξύ Υπουργείου και Παραχωρησιούχου.

Ενέργειες προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Για την επανένταξη του τμήματος Πάτρα Πύργος στη Σύμβαση Παραχώρησης της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ απαιτήθηκε καταρχήν η σύμφωνη γνώμη της Γενικής Διεύθυνσης Εσωτερικής Αγοράς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG GROW). Προς τούτο υποβλήθηκε ερώτημα τον Μάιο του 2020 και η απάντηση της DG GROW τον Οκτώβριο του 2020 ήταν θετική. Ανάλογα θετική ήταν και απάντηση της DG COMP ως προς το θέμα της Κρατικής Ενίσχυσης. Η έγκριση της Κρατικής Ενίσχυσης (που έλαβε χώρα σε δύο στάδια Προγνωστοποίηση Κρατικής Ενίσχυσης το Νοέμβριο του 2020 και Γνωστοποίηση Κρατικής Ενίσχυσης τον Οκτώβριο του 2021) έγινε κατόπιν διαβούλευσης όλων των εμπλεκομένων Γενικών Διευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονταν και η Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Ανάπτυξης (DG RΕGΙO) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η έγκριση της Κρατικής Ενίσχυσης εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής  δόθηκε το Δεκέμβριο του 2021.

Η Συμφωνία Τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης για την επανένταξη του Πάτρα – Πύργος κυρώθηκε στη Βουλή με το άρθρο 82 του ν. 4876/2021. Η Έναρξη του Έργου κατασκευής του τμήματος Πάτρα – Πύργος τυπικά έλαβε χώρα στις 18/03/2022.

Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών είχε εγκριθεί από τον Ιανουάριο του 2022 η έγκριση Προδρόμων Εργασιών όπως η κατασκευή εργοταξιακών εγκαταστάσεων, η εισκόμιση εξοπλισμού για την κατασκευή, αρχαιολογικές έρευνες  κλπ.

Προθεσμίες

Η συνολική προθεσμία για την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος ανέρχεται σε 40 μήνες από την έναρξη της κατασκευής. Προβλέπεται και μια ενδιάμεση αποκλειστική τμηματική προθεσμία για την απόδοση στην κυκλοφορία του τμήματος Κάτω Αχαΐα – Πύργος μήκους 56 χλμ. εντός 36 μηνών από την έναρξη της κατασκευής. Επίσης, προβλέπονται ποινικές ρήτρες για την υπαίτια εκ μέρους του Παραχωρησιούχου υπέρβαση των ως άνω προθεσμιών συνολικού ύψους 22 εκατομμυρίων €.

Περιγραφή του έργου – Τεχνικά στοιχεία

  • Το μήκος της αρτηρίας είναι 74,5 χλμ. και του παράπλευρου και κάθετου δικτύου περί τα 124 χλμ. Συγκεκριμένα μήκος: παράπλευρου οδικού δικτύου 109 χλμ., κάθετου οδικού δικτύου 16 χλμ. και συνδετήριων οδών 483 μ.
  • Το πλάτος του οδοστρώματος της αρτηρίας είναι 21,3 μ.
  • Προβλέπονται οι εξής 8 Ανισόπεδοι κόμβοι: Ημικόμβος Μιντιλογλίου, Κόμβος ΒΙΠΕ, Κόμβος Κάτω Αχαΐας, Κόμβος Βάρδας, Κόμβος Κυλλήνης, Κόμβος Γαστούνης, Κόμβος Αμαλιάδας, Κόμβος Πύργου.
  • Προβλέπεται να κατασκευασθούν ή έχουν ήδη εν μέρει κατασκευασθεί 35 Κάτω Διαβάσεις, 27 Άνω Διαβάσεις και 13 Γέφυρες.
  • Σταθμοί Διοδίων, Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών και Κέντρα Εκμετάλλευσης Συντήρησης: Προβλέπεται η κατασκευή δύο Μετωπικών Σταθμών Διοδίων στην περιοχή Καμίνια της Αχαΐας μεταξύ των Α/Κ Βιομηχανικής Περιοχής Πατρών (ΒΙΠΕ) και Α/Κ Κάτω Αχαΐας και στην περιοχή μεταξύ Αμαλιάδας και Πύργου. Επίσης, προβλέπεται η κατασκευή πλευρικών σταθμών Διοδίων στους Α/Κ Κάτω Αχαΐας και Αμαλιάδας, καθώς και η κατασκευή δύο αμφίπλευρων ΣΕΑ, στην περιοχή Καρέϊκων Αχαΐας και Πύργου.
  • Το υβριδικό σύστημα αναλογικής χρέωσης διοδίων τελών για τους χρήστες του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα θα εγκατασταθεί και στο νέο αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος.
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!