THEPOWERGAME
Με την πλάτη στον τοίχο βρίσκεται η ελληνική βιομηχανία, η εγχώρια παραγωγή και οι καταναλωτές.
Οι «εισαγόμενες» ανατιμήσεις σε βασικές πρώτες ύλες σε συνδυασμό με τις αυξήσεις των τιμών σε καταναλωτικά αγαθά, αλλά και στο κόστος ενέργειας έχει παγώσει την αγορά, η οποία δεν βλέπει φως στην άκρη του τούνελ.
Τον Ιανουάριο οι πωλήσεις από τα σούπερ μάρκετ μειώθηκαν, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις κατά 5% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021 ενώ ακόμη πιο βαθιά είναι η πτώση της κατανάλωσης τον Φεβρουάριο.
Ο κλάδος της ένδυσης και της υπόδησης έχει «παγώσει». Οι χειμερινές εκπτώσεις διέψευσαν τις προσδοκίες των εμπόρων, όχι μόνο των μικρομεσαίων, αφού η κατανάλωση υπολείπεται κατά 40% με βάση τις περσινές επιδόσεις.
Κάτι που αποδίδεται αφενός στη χαμηλή προσέλευση των καταναλωτών, το εισόδημα των οποίων από τον Σεπτέμβριο και μετά ροκανίζεται από τις ανατιμήσεις σε ενέργεια, καύσιμα και τρόφιμα και αφετέρου στα πολύ χαμηλά ποσοστά εκπτώσεων -τα χαμηλότερα της τελευταίας δεκαετίας- και στην έλλειψη εμπορευμάτων.
Στον πάγο εν αναμονή της ενεργοποίησης του προγράμματος επιδότησης ηλεκτρικών συσκευών έχει μπει και η συγκεκριμένη κατηγορία. Μπορεί οι αλυσίδες και οι εισαγωγικές επιχειρήσεις να εναποθέτουν τις ελπίδες τους στο bonus των 300 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα, όμως μέχρι να ενεργοποιηθεί οι πωλήσεις έχουν εξανεμιστεί.
Όμως, το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στην εγχώρια βιομηχανία και στις εξαγωγές. Η διατήρηση των πληθωριστικών πιέσεων θέτει σε κίνδυνο τις ελληνικές εξαγωγές που έχουν να αντιμετωπίσουν και τα προβλήματα στις μεταφορές, παραδέχεται γνωστός βιομήχανος από τον κλάδο των πλαστικών στο powergame.gr.
Ο συγκεκριμένος βιομήχανος που δραστηριοποιείται στην αγορά τις τελευταίες τρεις δεκαετίες και έχει έντονη παρουσία στο εξωτερικό δεν «βλέπει» βελτίωση της κατάστασης τους επόμενους έξι μήνες ενώ διατηρεί επιφυλάξεις αν η αγορά θα επιστρέψει στα προ-covid επίπεδα.
Σε ό,τι αφορά στη βιομηχανία, σύμφωνα με έρευνα του ΣΒΕ, που διεξήχθη σε δείγμα 142 επιχειρήσεων από όλους τους κλάδους της μεταποίησης με θέμα την ενεργειακή κρίση και τις επιπτώσεις της, κοντά 9 στις 10 (ποσοστό 88%) των επιχειρήσεων έχει δεχθεί αύξηση στα τιμολόγια ενέργειας σε ποσοστό μεγαλύτερο από 40%. Μόλις 1% των επιχειρήσεων έχει δει αυξήσεις από 10 έως 20% ενώ το 11% δηλώνει ότι το κόστος ενέργειας έχει αυξηθεί από 20 έως 40%.
Οι πρόσφατες ανατιμήσεις έχουν αυξήσει σε ποσοστό από 20% έως 40% το κόστος παραγωγής (22%), τις τιμές των πρώτων υλών (31%) τις τιμές των ενδιάμεσων προϊόντων (25%) και τις δαπάνες μεταφοράς των προϊόντων (19%). Την ίδια στιγμή 6 στις 10 (ποσοστό 57%) βιομηχανίες δηλώνει ότι προχώρησαν σε μετακύλιση των αυξήσεων στους πελάτες, σε αντίθεση με το 33% που δεν μετακύλησε τις αυξήσεις.
Παράλληλα το 50% των επιχειρήσεων εκτιμά ότι οι τιμές θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα με σήμερα το επόμενο εξάμηνο, το 31% εκτιμά ότι θα αυξηθούν ενώ μόλις το 11% προβλέπει μείωση των τιμολογίων ενέργειας.
Σε περίπτωση αύξησης των τιμών ενέργειας το επόμενο εξάμηνο, εκτιμάται ότι θα μειωθούν σε ποσοστό έως 5% οι πωλήσεις σε 1 στις 2 βιομηχανίες (47%) και οι εξαγωγές για 4 στις 10 (44%). Με 1 στις 4 (ποσοστό 28%) των επιχειρήσεων να εκτιμά ότι θα πιεστεί σημαντικά η κερδοφορία σε ποσοστό 20% έως 40%.
Δυναμική που δεν αποκλείεται να σημάνει έναν νέο γύρο συγκέντρωσης από όσους διαθέτουν ρευστότητα και τη στήριξη ξένων funds ή ακόμη και λουκέτων.