THEPOWERGAME
Εστιατόρια και ξενοδοχεία ενίσχυσε κατά κύριο λόγο ο τελευταίος αναπτυξιακός νόμος που ισχύει στη χώρα μας και πρόκειται σύντομα να αλλάξει.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε το υπ. Ανάπτυξης, περίπου ένα στα δύο υπαχθέντα επενδυτικά σχέδια του ν. 4399/2016 ανήκει στον ΚΑΔ 55 που περιλαμβάνει τις δραστηριότητες Υπηρεσιών Παροχής Καταλύματος και Υπηρεσιών Εστίασης και τα οποία απορρόφησαν το 67,8% του συνόλου των επιχορηγήσεων συμβατικής επένδυσης.
Ειδικότερα, με αφορμή την κατάθεση του νέου «Αναπτυξιακού Νόμου-Ισχυρή Ελλάδα» στην Βουλή, το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε μερικά χρήσιμα στοιχεία για την υλοποίηση του τελευταίου αναπτυξιακού νόμου (ν. 4399/2016) και όχι μόνον. Η ιστορική αναδρομή αναφέρει ότι οι τέσσερις αναπτυξιακοί νόμοι που ίσχυσαν από το 1998 και μετά, στην πλειοψηφία τους ήταν κατά κανόνα επενδύσεις χαμηλής και σχετικά χαμηλής τεχνολογίας.
Το 46,5% του αριθμού των σχεδίων και το 72,2% του συνολικού προϋπολογισμού αφορούσαν ΑΠΕ (ιδίως φωτοβολταϊκά) και τουρισμό και ένα άλλο σημαντικό ποσοστό αποθήκες επιχειρήσεων. Επίσης όμως αναφέρει το υπ. Ανάπτυξης το 95% των επενδυτικών σχεδίων έλαβε επιχορήγηση.
Συνολικά από το πρώτο αναπτυξιακό νόμο (ν. 2601/1998) μέχρι και σήμερα ενισχύθηκαν πάνω από 16.000 επενδυτικά σχέδια, συνολικού προϋπολογισμού πάνω των 35 δισ. ευρώ.
Οι επενδύσεις συμπεριλαμβάνουν συνολικές ενισχύσεις ύψους περίπου 13,5 δισ. ευρώ.
Οι επενδύσεις αυτές εκτιμάται ότι πρόσθεσαν πάνω από 80.000 θέσεις εργασίας. Σύμφωνα με το υπ. Ανάπτυξης σε όλη αυτή τη περίοδο, υπήρξε σταδιακή αύξηση του μέσου μεγέθους των επενδύσεων που επιχορηγήθηκαν, ενώ η αντίστοιχη αύξηση της μέσης επενδυτικής δαπάνης ανά θέση εργασίας δείχνει σε ένα βαθμό, την αύξηση της τεχνολογικής στάθμης των νέων επενδύσεων, αλλά δεν παράγει ανάλογο αριθμό νέων θέσεων απασχόλησης.
Τα βασικά συμπεράσματα
Ειδικά για τον τελευταίο αναπτυξιακό νόμο το υπ. Ανάπτυξης αναφέρει ότι τα βασικά συμπεράσματα που μπορούν να εξαχθούν από τα υφιστάμενα στοιχεία που προκύπτουν από την εφαρμογή του (μέχρι τις 30 Μαΐου 2021) είναι τα εξής:
- Στον τομέα του μεγέθους των υπαχθέντων φορέων, το 10,18% αυτών είναι μεγάλοι, το 18,95% είναι μεσαίοι, το 28,79% είναι μικροί και το 42,08% είναι πολύ μικροί.
- Από τα υπαχθέντα επενδυτικά σχέδια το 49,16% ανήκει στον ΚΑΔ 55 (Δραστηριότητες Υπηρεσιών Παροχής Καταλύματος και Υπηρεσιών Εστίασης), απορροφώντας το 67,8% του συνόλου των επιχορηγήσεων συμβατικής επένδυσης.
- Στον τομέα της μεταποίησης, ο ΚΑΔ 10 (τρόφιμα) παρουσιάζει τον μεγαλύτερο αριθμό υπαχθέντων σχεδίων (18,9% του συνόλου των υπαχθέντων σχεδίων), αλλά στον τομέα των επιχορηγήσεων συμβατικής επένδυσης φθάνει μόνο στο 10,92% του συνόλου.
- Στον τομέα των επενδύσεων δημιουργίας νέας μονάδας προηγείται ο ΚΑΔ 55, ενώ στον μεταποιητικό τομέα προηγείται ο ΚΑΔ 10. Η ίδια προσέγγιση εμφανίζεται και στις επενδύσεις επέκτασης δυναμικότητας, καθώς και στις επενδύσεις θεμελιώδους αλλαγής διαδικασίας.
- Συνολικά, είχαν υπαχθεί στον νόμο 1.768 επενδυτικά σχέδια. Ενδεικτικά, το ύψος των ιδίων κεφαλαίων ανερχόταν στα 686,2 εκατ. ευρώ, το ύψος της εξωτερικής χρηματοδότησης ανερχόταν στα 2,89 δισ. ευρώ, το ύψος των επιχορηγήσεων ανερχόταν στα 697,8 εκατ. ευρώ, το ύψος της ενίσχυσης για χρηματοδοτική μίσθωση ανερχόταν στα 287,2 εκατ. ευρώ και το ύψος του ενισχυόμενου μισθολογικού κόστους νέων θέσεων εργασίας ανερχόταν στα 15,8 εκατ. ευρώ.