Γ.Δ.
1430.9 -2,95%
ACAG
-0,34%
5.83
CENER
-4,83%
9.45
CNLCAP
-2,11%
6.95
DIMAND
+0,33%
9.12
NOVAL
-0,74%
2.7
OPTIMA
-3,77%
11.74
TITC
-2,12%
32.3
ΑΑΑΚ
0,00%
5.6
ΑΒΑΞ
-2,45%
1.356
ΑΒΕ
0,00%
0.458
ΑΔΜΗΕ
-2,68%
2.18
ΑΚΡΙΤ
-7,89%
0.875
ΑΛΜΥ
-2,65%
2.94
ΑΛΦΑ
-3,78%
1.627
ΑΝΔΡΟ
-1,20%
6.56
ΑΡΑΙΓ
-2,82%
11.04
ΑΣΚΟ
-0,71%
2.8
ΑΣΤΑΚ
-1,07%
7.4
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,95%
8.52
ΑΤΤ
-1,94%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,57%
2.5
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-3,21%
5.72
ΒΙΟΚΑ
-2,51%
2.33
ΒΙΟΣΚ
-0,34%
1.45
ΒΙΟΤ
0,00%
0.256
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.28
ΓΕΒΚΑ
-1,25%
1.58
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-2,70%
17.3
ΔΑΑ
-2,13%
7.8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.28
ΔΕΗ
-2,78%
11.18
ΔΟΜΙΚ
-2,12%
3.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,93%
0.326
ΕΒΡΟΦ
-0,32%
1.565
ΕΕΕ
-2,29%
33.22
ΕΚΤΕΡ
-5,19%
2.01
ΕΛΒΕ
-0,93%
5.3
ΕΛΙΝ
-0,93%
2.14
ΕΛΛ
+0,73%
13.85
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3,32%
1.982
ΕΛΠΕ
-1,16%
7.235
ΕΛΣΤΡ
-2,22%
2.2
ΕΛΤΟΝ
+0,11%
1.8
ΕΛΧΑ
-3,42%
1.81
ΕΝΤΕΡ
+0,25%
8.02
ΕΠΙΛΚ
-6,25%
0.12
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-4,18%
1.26
ΕΤΕ
-3,81%
7.68
ΕΥΑΠΣ
-0,30%
3.34
ΕΥΔΑΠ
-3,12%
5.59
ΕΥΡΩΒ
-3,72%
2.047
ΕΧΑΕ
-3,03%
4.635
ΙΑΤΡ
+0,31%
1.635
ΙΚΤΙΝ
-3,94%
0.3905
ΙΛΥΔΑ
-6,50%
1.655
ΙΝΚΑΤ
-1,31%
4.895
ΙΝΛΙΦ
-3,09%
5.02
ΙΝΛΟΤ
-2,76%
1.196
ΙΝΤΕΚ
-2,56%
5.72
ΙΝΤΕΡΚΟ
-4,00%
2.4
ΙΝΤΕΤ
-3,91%
1.23
ΙΝΤΚΑ
-2,74%
3.19
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
-3,45%
1.4
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-2,69%
1.445
ΚΟΡΔΕ
-3,41%
0.481
ΚΟΥΑΛ
-2,50%
1.17
ΚΟΥΕΣ
-2,06%
5.23
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-5,15%
11.05
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.66
ΚΥΡΙΟ
-0,89%
1.12
ΛΑΒΙ
-1,59%
0.867
ΛΑΜΔΑ
-2,51%
7.38
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.925
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.42
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.63
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.768
ΜΕΒΑ
-0,74%
4
ΜΕΝΤΙ
-0,38%
2.6
ΜΕΡΚΟ
+3,56%
46.6
ΜΙΓ
-2,83%
3.61
ΜΙΝ
-5,56%
0.595
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-4,25%
22.52
ΜΟΝΤΑ
-9,19%
3.36
ΜΟΤΟ
-4,91%
2.52
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
-3,80%
23.8
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.52
ΜΠΡΙΚ
-0,76%
1.95
ΜΠΤΚ
-7,28%
0.7
ΜΥΤΙΛ
-2,93%
35.12
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
-5,05%
0.902
ΞΥΛΚ
-2,87%
0.271
ΞΥΛΠ
+2,04%
0.4
ΟΛΘ
0,00%
21.2
ΟΛΠ
+0,39%
25.8
ΟΛΥΜΠ
-2,39%
2.45
ΟΠΑΠ
-1,57%
15.7
ΟΡΙΛΙΝΑ
+7,05%
0.865
ΟΤΕ
-3,08%
14.78
ΟΤΟΕΛ
-4,75%
11.24
ΠΑΙΡ
0,00%
1.085
ΠΑΠ
-0,84%
2.35
ΠΕΙΡ
-4,85%
3.829
ΠΕΡΦ
-1,84%
6.94
ΠΕΤΡΟ
-1,17%
8.48
ΠΛΑΘ
-1,83%
4.02
ΠΛΑΚΡ
-3,33%
14.5
ΠΡΔ
0,00%
0.23
ΠΡΕΜΙΑ
+1,54%
1.19
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-3,20%
4.84
ΡΕΒΟΙΛ
-4,12%
1.86
ΣΑΡ
-1,28%
10.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,68%
0.352
ΣΙΔΜΑ
-2,65%
1.65
ΣΠΕΙΣ
-2,09%
6.56
ΣΠΙ
-1,47%
0.67
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,31%
19.17
ΤΖΚΑ
-3,06%
1.425
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-5,22%
0.218
ΦΡΛΚ
-2,56%
3.81
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.64

