THEPOWERGAME
Στον αέρα μένουν όλα τα έργα του master plan του ΟΛΠ, μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) που χαρακτηρίζει άκυρες τις υποχρεωτικές, αλλά και τις μη-υποχρεωτικές επενδύσεις, του master plan του ΟΛΠ που συμφωνήθηκε με τη ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού το 2016. Και αυτό συμβαίνει επειδή, κατά παράβαση της κοινοτικής οδηγίας, ο ΟΛΠ πραγματοποίησε έργα αναβάθμισης του λιμένα, χωρίς να έχει προηγηθεί η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ).
Με άλλα λόγια, πρώτα ξεκίνησαν οι επενδύσεις, και μετά έγινε η μελέτη των επιπτώσεων τους στο περιβάλλον. Η ΣΜΠΕ παρουσιάστηκε φέτος και αφού είχαν ξεκινήσει ορισμένες επενδύσεις. Ο ΟΛΠ, αλλά και η ηγεσία του υπ. Ναυτιλίας έκριναν ότι ο Οργανισμός θα μπορούσε να ξεκινήσει τις επενδύσεις αμέσως μετά την έγκριση του master plan, ανεξαρτήτως αν υπάρχει ή όχι η ΣΜΠΕ.
Για το λόγο αυτό το ΣτΕ ακύρωσε και πράξη του ΓΓ Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ευάγγελου Κυριαζόπουλου, με την οποία χορηγήθηκε η άδεια κατασκευής του έργου της νότιας επέκτασης του επιβατικού λιμένα Πειραιά. Σημειώνεται ότι η ΣΜΠΕ που παρουσίασε ο ΟΛΠ στις αρχές του 2021 και ενόψει της μεταβίβασης του επιπλέον 16% των μετοχών, απορρίφθηκε από τους Δημοτικό Συμβούλιο Πειραιά.
Ωστόσο, η απόφαση του ΣτΕ δεν έχει να κάνει με την απόρριψη αυτή καθ’ αυτή του Δημοτικού Συμβουλίου Πειραιά, αλλά με τον χρόνο παρουσίασης της ΣΜΠΕ.
Τώρα είναι άδηλο το μέλλον των επενδύσεων που έχουν γίνει μέχρι σήμερα, και είναι σίγουρο ότι η ηγεσία του υπ. Ναυτιλίας και φυσικά ο ΟΛΠ/Cosco, περιέρχονται σε ιδιαίτερα δυσχερή θέση. Ο ΟΛΠ/Cosco έχει κάνει επενδύσεις ύψους 100 εκατ. ευρώ και πλέον, στο πλαίσιο του Master Plan, από σχεδόν 600 εκατ. ευρώ που είχε υποσχεθεί το 2016. Ωστόσο φαίνεται ότι και οι λιγοστές αυτές επενδύσεις είναι προβληματικές.
Η απόφαση του ΣτΕ
Στην απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ μειοψήφησαν επτά μέλη του Δικαστηρίου, κατά τη γνώμη των οποίων δεν απαιτείτο να πραγματοποιηθεί στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση πριν από την έγκριση των επενδύσεων που περιλαμβάνονται στο Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο της ΟΛΠ ΑΕ. Ειδικότερα το ΣτΕ έλαβε τρεις αποφάσεις για το θέμα και οι οποίες αναφέρουν τα εξής:
- Με την απόφαση 547/2022 της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας (εκδοθείσα επί αιτήσεως ακυρώσεως υπ΄ αριθμ. καταθ. 955/2020) ακυρώθηκαν πράξεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, με τις οποίες είχαν εγκριθεί, στο πλαίσιο έγκρισης του Γενικού Προγραμματικού Σχεδίου (Master Plan) της εταιρείας “Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (Ο.Λ.Π.) Α.Ε.”, οι υποχρεωτικές επενδύσεις – βάσει της Σύμβασης Παραχώρησης, που συνήφθη μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΛΠ ΑΕ και κυρώθηκε με το ν. 4404/2016 – και οι πρόσθετες επενδύσεις της ΟΛΠ ΑΕ στο Λιμένα του Πειραιά. Ειδικότερα, το Δικαστήριο έκρινε ότι οι πράξεις αυτές ήταν μη νόμιμες, διότι δεν είχε προηγηθεί, κατά παράβαση της οδηγίας 2001/42/ΕΚ και της κοινής υπουργικής απόφασης ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ. 107017/28.8.2006 (Β΄ 1225), στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση του νέου σχεδιασμού του λιμένα του Πειραιά, που περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, τη νότια επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά, νέο χερσαίο επιβατικό σταθμό, τέσσερα νέα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, την επέκταση του Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων στον εμπορικό Λιμένα Ηρακλέους και την κατασκευή πενταώροφου κτηρίου στάθμευσης αυτοκινήτων στον Προβλήτα Ηρακλέους και νέων αποθηκών σε χώρο 80 στρεμμάτων. Μειοψήφησαν επτά μέλη του Δικαστηρίου, κατά τη γνώμη των οποίων δεν απαιτείτο να πραγματοποιηθεί στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση πριν από την έγκριση των επενδύσεων που περιλαμβάνονται στο Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο της ΟΛΠ ΑΕ.
- Με την απόφαση 548/2022 της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας (εκδοθείσα επί αιτήσεως ακυρώσεως υπ΄ αριθμ. καταθ. 1056/2020), η δίκη καταργήθηκε, κατά το μέρος που προσβάλλονταν πράξεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων ακυρωθείσες με την απόφαση 547/2022 της Ολομελείας (εκδοθείσα επί της αιτήσεως ακυρώσεως υπ΄ αριθμ. καταθ. 955/2020), και ακυρώθηκε η πράξη του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με την οποία χορηγήθηκε η άδεια κατασκευής του έργου της νότιας επέκτασης του επιβατικού λιμένα Πειραιά.
- Με την απόφαση 549/2022 της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας (εκδοθείσα επί αιτήσεως ακυρώσεως υπ΄ αριθμ. καταθ. 1334/2020), η δίκη καταργήθηκε, με την αιτιολογία ότι προσβάλλονταν πράξεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων οι οποίες ακυρώθηκαν με την απόφαση 547/2022 της Ολομελείας.