THEPOWERGAME
Πριν από λίγες ημέρες, η Air Serbia ξεκίνησε να πετάει και από την πόλη της Νις προς το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης. Οι πτήσεις προς τηνμεγαλούπολη της Τουρκίας θα πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια όλου του έτους, τουλάχιστον έως το τέλος του 2023, δύο φορές της εβδομάδα. Σε ό,τι αφορά στην Αθήνα, η Air Serbia στοχεύει να την συνδέει από την πόλη της νότιας Σερβίας μόνο στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου φέτος το καλοκαίρι, κοινώς ένα διάστημα μερικών εβδομάδων. Είναι μόνο από μία από τις πολλές κινήσεις που φέρνουν πιο κοντά τη Σερβία στην Τουρκία, όχι μόνο επιχειρηματικά και διπλωματικά, όπου εκεί οι σχέσεις είναι άριστες, αλλά και στον τουριστικό τομέα όπου η Τουρκία καταφέρνει και κερδίζει χρόνο με τον χρόνο μερίδια από την συγκεκριμένη βαλκανική αγορά.
Την πολύ καλή και συνεχώς βελτιούμενη σχέση των δύο χωρών μας επιβεβαίωσε στο powergame.gr και ο κ. Στέφανος Χατζημανώλης, ο οποίος γνωρίζει από κοντά τις εξελίξεις στην συγκεκριμένη αγορά καθώς είναι αντιπρόεδρος του Ελληνοτουρκικού Εμπορικού Επιμελητηρίου Βορείου Ελλάδας και επικεφαλής του τουριστικού γραφείου Silver Holidays στη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με τον κ. Χατζημανώλη «Είναι μία διμερής αγορά που όλο αυξάνεται. Από αρκετές πόλεις της Τουρκίας έχουμε πλέον 28 πτήσεις την εβδομάδα προς Βελιγράδι. Ο σερβικός τουρισμός πλέον, παρά τις θερμότατες σχέσεις που έχει με την Βόρεια Ελλάδα, έχει αρχίσει να μεταφέρεται προς την Τουρκία σταθερά. Σημαντικό ρόλο έπαιξε και η στάση που τήρησε η χώρα μας έναντι των Σέρβων στο θέμα του κορονοϊού. Είχαμε πολλές υποχωρήσεις με αποτέλεσμα αυτές οι κινήσεις να οδηγήσουν τους Σέρβους στους τουρκικούς τουριστικούς προορισμούς».
Στα χνάρια των Ρώσων
Όλα δείχνουν ότι οι Σέρβοι βρίσκονται στα χνάρια των Ρώσων τουριστών οι οποίοι μετά από το πάγωμα των σχέσεων EE – Ρωσίας αλλά και την κατάρρευση του ομίλου Μουζενίδη έχουν μειώσει στο ελάχιστο την παρουσία τους στην χώρα μας και κυρίως στην Βόρεια στην Ελλάδα. Από το 1 εκατ. Ρώσους που επισκέπτονταν την χώρα μας πριν από περίπου μία δεκαετία, το 2019, την χρονιά ρεκόρ πέσαμε στα επίπεδα των 600.000 για φτάσουμε πέρυσι σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς γύρω στους 100.000. Το 2021 που ξεκίνησε αργά καθώς ο ρωσικός εξερχόμενος τουρισμός άνοιξε την 1η Ιουλίου δεν υπήρχαν καθόλου τσάρτερ πτήσεις για Ελλάδα και οι μόνες που έγιναν στην χώρα μας ήταν μόνο από την Μόσχα.
Αντίθετα, για την Τουρκία οι Ρώσοι ήταν οι μεγάλοι αιμοδότες για την περυσινή χρονιά καθώς κάλυψαν ποσοστό άνω του 1/3 των αλλοδαπών επισκεπτών της γειτονικής χώρας. Συγκεκριμένα, από τα 9,1 εκατ. αλλοδαπούς τουρίστες τα 3,6 εκατ. ήταν Ρώσοι με τους Ουκρανούς να ακολουθούν με μεγάλη διαφορά (1,27 εκατ.). Το εντυπωσιακό είναι ότι από τον Ιούλιο οπότε και συνδέθηκαν τουριστικά οι δύο χώρες 10 ρωσικές αεροπορικές – πλέον των τουρκικών – ξεκίνησαν πτήσεις από διάφορες πόλεις της Ρωσίας προς τουρκικούς τουριστικούς προορισμούς.
Σύμφωνα με τον κ. Χατζημανώλη η στάση που κρατάει η Τουρκία το τελευταίο διάστημα στην κρίση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας δεν αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά τις σχέσεις των δύο χωρών. «Το παράδειγμα των Ρωσοτουρκικών τουριστικών σχέσεων θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελέσει case study και για εμάς ώστε να ανοίξουν δρόμοι και δίαυλοι και για άλλα θέματα. Οι δύο χώρες βρίσκουν τα σημεία που τους ενώνουν και αφήνουν στην άκρη τα σημεία που τους χωρίζουν. Για παράδειγμα, δεν ασχολούνται με την εκάστοτε πολιτική επικαιρότητα και στην προκειμένη περίπτωση αφήνουν στην άκρη την εκ διαμέτρου αντίθετη στάση που έχουν στην περίπτωση της Ουκρανίας και λειτουργούν σε θέματα που αφορούν άλλους οικονομικούς τομείς όπως είναι ο τουρισμός, η ανάπτυξη τεχνολογίας πυρηνικής ενέργειας κ.α.».
Αξίζει να σημειωθεί ότι τον περασμένο Οκτώβριο σε συνάντηση που ήταν κλειστή για τους εκπροσώπους του Τύπου η πρόεδρος της Ρωσικής Ομοσπονδίας Τουρισμού, συνοδευόμενη από ρωσική αντιπροσωπεία που επισκέφτηκαν την Άγκυρα, συναντήθηκε με τον Υπουργό Τουρισμού της Τουρκίας και υπέγραψαν «Σχέδιο Δράσης για τον Τουρισμό» μεταξύ των δύο χωρών, χωρίς να αναφέρουν περισσότερες λεπτομέρειες.