Ντράγκι-Μακρόν: Το Σύμφωνο Σταθερότητας πρέπει να αλλάξει

Την αναμόρφωση των δημοσιονομικών κανόνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης ζητούν σε κοινό άρθρο γνώμης που δημοσιεύθηκε στον ιστότοπο των Financial Times, ο πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν και ο πρωθυπουργός της Ιταλίας Μάριο Ντράγκι.

Οι δύο ηγέτες υπογραμμίζουν ότι πρέπει να παραμείνει η προσήλωση στην μείωση του δημόσιου χρέους, χωρίς, ωστόσο αυτό να συνεπάγεται μείωση των δαπανών για επενδύσεις ή επιπλέον φόρους.

Αναλυτικά, στο άρθρο τους αναφέρουν:

«Η ΕΕ κατηγορείται συχνά ότι κάνει πολύ λίγα, πολύ αργά, σε μια κρίση. Ωστόσο, η συλλογική μας απάντηση στον οικονομικό αντίκτυπο της πανδημίας Covid-19 δεν ήταν ούτε πολύ μικρή ούτε ήρθε πολύ αργά. Αντίθετα, απέδειξε τη δύναμη της τολμηρής δράσης που αναλαμβάνεται νωρίς.

Για την καταπολέμηση της κρίσης, οι κυβερνήσεις της ΕΕ έχουν ξοδέψει περί το 1,8 τρισ. ευρώ για την ενίσχυση οικογενειών και επιχειρήσεων. Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ενεργοποίησε σημαντική νομισματική υποστήριξη για την ενίσχυση του δανεισμού. Και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέστειλε τους δημοσιονομικούς κανόνες της, ξεκινώντας μαζί με τις κυβερνήσεις ένα σχέδιο 750 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων.

Η ανάκαμψη είναι σε καλό δρόμο. Η οικονομία της ΕΕ δεν έχει ακόμη επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα, αλλά θα επιστρέψει σε αυτά τους επόμενους μήνες. Τα δημόσια οικονομικά επίσης βελτιώνονται: η αναλογία δημόσιου χρέους και ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος  στην ΕΕ έχει σταθεροποιηθεί και αναμένεται να μειωθεί το 2022.

Παρά τις αβεβαιότητες, πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά για να αντιμετωπίσουμε σημαντικές μακροπρόθεσμες προκλήσεις. Οι κρίσεις του κλίματος και της βιοποικιλότητας επιδεινώνονται, ενώ οι γεωπολιτικές και στρατιωτικές εντάσεις αυξάνονται. Η τεχνολογία αποκτά διαρκώς μεγαλύτερη σημασία για την ευημερία μας, ενώ επιδεινώνει υπάρχουσες ανισότητες και δημιουργεί νέους διαχωρισμούς. Η δομή των κοινωνιών μας αλλάζει σε βάθος από τις δημογραφικές εξελίξεις. Η ΕΕ πρέπει να ενεργήσει με τόλμη και ταχύτητα σε όλους αυτούς τους τομείς.

Σε Ιταλία και Γαλλία, προχωρούν φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις για να προστατεύσουμε τους πολίτες μας και να διευρυνθούν οι ευκαιρίες που έχουν. Πλέον πρέπει να πάμε παραπέρα. Πρέπει να εμβαθύνουμε το πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων και να το συνδυάσουμε με επενδύσεις μεγάλης κλίμακας σε έρευνα, υποδομές, ψηφιοποίηση και άμυνα. Χρειαζόμαστε αναπτυξιακή στρατηγική της ΕΕ για την ερχόμενη δεκαετία και πρέπει να είμαστε έτοιμοι να την υλοποιήσουμε μέσω κοινών επενδύσεων, καταλληλότερων κανόνων και καλύτερου συντονισμού -όχι μόνο κατά τη διάρκεια κρίσεων.

