THEPOWERGAME
Δυσαρέσκεια για την επιβολή πλαφόν στα κέρδη
Σύμφωνα με τον κ. Ασμάτογλου χθες το πρατήριό του πουλούσε 1,967 ευρώ το λίτρο την βενζίνη και σήμερα η τιμή θα ανέβαινε σε 1,987 ευρώ. Το πρατήριό του βρίσκεται στο Γέρακα, μια περιοχή με πρατήρια που εφαρμόζουν χαμηλές χρεώσεις διάθεσης καυσίμων καθώς υπάρχουν πολλά πρατήρια και ισχυρός ανταγωνισμός. «Σήμερα (χθες) η βενζίνη πηρε 3,5 λεπτά και αύριο (σήμερα) θα πάρει άλλα δύο λεπτά», είπε χαρακτηριστικά.
Επίσης, με βάση τα στοιχεία του υπ. Ανάπτυξης η μέση τιμή της βενζίνης (με βάση περίπου 4.500 πρατήρια) διαμορφώθηκε την Πέμπτη 3 Μαρτίου σε 1,944 ευρώ απο 1,929 ευρώ την Τετάρτη 2 Μαρτίου και 1,918 ευρώ που ήταν την Τρίτη 1 Μαρτίου και 1,892 ευρώ που ήταν την Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) εξέφρασε δυσαρέσκεια για την ανακοίνωση επιβολής πλαφόν κέρδους στα καύσιμα. Όπως επισημαίνουν τα στελέχη της, η μόνη λύση για την ανάσχεση της τιμής των καυσίμων είναι η μείωση των φόρων. Αν δεν μειωθούν συνολικά οι φόροι (ΕΦΚ και ΦΠΑ) ας μειωθεί μόνον ο ΦΠΑ, υποστηρίζουν οι βενζινοπώλες.
Σημειώνουν ακόμη οτι η αύξηση της τιμής των καυσίμων έχει οδηγήσει σε αύξηση του ΦΠΑ σε απόλυτες τιμές καθώς αυτός εφαρμόζεται πάνω στην λιανική τιμή πώλησης που είναι σήμερα πολύ υψηλότερη απ’ ότι δυο μήνες πριν. «Όταν η βενζίνη είχε 1,5 ευρώ (το λίτρο) ο ΦΠΑ ήταν 30 λεπτά. Τώρα που είναι 2 ευρώ ο ΦΠΑ ειναι 40 λεπτά», λέει ο κ. Ασμάτογλου.
Μεγάλο δημοσιονομικό κόστος
Η κυβέρνηση ωστόσο φαίνεται ανένδοτη για το θέμα, καθώς το μέτρο έχει μεγάλο δημοσιονομικό κόστος. Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας στο ραδιόφωνο των ParapolitikaFM 90,1 και στον Παν. Τζένο, είπε ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει την πολιτική της στήριξης του ενεργειακού κόστους που ακολουθεί μέχρι σήμερα και εκτίμησε ότι αυτή η στήριξη θα είναι τελικά μεγαλύτερη από αυτή που είχε υπολογιστεί. Επίσης ο υπουργός σημείωσε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι η στοχευμένη ενίσχυση των αδυνάτων έτσι, ώστε να ξεπεραστεί και η νέα ενεργειακή κρίση.
«Θα συνεχίσουμε την επιδότηση λογαριασμού ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου», είπε ο κ. Σταϊκούρας, προσθέτοντας ότι το κόστος θα είναι μεγαλύτερο από ότι είχε εκτιμηθεί και κατά συνέπεια θα πρέπει να υπάρξει ακόμη και κοινοτική παρέμβαση. «Ο κρατικός προϋπολογισμός θα πρέπει να είναι έτοιμος για να δώσει ακόμα περισσότερους πόρους για να ενισχύσει, να επιδοτήσει λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου, για αυτό και χρειάζεται άμεσα ευρωπαϊκή αντίδραση», είπε χαρακτηριστικά ο υπ. Οικονομικών.
Στο ίδιο μήκος και ο Άδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος μιλώντας στο ραδιόφωνο του Α’ Προγράμματος της ΕΡΑ είπε ότι μια τέτοια απόφαση μείωσης των φόρων θα δημιουργήσει μεγάλη αντίδραση των αγορών και μεγαλύτερη κλιμάκωση των επιτοκίων. «Αν αυτή την χρονική στιγμή», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης, «πας να πάρεις μια απόφαση που σου δημιουργεί μεγάλο δημοσιονομικό πρόβλημα, είναι εξαιρετικά πιθανό έως βέβαιο ότι η αντίδραση των αγορών θα είναι μια μεγαλύτερη αύξηση των επιτοκίων δανεισμού της χώρας που θα συμπαρασύρει τα επιτόκια δανεισμού όλων των τραπεζών, των καρτών, των δανείων, των στεγαστικών. Πας να κερδίσεις κάτι στο πρατήριο, το οποίο μπορεί να το πληρώσεις διπλάσιο στο δάνειο. Άρα, δεν είναι τόσο απλό».