THEPOWERGAME
Οι ανατιμήσεις, ειδικά στους λογαριασμούς ενέργειας (θέρμανση, βενζίνη, ηλεκτρικό κ.λπ.) και στα τρόφιμα, αυξάνουν το κόστος διαβίωσης. Ένα κόστος που ροκάνισε την αγοραστική δύναμη στον κατώτατο μισθό τον Οκτώβριο, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ, κατά 7,4%, και ξεπέρασε τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο το 10% με βάση την πορεία του πληθωρισμού. Πρόκειται για εξέλιξη η οποία επηρεάζει άμεσα την κατανάλωση. Πάνω από ένα στα τέσσερα προϊόντα που αγοράζουν σήμερα οι καταναλωτές βρίσκεται σε προσφορά, με έξι στους 10 καταναλωτές να δηλώνουν ότι πάντοτε αναζητούν προσφορές. Ίσως αυτός να είναι και ο βασικός λόγος που αλυσίδες discount, όχι μόνο από τον χώρο των τροφίμων, αλλά και από τους κλάδους της ένδυσης, της υπόδησης, των παιχνιδιών κ.ά., έχουν αποφασίσει να επενδύσουν στην Ελλάδα. Οι συγκεκριμένες αλυσίδες διακρίνουν ότι υπάρχει πεδίο διείσδυσης στη χώρα, ο αριθμός των καταναλωτών της οποίας πολλαπλασιάζεται τους θερινούς κυρίως μήνες από την έλευση των τουριστών. Κάτι που επιβεβαιώνεται και από τις επιδόσεις της Jumbo – πουλά, εκτός από παιχνίδια, ρούχα, είδη για το σπίτι, τρόφιμα κ.ά.
Έτσι, παρά το γεγονός ότι οι λιανοπωλητές στρέφονται όλο και περισσότερο προς τις διαδικτυακές πωλήσεις, υπάρχουν αλυσίδες που στοιχηματίζουν στην ανάπτυξη των φυσικών τους δικτύων και εμμένουν στις τρέχουσες τιμές εν μέσω αυξανόμενου πληθωρισμού, στην προσπάθειά τους να προσελκύσουν πελάτες και να κερδίσουν μερίδιο αγοράς. Μια τέτοια περίπτωση είναι η πολωνική Pepco, που προχώρησε πριν από λίγες ημέρες στην ίδρυση της θυγατρικής εταιρείας Pepco Greece. Η εκπτωτική αλυσίδα, που δραστηριοποιείται στην πώληση ρούχων, αξεσουάρ, παιχνιδιών, ειδών οικιακού εξοπλισμού και διακόσμησης, σχεδιάζει τη λειτουργία 12 καταστημάτων στη χώρα. Αν και το ντεμπούτο της αλυσίδας αναμένεται να γίνει αρχικά από την Αθήνα, ήδη εκδηλώνεται ενδιαφέρον για τη Θεσσαλονίκη, καθώς στο στόχαστρό της μπαίνουν καταστήματα με συγκεκριμένες προδιαγραφές. Η Pepco αναζητεί ακίνητα για ανάπτυξη καταστημάτων από 350 έως 650 τ.μ. εντός εμπορικών κέντρων και εμπορικών πάρκων. Τα πρώτα καταστήματα Pepco ιδρύθηκαν στην Πολωνία το 2004, ενώ σήμερα η αλυσίδα διαθέτει πάνω από 2.650 στην Ευρώπη. Ο Όμιλος Pepco έκανε την είσοδό του στο Χρηματιστήριο της Βαρσοβίας τον Μάιο του 2021.
Από τον χώρο των τροφίμων, η πρώτη αλυσίδα discount που εγκαταστάθηκε στη χώρα εν μέσω της πανδημίας ήταν η ρωσικών συμφερόντων MERE. Η αλυσίδα ωστόσο, παρά τα μεγαλεπήβολα σχέδιά της, έχει καθυστερήσει την ανάπτυξή της στην Ελλάδα, ενώ πρόσφατα έκλεισε ένα από τα συνολικά πέντε καταστήματα που διαθέτει. Το κατάστημα του Λαγκαδά, με το οποίο έκανε το ντεμπούτο της στη χώρα, κατέβασε ρολά, για να μεταφερθεί, όπως λέει η εταιρεία, στη Θεσσαλονίκη. Η ρωσική αλυσίδα των αδελφών Σνάιντερ έχει πραγματοποιήσει δύο αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, ανεβάζοντας το συνολικό της κεφάλαιο σε 1,405 εκατ. ευρώ, ενώ έχει συστήσει και δεύτερη εταιρεία, τη Hellas Μarket ΙΚΕ.
Κινητικότητα υπάρχει και στον χώρο των καλλυντικών. Η σερβικών συμφερόντων Lilly Drogerie, αλυσίδα λιανικής πώλησης προϊόντων ομορφιάς, υγείας, καλλυντικών και φαρμακευτικών, έχει ανοίξει ήδη τρία καταστήματα στην Αττική (Πειραιάς, Ζωγράφου και Καλλιθέα).
Την Ελλάδα «σκανάρει» και η αλυσίδα Primark, που ιδρύθηκε το 1969 στο Δουβλίνο και αποτελεί το αντίπαλον δέος των ZARA και H&M. Σύμφωνα με πληροφορίες, που δεν έχουν επιβεβαιωθεί από τα κεντρικά της αλυσίδας, σχεδιάζει να ανοίξει καταστήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αν βρεθούν τα κατάλληλα ακίνητα, τα οποία, βάσει της μεγάλης προϊοντικής γκάμας της αλυσίδας, θα πρέπει να είναι αρκετών χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων.
Στα no name, φθηνά προϊόντα ποντάρει και η γαλλική Decathlon, που το 2020 πέτυχε αύξηση των πωλήσεών της λόγω και του ανοίγματος του καταστήματός της στα Σπάτα. Ο τζίρος της ανήλθε στα 6,5 εκατ. ευρώ από 3,9 εκατ. ευρώ, τα κέρδη προ φόρων σε 62.331 ευρώ από ζημίες 266.891 ευρώ, ενώ τα ταμειακά της διαθέσιμα μειώθηκαν κατά 77,58%.
Στα new entries στο εγχώριο λιανεμπόριο συγκαταλέγεται η επαναδραστηριοποίηση στην Ελλάδα του γαλλικού ομίλου Carrefour μέσω της Retail & More, που απέκτησε το δικαίωμα χρήσης του σήματος Carrefour και την αποκλειστικότητα διάθεσης των κωδικών ιδιωτικής ετικέτας του γαλλικού ομίλου. Το πλάνο ανάπτυξης και επέκτασης του εγχειρήματος βρίσκεται ακόμη υπό διαμόρφωση