Γ.Δ.
1457.12 +0,32%
ACAG
-0,34%
5.82
BOCHGR
-0,22%
4.53
CENER
+0,55%
9.16
CNLCAP
-0,69%
7.2
DIMAND
+1,41%
7.93
NOVAL
+0,22%
2.29
OPTIMA
+0,80%
12.66
TITC
+1,01%
40
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+0,94%
1.508
ΑΒΕ
-1,56%
0.442
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
+2,17%
0.705
ΑΛΜΥ
0,00%
4.56
ΑΛΦΑ
+0,89%
1.5935
ΑΝΔΡΟ
-0,94%
6.34
ΑΡΑΙΓ
+0,99%
10.17
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
+3,36%
7.38
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-0,30%
0.668
ΑΤΤΙΚΑ
+1,37%
2.22
ΒΙΟ
+2,09%
5.38
ΒΙΟΚΑ
+0,80%
1.88
ΒΙΟΣΚ
-0,63%
1.59
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
+1,44%
1.41
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,55%
18.3
ΔΑΑ
+0,13%
8.01
ΔΑΙΟΣ
-5,03%
3.4
ΔΕΗ
+1,90%
11.82
ΔΟΜΙΚ
+1,08%
2.8
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,65%
0.306
ΕΒΡΟΦ
+1,71%
1.785
ΕΕΕ
+1,49%
32.66
ΕΚΤΕΡ
+4,80%
1.834
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+3,67%
2.26
ΕΛΛ
+1,38%
14.7
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,34%
1.964
ΕΛΠΕ
-0,27%
7.28
ΕΛΣΤΡ
-1,92%
2.04
ΕΛΤΟΝ
-0,75%
1.842
ΕΛΧΑ
+0,21%
1.884
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
-1,12%
7.752
ΕΥΑΠΣ
+1,56%
3.26
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
-0,58%
2.237
ΕΧΑΕ
+1,79%
4.55
ΙΑΤΡ
+2,00%
1.53
ΙΚΤΙΝ
+0,60%
0.336
ΙΛΥΔΑ
+1,27%
2
ΙΝΚΑΤ
+0,10%
4.835
ΙΝΛΙΦ
-0,84%
4.71
ΙΝΛΟΤ
+1,20%
1.01
ΙΝΤΕΚ
-0,17%
5.85
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,44%
2.52
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
+1,05%
2.89
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+1,65%
1.23
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-0,67%
1.49
ΚΟΡΔΕ
+0,70%
0.432
ΚΟΥΑΛ
-0,85%
1.17
ΚΟΥΕΣ
+1,37%
5.94
ΚΡΙ
-0,65%
15.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
0,00%
0.737
ΛΑΜΔΑ
-0,28%
7.15
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.52
ΛΟΥΛΗ
+0,70%
2.88
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
0,00%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-0,47%
2.1
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-0,88%
2.83
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΟΗ
-1,46%
20.26
ΜΟΝΤΑ
+3,65%
3.69
ΜΟΤΟ
-1,12%
2.66
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
+1,19%
25.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.75
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
+0,48%
33.56
ΝΑΚΑΣ
+2,13%
2.88
ΝΑΥΠ
-3,65%
0.792
ΞΥΛΚ
+0,74%
0.273
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
+0,91%
22.2
ΟΛΠ
-0,83%
29.8
ΟΛΥΜΠ
+0,43%
2.35
ΟΠΑΠ
-0,57%
15.6
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,50%
0.81
ΟΤΕ
-0,67%
14.75
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.36
ΠΑΙΡ
0,00%
0.992
ΠΑΠ
-0,42%
2.36
ΠΕΙΡ
+0,36%
3.905
ΠΕΡΦ
+0,56%
5.42
ΠΕΤΡΟ
+1,21%
8.34
ΠΛΑΘ
+0,13%
3.925
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.7
ΠΡΔ
+8,00%
0.27
ΠΡΕΜΙΑ
+6,01%
1.27
ΠΡΟΝΤΕΑ
+3,82%
6.8
ΠΡΟΦ
-0,76%
5.2
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+1,12%
10.86
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.333
ΣΙΔΜΑ
+0,95%
1.59
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.94
ΣΠΙ
-2,31%
0.508
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
20
ΤΖΚΑ
+1,02%
1.49
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,98%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-4,35%
0.22
ΦΡΛΚ
+2,43%
3.79
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

ΟΟΣΑ: Έρχεται αναθέρμανση των φορολογικών εσόδων

Τη «μαγική» συνταγή αναζητούν οι κυβερνήσεις, έτσι ώστε να μπαλώσουν τις «τρύπες» στην οικονομία που δημιουργήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας, καθώς η πρωτοφανής αυτή κρίση δείχνει πως αφήνει τα κράτη. Παράλληλα, τα οικονομικά επιτελεία θέλουν να διορθώσουν και τις στρεβλώσεις που δημιουργήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια.

