THEPOWERGAME
Στη χρηματοδότηση των ιδιωτικών επενδυτικών σχεδίων του Ταμείου Ανάκαμψης μπαίνει και η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΑΤΕ). Διάταξη του σχεδίου νόμου που αφορά στο «Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Καταπολέμησης της Διαφθοράς», ανοίγει το δρόμο στην ΕΑΤΕ, να χορηγεί χρηματοδοτήσεις σε ιδιωτικές επιχειρήσεις που θέλουν να εντάξουν επενδυτικά τους σχέδια στο Ταμείο Ανάκαμψης. Παράλληλα, με τις ίδιες διατάξεις ανοίγει ο δρόμος για χρηματοδοτήσεις επιχειρήσεων στο πλαίσιο του προγράμματος «Invest EU».
Ειδικότερα, το άρθρο 43 του σχεδίου νόμου προβλέπει ότι κατόπιν εισήγησης της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης (ΕΥΣΤΑ), η ΕΑΤΕ «δύναται να αναλάβει τη διαχείριση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την εκπλήρωση των σκοπών του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας». Οι δύο πλευρές, ΕΥΣΤΑ και ΕΑΤΕ, σύμφωνα με τις νέες διατάξεις θα υπογράψουν σύμβαση στην οποία θα καθορίζονται οι όροι για τη διαχείριση των πόρων από την ΕΑΤΕ τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των μερών, καθώς και κάθε άλλο σχετικό ζήτημα.
Ταμείο Ανάκαμψης: Σημαντικές αλλαγές στη χρηματοδότηση
Η μεταβολή αυτή είναι σημαντική, καθώς πλέον η χορήγηση δανείων στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης δεν συνιστά μια αμιγώς ιδιωτική τραπεζική υπόθεση. Μέχρι σήμερα ήταν γνωστό ότι η χρηματοδότηση των ιδιωτικών επενδυτικών σχεδίων του Ταμείου Ανάκαμψης θα γίνονταν αμιγώς από εγχώρια και διεθνή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (π.χ. ελληνικές συστημικές τράπεζες, EIB, EBRD κ.ά.) Πλέον με τη νέα διάταξη στις χορηγήσεις χαμηλότοκων δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης εισέρχεται και η ελεγχόμενη 100% από το ελληνικό δημόσιο ΕΑΤΕ.
Παράλληλα, στις διατάξεις του σχεδίου νόμου προβλέπεται η σύσταση Επενδυτικού Συμβουλίου. Η σύστασή του γίνεται με Υπουργική Απόφαση κατόπιν εισήγησης της ΕΥΣΤΑ. Σκοπός του Συμβουλίου είναι η παρακολούθηση της σύναψης και εκτέλεσης των δανειακών συμβάσεων που συνάπτονται στο πλαίσιο αξιοποίησης των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και ιδίως των υποχρεώσεων των πιστωτικών ιδρυμάτων, των ευρωπαϊκών χρηματοπιστωτικών θεσμών, της ΕΑΤΕ και στο πλαίσιο του «Invest EU».
Τα μέλη και ο γραμματέας του Επενδυτικού Συμβουλίου, σύμφωνα με τη τις νέες διατάξεις λαμβάνουν αποζημιώσεις και αμοιβές κατ’ εξαίρεση του άρθρου 21 του ν.4354/2015, δηλαδή των αμοιβών των συλλογικών οργάνων δημοσίων οργανισμών και φορέων.
Ακόμη με τις νέες διατάξεις του σχεδίου νόμου παρέχεται η δυνατότητα στους δικαιούχους χρηματοδότησης καθεστώτων ενισχύσεων και χρηματοδοτικών προγραμμάτων που περιλαμβάνονται στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0» και εντάσσονται προς χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας να προχωρούν σε άνοιγμα ειδικών δεσμευμένων καταπιστευτικών λογαριασμών (escrow accounts) σε εμπορικές τράπεζες. Το κόστος διαχείρισης αυτών των λογαριασμών βαρύνουν τους δικαιούχους.
Τέλος, με τις νέες διατάξεις αναβαθμίζεται ο ρόλος της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού της Προεδρίας της Κυβέρνησης, με την οποία η ΕΥΣΤΑ πρέπει να συνεργάζεται στενά σε θέματα παρακολούθησης και ελέγχου της πορείας του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Σημειώνεται ότι η ΓΓ της Προεδρίας της Κυβέρνησης, ούτως ή άλλως έχει την ευθύνη για την παρακολούθηση και τον συντονισμό των πρωτοβουλιών που υλοποιούνται στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Τώρα πλέον θα προβλέπεται ρητά και σε νομοθετική διάταξη.