THEPOWERGAME
Την πόρτα 50 εκ των μεγαλύτερων brands στο χώρο της μόδας παγκοσμίως «κρούει» ο οργανισμός ΕΛΓΟ «Δήμητρα» για να προωθήσει το ελληνικό βαμβάκι, μετά το έντονο ενδιαφέρον της Lacoste, που φαίνεται ότι θα μετουσιωθεί σε πράξη.
Στελέχη της γαλλικής εταιρείας έχουν επισκεφθεί ήδη κλωστήρια, εκκοκκιστήρια καθώς και καλλιέργειες βαμβακιού στην Ελλάδα καθώς η εταιρεία επιθυμεί να προμηθευτεί πιστοποιημένο ποιοτικό βαμβάκι, το οποίο να έχει παραχθεί με φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο και με σεβασμό στα κοινωνικά δικαιώματα, με ρητή διασφάλιση ότι δεν προέρχεται από παιδική και καταναγκαστική εργασία.
Οι εταιρείες μόδας «καθαρίζουν» την εφοδιαστική αλυσίδα τους
Αυτός είναι, άλλωστε, και ο βασικός λόγος που ωθεί μεγάλα brands της μόδας να αναζητούν βαμβάκι με τέτοια πιστοποίηση: οι καταγγελίες/αποκαλύψεις για χρήση
- από τη μία, παιδικής εργασίας σε βαμβακοχώραφα και εργοστάσια σε χώρες του τρίτου κόσμου (χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις της Ινδίας και του Μπαγκλαντές που έχει αποκαλύψει η οργάνωση «Stop Child Labour») τόσο για οικονομικούς (αμείβονται λιγότερο) όσο και λειτουργικούς (συλλέγουν αποτελεσματικότερα το βαμβάκι από το χωράφι) λόγους
- και από την άλλη, καταναγκαστικής εργασίας σε συγκεκριμένη περιφέρεια της Κίνας όπου διαμένει η φυλή των μουσουλμάνων Ουιγούρων. Η Γερουσία των ΗΠΑ πέρασε πρόσφατα νόμο απαγορεύοντας την εισαγωγή βαμβακιού από τη συγκεκριμένη περιφέρεια, ενώ σχετικές δηλώσεις έκανε και ο Γάλλος Πρόεδρος, Εμανουέλ Μακρόν – η Κίνα αρνείται πάντως τις καταγγελίες.
Η μεγάλη δημοσιότητα που έχει λάβει το θέμα στις χώρες της Δύσης (σχετικά ρεπορτάζ δημοσίευσαν πρόσφατα η γαλλική εφημερίδα «Libération», το βρετανικό δίκτυο BBC και η γερμανική εφημερίδα «Süddeutsche Zeitung») οδηγεί τις εταιρείες μόδας να «καθαρίσουν» την εφοδιαστική αλυσίδα τους, να διασφαλίσουν δηλαδή ότι από το χωράφι καλλιέργειας του βαμβακιού μέχρι το ράφι στο εμπορικό κατάστημα, δεν χρησιμοποιείται παιδική και καταναγκαστική εργασία και τηρείται η εργατική νομοθεσία.
Έντονο ενδιαφέρον και για φιλικές στο περιβάλλον γεωργικές πρακτικές
Παράλληλα, στο πλαίσιο της γενικότερης στροφής σε φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές, οι εταιρείες μόδας ζητούν ολοένα και πιο επίμονα από τους προμηθευτές τους να διασφαλίσουν ότι το βαμβάκι παράγεται με ορθές καλλιεργητικές πρακτικές και με ορθολογική χρήση των εισροών (νερού, φυτοπροστασίας, λιπασμάτων).Εν ολίγοις, εργάζονται στην κατεύθυνση μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της παραγωγής ρούχων.
«Ο πλανήτης δεν θέλει απλά βαμβάκι, θέλει καλύτερο βαμβάκι»
Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά προβλέπονται στη διεθνή πρωτοβουλία Better CottonInitiative (BCI), που ξεκίνησε το 2009 και έχει στόχο την προώθηση της καλλιέργειας βαμβακιού στον πλανήτη κατά τρόπο περιβαλλοντικά αειφόρο και κοινωνικά δίκαιο. «Ο πλανήτης δεν θέλει απλά βαμβάκι, θέλει καλύτερο βαμβάκι», είναι το σλόγκαν της πρωτοβουλίας στην οποία μετέχουν παραγωγοί, επιχειρήσεις και οργανώσεις απ’ όλο τον κόσμο.
Ως ισοδύναμο του σήματος BCI έχουν αξιολογηθεί τα σήματα ποιότητας AGRO 2-1/2-2 (παραγωγή βάμβακος ολοκληρωμένης διαχείρισης) και AGRO 2-4 (εκκόκκιση βάμβακος ολοκληρωμένης διαχείρισης), που δημιούργησε και διακινεί ο ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ ως εθνικός φορέας για τα σήματα ποιότητας στον πρωτογενή τομέα.
Έτσι, όσοι παραγωγοί-εκκοκκιστές έχουν συμβληθεί και ελέγχονται από τον ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ η παραγωγή τους έχει αυτόματα και την πιστοποίηση BCI, η οποία χρησιμοποιείται από τις πιο σοβαρές εταιρείες παραγωγής ρούχων για να πλαισιώσουν το προϊόν τους.
H επαφή με τη Lacoste και η επιστολή στα 50 brands
Αυτός ήταν και ο λόγος, εξηγεί στο powergame.grο πρόεδρος του οργανισμού, καθηγητής, κ. Σέρκος Χαρουτουνιάν, που η Lacoste επικοινώνησε με τον ΕΛΓΟ και ζήτησε τη διαβεβαίωση ότι δεν χρησιμοποιείται παιδική εργασία στο πιστοποιημένο ελληνικό βαμβάκι.
Αμέσως, ο οργανισμός ενημέρωσε ότι η Ελλάδα, ο μεγαλύτερος καλλιεργητής-παραγωγός βαμβακιού στην ΕΕ με πάνω από το 80% της ευρωπαϊκής παραγωγής (βαμβάκι παράγει και η Ισπανία σε μικρότερες ποσότητες), εγγυημένα δεν υφίσταται ενδεχόμενο παιδικής εκμετάλλευσης στις καλλιέργειες αυτές. Η επικοινωνία συνεχίστηκε και η Lacoste προχώρησε στην αποστολή των στελεχών της στην Ελλάδα.
Τώρα, ο κ. Χαρουτουνιάν ακολουθεί την ίδια διαδικασία με 50 μεγάλα brands, που μετέχουν στην πρωτοβουλία BCI: στέλνει σ’ όλες τις εταιρείες επιστολή εξηγώντας τους πώς παράγεται το ελληνικό βαμβάκι και τα πιστοποιητικά περιβαλλοντικής βιωσιμότητας και κοινωνικής υπευθυνότητας που το συνοδεύουν προκειμένου το παράδειγμα της Lacoste να βρει μιμητές.