Η συγκριτική έρευνα του Tax Foundation που βρίσκεται στον ίδιο δρόμο με τον ΟΟΣΑ «δίνει» πολύ σημαντικά στοιχεία. Ο Οργανισμός είχε «δείξει» ότι το μίγμα φόρων στο εισόδημα και φόρων στην περιουσία και στην κατανάλωση είναι καθοριστικής σημασίας. Πάντως, οι πρώτοι μπορεί να προκαλέσουν μεγαλύτερη ζημιά από ό,τι οι δεύτεροι.

Η έρευνα διαπιστώνει το εξής σημαντικό: ότι εκτός από την αναθέρμανση των οικονομιών, οι κυβερνήσεις βλέπουν και αναθέρμανση των φορολογικών εσόδων. Το ζητούμενο πάντως είναι ποια συνταγή θα εφαρμόσουν από εδώ και πέρα για να συνεχίσουν να αυξάνονται τα έσοδα και παράλληλα να μην ανακοπεί η ανάκαμψη και να μην επιβαρυνθούν νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Μία χώρα για παράδειγμα με στόχο να προσελκύσει επενδύσεις, θα μπορούσε να μειώσει τη φορολογία των νομικών προσώπων, ρίχνοντας το βάρος σε άλλους φόρους όπως οι φόροι στην κατανάλωση ή στις εισφορές. Αντίστοιχα μία χώρα μια χώρα θα μπορούσε με διεύρυνση της φορολογικής βάσης και ενιαίο συντελεστή να προχωρήσει σε αύξηση των εσόδων της, καθώς όπως σημειώνει η έρευνα, συχνά αυτές οι πηγές εσόδων είναι λιγότερο επιζήμιες επενδυτικά.

Στα 30 προηγούμενα χρόνια από το 1990, σύμφωνα με τα συγκριτικά στοιχεία του ΟΟΣΑ, τα κράτη στηρίχθηκαν περισσότερο στη φορολογία των επιχειρήσεων, παρά τη μείωση των φορολογικών συντελεστών, όπως επίσης στις ασφαλιστικές εισφορές, αν και σε αυτήν την περίπτωση, η διευρυμένη βάση και οι χαμηλοί συντελεστές, προκαλούν πιο μικρές στρεβλώσεις από τους υψηλότερους συντελεστές στη φορολογία εισοδήματος των φυσικών προσώπων.

Πάντως, η χώρα μας δεν παύει να αποτελεί ειδική περίπτωση, καθώς παρά τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3,9%, εισπράττει το 33,2% των εσόδων από το πεδίο της κοινωνικής ασφάλισης, την ώρα που στο 26,4% βρίσκεται ο μέσος όρος των χωρών του ΟΟΣΑ.

Την ίδια ώρα, η αναλογία των φόρων από την περιουσία που ανέρχεται στο 7,9%, είναι πολύ υψηλότερη έναντι του μέσου όρου του ΟΟΣΑ που είναι στο 5,6%. Η συνταγή του ΟΟΣΑ για στροφή στην έμμεση φορολογία ως λιγότερο στρεβλωτική προς την οικονομική δραστηριότητα είναι φανερό ότι δεν είναι δυνατό να εφαρμοστεί, καθώς θα είναι υπέρβαση για την Ελλάδα.

Στο 38,5% του συνόλου των εσόδων αντιστοιχούν ΦΠΑ και λοιποί έμμεσοι φόροι, όπως για παράδειγμα οι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης και έτσι βρίσκονται σχεδόν 6,5 μονάδες πάνω από το μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ. Υψηλότερο ποσοστό εξάρτησης από τους φόρους κατανάλωσης στην Ευρώπη έχουν μόνο η Εσθονία, η Ουγγαρία και η Λετονία.

Η αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ δεν συνεπάγεται και ανάλογη αύξηση των εσόδων, κάτι που στην περίπτωση της Ελλάδα αποδείχθηκε περίτρανα την περίοδο των Μνημονίων και αυτό έχει επισημανθεί πολλές φορές από τον ΟΟΣΑ. Ο Οργανισμός θεωρεί πως αποτελεσματικότερη είναι διεύρυνση της βάσης, με κατάργηση εξαιρέσεων- απαλλαγών και την εφαρμογή ενός και μόνο συντελεστή. Και ενώ είναι φανερή η «πληγή» των 5-6 δισ ευρώ κάθε χρόνο, το ελληνικό σύστημα ΦΠΑ δεν παύει να θεωρείται πολύπλοκο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!