THEPOWERGAME
Μεγάλα ονόματα από τη διεθνή οικονομική σκηνή στοχεύουν στην επέκταση της παραχώρησης της Αττικής Οδού. Καθώς η ημερομηνία υποβολής ενδιαφέροντος πλησιάζει, την ελληνική κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ έχουν προσεγγίσει πλείστοι ενδιαφερόμενοι επενδυτές.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μεταξύ αυτών συμπεριλαμβάνονται η Abertis Group που λειτουργεί διόδια σε 16 χώρες ανά τον κόσμο σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία, η αυστραλιανή Macquarie Asset Management που έχει ήδη επενδύσει στη χώρα μας αποκτώντας το 49% του ΔΕΔΔΗΕ, η Entrea Capital από την Βουλγαρία που ελέγχεται από την Rothchild Co., η γνωστή στη χώρα μας CVC Capital κ.ά. Η Abertis Group είναι μια εταιρεία με έσοδα της τάξης 5 δισ. ετησίως τα οποία όμως υποχώρησαν στα 4 δισ. ευρώ το 2020 , μία χρονιά με περιορισμούς στην κυκλοφορία οχημάτων. Λειτουργεί διόδια σε Ισπανία, Ιταλία, Βρετανία, Βραζιλία, Μεξικό, ΗΠΑ, Καναδά κ.ά.
Εκτός όμως από τις επενδυτικές ή στρατηγικού χαρακτήρα επιχειρήσεις, ενδιαφέρον αναμένεται να εκφράσουν και εγχώριες και ξένες κατασκευαστικές επιχειρήσεις, που έχουν μεγάλη εμπειρία στη διαχείριση οδικών αξόνων. Μεταξύ αυτών η γαλλική Vinci, η επίσης γαλλική Egis, αλλά και μια σειρά ελληνικών επιχειρήσεων, όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Ελλάκτωρ, η Ιντρακάτ, η ΑΒΑΞ και άλλες.
Τι αναμένουν ΤΑΙΠΕΔ και κυβέρνηση
Το ΤΑΙΠΕΔ και η κυβέρνηση, παρόλο που η παραχώρηση αυτή θα περιλάβει και μικρό κατασκευαστικό αντικείμενο, ποντάρουν πολύ στις επενδυτικές επιχειρήσεις προκειμένου να ανεβάσουν το τίμημα. Τα επενδυτικά funds διαθέτουν μεγάλο απόθεμα διαθεσίμων και έχοντας στραφεί σε επενδύσεις περισσότερο μεσο-μακροπρόθεσμου χαρακτήρα, προκαλούν σημαντική αύξηση των υπεραξιών από τις οποίες η ελληνική πλευρά θέλει να επωφεληθεί.
Το κατασκευαστικό αντικείμενο του παραχωρησιούχου, από τη στιγμή που δεν υπάρχουν οι επεκτάσεις του άξονα, υπάρχει μεν, αλλά είναι περιορισμένο. Αφορά κυρίως σε τεχνικές αστοχίες της σημερινής Αττικής Οδού, όπως π.χ. είναι η έξοδος της Μεταμόρφωσης προς Λαμία, από το ρεύμα που κινείται από την Λ. Κηφισίας μέχρι και τη Μεταμόρφωση. Επίσης αφορά σε ορισμένα σημεία που οι τρεις λωρίδες μετακίνησης γίνονται δύο π.χ. στα Μεσόγεια Αττικής και στο τελείωμα του άξονα πλησίον της Ελευσίνας.
Το χρονοδιάγραμμα και οι προσδοκίες
Σημειώνεται ότι η υποβολή προσφορών αναμένεται για τις 20 Απριλίου 2022, με στόχο η σύμβαση παραχώρησης να κλείσει όσο το δυνατόν πιο έγκαιρα και να γίνει ομαλά η αλλαγή σκυτάλης από τον σημερινό παραχωρησιούχο. Η υφιστάμενη σύμβαση εκτιμάται ότι ολοκληρώνεται μέχρι τον Οκτώβριο του 2024 και επομένως στόχος είναι η νέα σύμβαση παραχώρησης να έχει υπογραφεί μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, δηλαδή στο τέλος του 2023 ή αρχές του 2024.
Οι προσδοκίες είναι να υπάρξει ένα τίμημα της τάξης των 2 δισ. ευρώ, κάτι που θα εξαρτηθεί από τα κατασκευαστικά έργα που θα συμπεριληφθούν στη νέα παραχώρηση και κυρίως από την τιμολογιακή πολιτική που θα ακολουθηθεί. Η νέα σύμβαση θα κυρωθεί στην ελληνική Βουλή, όπως ακριβώς συνέβη με την αρχική η οποία έγινε το 1996.