THEPOWERGAME
Στο -80% έχει πέσει η ταξιδιωτική βιομηχανία κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου – στοιχείο που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την τόνωση στην οποία στήριζαν τις ελπίδες τους οι επαγγελματίες του κλάδου.«Παγωμένη» κινητικότητα βλέπουν και οι μεγάλοι διεθνείς tour operator εξαιτίας της υπερμετάδοσης της μετάλλαξης Όμικρον. Αυτό επισημαίνει σε επικοινωνία με το powergame.gr ο Λύσανδρος Τσιλίδης πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Γραφείων (FedHatta).
Όσον αφορά στον εσωτερικό τουρισμό, η αυξημένη πληρότητα που καταγράφηκε την τελευταία στιγμή για το τριήμερο των Χριστουγέννων ερμηνεύεται ως «πυροτέχνημα» και σε καμία περίπτωση δεν καλύπτει το ήδη υπάρχον έλλειμμα, εξηγεί ο κ. Τσιλίδης.
Τι γίνεται όμως με τους Έλληνες που είχαν κλείσει ταξιδιωτικά πακέτα στο εξωτερικό για τις ημέρες των γιορτών;
Αν και η πλήρης εικόνα για την τουριστική κίνηση κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου θα φανεί γύρω στο πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου, τα στοιχεία που συγκεντρώνει η FedHatta δεν είναι καθόλου ικανοποιητικά.
«Συνολικά, όσον αφορά στις ακυρώσεις υπολογίζουμε προς το παρόν ένα ποσοστό 25% με 30%», πληροφορεί ο κ. Τσιλίδης, κάτι που προήλθε αμέσως μετά τις ανακοινώσεις για τα νέα περιοριστικά μέτρα στο ταξίδι.
Για να γίνει ακόμη πιο κατανοητή η πτώση των τουριστικών εσόδων εξαιτίας της νέας αυτής ανατροπής, ο πρόεδρος της FedHatta αναφέρει το εξής παράδειγμα: Αν την εορταστική περίοδο του 2019 είχαν πραγματοποιηθεί, ενδεικτικά, 200 με 250 χιλιάδες ταξίδια, φέτος ο αντίστοιχος αριθμός κατρακυλά στις 25 χιλιάδες(!).
«Αρκεί να λάβουμε υπόψη μας ότι φέτος τα Χριστούγεννα ακυρώθηκαν 7.000 αεροπορικές πτήσεις», τονίζει και εκφράζει την έντονη ανησυχία του όσον αφορά την εξέλιξη των κρατήσεων.
Τι ισχύει με τις επιστροφές χρημάτων
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του powergame.gr, οι ιδιοκτήτες τουριστικών γραφείων που εξειδικεύονται στο ταξίδι εξωτερικού βλέπουν φρένο όσον αφορά τις κρατήσεις του 2022. Καθημερινά, είναι αντιμέτωποι όχι μόνο με το νέο κύμα των ακυρώσεων, αλλά και με ένα… αλαλούμ γύρω από τα αιτήματα πελατών τους για επιστροφή χρημάτων.
Όπως λένε, αν τα νέα μέτρα είχαν ανακοινωθεί εγκαίρως, δεν θα είχαν μπει στη διαδικασία των κρατήσεων και δεν ήταν «υπόλογοι» σε μια αλυσίδα συνεργατών-προμηθευτών όπως είναι οι αεροπορικές εταιρείες, τα ξενοδοχεία, τα μουσεία ή ακόμη και οι χώροι εστίασης.
«Είναι στην ευχέρεια της κάθε επιχείρησης για το αν θα προχωρήσει σε αποζημιώσεις ή όχι. Εμείς όμως, σε καμία περίπτωση, δεν μπορούμε να δώσουμε πίσω τα χρήματα στους πελάτες μας» λέει στο powergame.gr ιδιοκτήτης μεγάλου ταξιδιωτικού γραφείου στην Αθήνα που επιθυμεί να κρατήσει την ανωνυμία του.