Η δυνατότητα να αξιοποιήσουμε τη δημοσιονομική πολιτική για την προστασία των ανθρώπων μας και τον μετασχηματισμό των οικονομιών μας ήταν, και παραμένει, κεντρική σε αυτή τη στρατηγική. Έτσι, μαζί με όλα τα άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ, αφού καθορίσουμε ένα σύνολο κοινών αρχών και μακροοικονομικών στόχων, θα πρέπει στη συνέχεια να συζητήσουμε τον σωστό τρόπο μετατροπής αυτών των στόχων σε ένα λογικό νέο δημοσιονομικό πλαίσιο.

Οι υφιστάμενοι δημοσιονομικοί κανόνες της ΕΕ χρειάζονταν ήδη μεταρρύθμιση και πριν την πανδημία. Είναι ιδιαίτερα περίπλοκοι, περιόρισαν τις δυνατότητες των κυβερνήσεων κατά τη διάρκεια κρίσεων και επιβάρυναν υπέρμετρα τη νομισματική πολιτική. Απέτυχαν δε, να παράξουν κίνητρα για την ιεράρχηση βασικών δημόσιων δαπανών για το μέλλον, συμπεριλαμβανομένων των δημόσιων επενδύσεων.

Θα χρειαστούμε ένα πλαίσιο αξιόπιστο, διαφανές και ικανό να συμβάλει στη συλλογική μας φιλοδοξία για μια ισχυρότερη, πιο βιώσιμη και δικαιότερη Ευρώπη. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρέπει να μειώσουμε τα επίπεδα χρέους μας. Αλλά δεν μπορούμε να περιμένουμε να γίνει αυτό μέσω περισσότερων φόρων ή μη βιώσιμων περικοπών στις κοινωνικές δαπάνες, ούτε μπορούμε να πνίξουμε την ανάπτυξη μέσω μη βιώσιμης δημοσιονομικής προσαρμογής.

Η στρατηγική μας είναι να περιορίσουμε τις επαναλαμβανόμενες δημόσιες δαπάνες μέσω λογικών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Και όπως οι κανόνες δεν πρέπει να μπαίνουν εμπόδιο στην αντίδραση απέναντι στην πανδημία, έτσι δεν πρέπει να μας εμποδίσουν να κάνουμε όλες τις απαραίτητες επενδύσεις.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ξεκινήσει μια διαβούλευση για τους δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ και υποβάλλονται ενδιαφέρουσες προτάσεις. Πρέπει να έχουμε μεγαλύτερο περιθώριο ελιγμών και αρκετές κρίσιμες δαπάνες για το μέλλον και τη διασφάλιση της κυριαρχίας μας. Το χρέος που αντλείται για τη χρηματοδότηση τέτοιων επενδύσεων, οι οποίες αναμφισβήτητα ωφελούν την ευημερία των μελλοντικών γενεών και τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη, θα πρέπει να ευνοείται από τους δημοσιονομικούς κανόνες, δεδομένου ότι οι δημόσιες δαπάνες αυτού του είδους, στην πραγματικότητα, συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του χρέους.

Το EU Next Generation υπήρξε μια επιτυχία στην αξιολόγηση της ποιότητας των δημόσιων δαπανών και στον τρόπο χρηματοδότησής του. Προσφέρει έτσι ένα χρήσιμο οδηγό για τη μελλοντική πορεία. Νέες προτάσεις αξίζουν διεξοδικής συζήτησης, χωρίς ιδεοληψίες, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των συμφερόντων της ΕΕ ως σύνολο.

Η επερχόμενη γαλλική προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ θα έχει ως στόχο την ανάπτυξη μιας κοινής στρατηγικής για το μέλλον της Ένωσης.

Η ΕΕ πρέπει να αναζωογονήσει το πνεύμα που την στο να αναλάβει δράση στην αρχή της πανδημίας το 2020. Μια νέα αναπτυξιακή στρατηγική και, στη συνέχεια, ένα ενισχυμένο δημοσιονομικό πλαίσιο στην παραπάνω λογική θα συμβάλει σε μεγάλο βαθμό στο να διασφαλίσει ότι η ΕΕ έχει τα μέσα πραγματοποιήσει τις φιλοδοξίες της.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!