THEPOWERGAME
Στο επόμενο στάδιο, προκειμένου να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης 35ετούς παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, εισέρχεται η διαδικασία. Η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%) – EGIS PROJECTS (25%), που αναδείχθηκε προτιμητέος επενδυτής στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ το περασμένο καλοκαίρι, έχει καταθέσει ήδη από τα τέλη του 2021, αφενός τους δεσμευτικούς όρους χρηματοδότησης από δύο ελληνικές συστημικές τράπεζες (Πειραιώς και Eurobank) και αφετέρου τα απαραίτητα αποδεικτικά για την εξασφαλισμένη ίδια συμμετοχή, επιβεβαιώνοντας, όπως απαιτείται, την οικονομική δυνατότητα της κοινοπραξίας να καταβάλλει το ποσό των 1,5 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί στο συνολικό τίμημα.
Αυτή την περίοδο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η προετοιμασία από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS PROJECTS του συνολικού φακέλου με τα υπόλοιπα συμβατικά έγγραφα (μελέτη κατασκευής, μελέτη συντήρησης και λειτουργίας, σύμβαση ανεξάρτητου μηχανικού κλπ.), με στόχο αυτός να κατατεθεί μαζί με τη δανειακή σύμβαση χρηματοδότησης στο ΤΑΙΠΕΔ μέχρι τα τέλη Μαρτίου.
Αντίστοιχα, το ΤΑΙΠΕΔ προετοιμάζει τη σύμβαση παραχώρησης, η οποία θα διαβιβαστεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για το σχετικό προσυμβατικό έλεγχο, όπως προβλέπεται. Στη συνέχεια, θα γίνει η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωση της από την ελληνική Βουλή, με το συνολικό εκτιμώμενο χρόνο για την πλήρη ολοκλήρωση της διαδικασίας να εκτιμάται σε 9-12 μήνες, δηλαδή προς τα τέλη του 2022. Την ίδια πρόβλεψη είχε κάνει και πριν από λίγες εβδομάδες και η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ.
Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, η ελληνο-γαλλική κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-EGIS PROJECTS θα αναλάβει για 35 χρόνια τη συντήρηση και λειτουργία του οδικού άξονα μήκους 658 χιλιομέτρων, καθώς και των 3 κάθετων οδικών αξόνων συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, που αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).
Επιπλέον, η σύμβαση προβλέπει πως τα πρώτα πέντε χρόνια της παραχώρησης η ελληνο-γαλλική κοινοπραξία θα προχωρήσει μία σειρά από κατασκευαστικά έργα, συμπεριλαμβανομένης και της βαριάς συντήρησης του δρόμου, των παρεμβάσεων στις σήραγγες και της αναβάθμισης του άξονα Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι.
Η ανάληψη της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού αποτελεί εξέλιξη κομβικής σημασίας για τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ειδικά στον τομέα των παραχωρήσεων. Mε την προσθήκη αυτής της παραχώρησης, το συνολικό χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων του ομίλου θα ξεπερνά πλέον τα 1.500 χιλιόμετρα, καθώς κατέχει επίσης το 100% της Νέας Οδού, το 100% της Κεντρικής Οδού και το 17% της Ολυμπίας Οδού.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων στη χώρα κι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.
Επιπλέον, έρχεται να προστεθεί στο διαρκώς διευρυνόμενο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων του ομίλου, που περιέχει επίσης κι άλλες καίριες υποδομές, όπως το έργο της μελέτης, κατασκευής και διαχείρισης του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλι, το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο (IRC – Integrated Resort Casino) στο Ελληνικό, έργα διαχείρισης απορριμμάτων κ.α. Συνολικά, στον τομέα των παραχωρήσεων η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει αναπτύξει ένα επενδυτικό πλάνο ύψους 4 δισ. ευρώ, έχοντας εξασφαλίσει το απαιτούμενο κεφάλαιο και έχοντας ολοκληρώσει ή οδηγήσει σε τελικό στάδιο τις διαπραγματεύσεις για τις σχετικές χρηματοδοτικές γραμμές.
Ειδικά όμως, η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, πριμοδοτεί τον κατασκευαστικό βραχίονα, την ΤΕΡΝΑ, με ένα τεχνικό αντικείμενο της τάξεως των 3 δισ. ευρώ για το σύνολο διάρκειας της σύμβασης, ενώ αυξάνει ακόμα περισσότερο τη δυνατότητα του ομίλου να παράγει σημαντικά, σταθερά κι επαναλαμβανόμενα έσοδα σε βάθος χρόνου.
Με τη συμμετοχή της με ποσοστό 75% στο σχήμα παραχώρησης, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα ενοποιεί κατά τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα (ΔΛΠ) το σύνολο των εσόδων της παραχώρησης, τα οποία με βάση το χρηματοοικονομικό μοντέλο υπολογίζονται σε περίπου 11,3 δισ. ευρώ στη διάρκεια της παραχώρησης.