Ακόμη, κρίνει «άκυρη» τη χρησιμότητα του Πράσινου Πιστοποιητικού Διαβατηρίου (Green Pass) καθώς – προς έκπληξή του – βρίσκεται αντιμέτωπος με την ανατροπή των νέων περιορισμών που επηρεάζουν και τη μετακίνηση των πλήρως εμβολιασμένων πελατών.
«Πολλοί εξ αυτών, προχώρησαν σε ακυρώσεις ταξιδιών, αρνούμενοι να υποστούν το ενδεχόμενο καραντίνας σε περίπτωση που θα επέστρεφαν στην Ελλάδα διαγνωσμένοι θετικοί στον κορονοϊό» εξηγεί.
Μεγάλη δυσαρέσκεια επικρατεί όσον αφορά τα ισχύοντα πρωτόκολλα της κάθε χώρας – προορισμού διακοπών.
Λόγω των νέων ταξιδιωτικών κανόνων, οι πράκτορες αναγκάζονται πλέον να αναζητούν λύσεις ακόμη και για την πρόσβαση των πελατών τους για τη διενέργεια των διαγνωστικών τεστ (PCR, Rapid), στον εκάστοτε προορισμό. Την ώρα μάλιστα που, καθημερινά, ανακοινώνονται νέες τροποποιήσεις από τις κυβερνήσεις.
«Δεν είναι δική μας δουλειά και ερχόμαστε σε αντιπαράθεση με τους πελάτες μας», λένε, μεταφέροντας το ζήτημα στους αρμόδιους φορείς.
Το powergame ζήτησε από τον Λύσανδρο Τσιλίδη να τοποθετηθεί επί του θέματος, καθώς πέρα από πρόεδρος της FedHatta είναι και αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ).
«Πράγματι, η κατάσταση είναι πολύ δυσάρεστη και το θέμα της καταβολής αποζημίωσης επανέρχεται μετά τις περσινές περιπέτειες που ζήσαμε με τα voucher. Φέτος όμως, η πολιτική στη συμφωνία μεταξύ πελάτη και ταξιδιωτικού γραφείου έχει αλλάξει και περικλείει τη συνυπευθυνότητα του ταξιδιώτη», σχολιάζει αναγνωρίζοντας το μεγάλο αδιέξοδο για τους επιχειρηματίες ταξιδιωτικών γραφείων.
«Είμαστε σε διαρκή επικοινωνία με τα συναρμόδια υπουργεία και η θέση μας είναι ξεκάθαρη. Περιμένουμε να περάσει το επταήμερο των γιορτών για να υπάρξει μια επανατοποθέτηση για οικονομική στήριξη», καταλήγει, τονίζοντας πως οι πρώτοι τρεις μήνες του 2022 θα είναι παντελώς νεκροί τουριστικά.
Δεν ακύρωσαν τις διακοπές οι Έλληνες σε Μαλδίβες και Ντουμπάι
Οι μόνοι προορισμοί που δείχνουν να μην έχουν επηρεαστεί από τις νέες αλλαγές που επέβαλε η μετάλλαξη Όμικρον είναι τα ταξίδια προς τους εξωτικούς προορισμούς.
Αυτό, όπως εξηγούν οι ιδιοκτήτες ταξιδιωτικών γραφείων, βασίζεται στο γεγονός ότι πρόκειται για τοποθεσίες με ελάχιστα έως μηδαμινά κρούσματα, ενώ στην περιγραφή του προφίλ των ταξιδιωτών, αναφέρουν ότι πρόκειται κυρίως για Έλληνες μέσου και υψηλού εισοδήματος.
Στην κορυφή της φετινής χριστουγεννιάτικης ταξιδιωτικής κίνησης από Έλληνες ταξιδιώτες ανέρχονται οι Μαλδίβες και στη δεύτερη θέση ακολουθεί το Ντουμπάι.
Τέλος, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι τα φετινά Χριστούγεννα καταγράφηκε αύξηση στους συγκεκριμένους προορισμούς όχι μόνο σε σύγκριση με το 2020 αλλά και με το 2019, κόντρα στο γενικότερο μούδιασμα της τρέχουσας περιόδου.