Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Με άλμα επενδύσεων 21,9% το ΑΕΠ στα προ Covid επίπεδα

Κατατέθηκε την Παρασκευή στη Βουλή από τον υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα ο κρατικός Προϋπολογισμός του οικονομικού έτους 2022 ο οποίος την ερχόμενη Τρίτη εισάγεται προς επεξεργασία στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή και αναμένεται να ψηφιστεί, από την Ολομέλεια, αργά το βράδυ του Σαββάτου, 18 Δεκεμβρίου.

Σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό, ο καθαρός δανεισμός του Δημοσίου για το 2022, σε «περιβάλλον αυξανόμενων επιτοκίων» θα ανέλθει στα 16 δισ. ευρώ.

Αναφορικά με το πρόγραμμα δανεισμών, ένα μέρος που θα κυμαίνεται περίπου στα 10,8 δισ. ευρώ θα απορροφηθεί για να χρηματοδοτηθεί το έλλειμμα του Προϋπολογισμού. Επιπλέον θα πρέπει να καταβληθούν χρεολύσια περίπου 4,3 δισ. ευρώ έτσι ώστε να αποπληρωθούν τα ομόλογα τα οποία λήγουν. Την ίδια ώρα το κράτος πρέπει να προχωρήσει και στην αποπληρωμή 2,6 δισ. ευρώ για διακρατικά δάνεια του πρώτου Μνημονίου.

Πάντως το δανειακό πρόγραμμα του Δημοσίου για το επόμενο έτος αναμένεται να κινηθεί στην ίδια στρατηγική με το 2021 που είχε ως αποτέλεσμα η αγορά να απορροφήσει 15,4 δισ. ευρώ με τις εκδόσεις νέων ομολόγων. Πιο αναλυτικά η δανειακή στρατηγική στοχεύει στη διασφάλιση της συνεχούς εκδοτικής παρουσίας του Ελληνικού Δημοσίου στις διεθνείς αγορές κεφαλαίων, ενώ θα αξιοποιηθούν και οι ευκαιρίες που παρέχονται στη χώρα μας από τη συμμετοχή της στο PEPP κατά τη διάρκειά του.

Την ίδια ώρα, θα αξιοποιηθούν οι υφιστάμενες θέσεις και χαρακτηριστικά του ελληνικού χαρτοφυλακίου δημοσίου χρέους έτσι ώστε να αξιοποιηθούν οι ευκαιρίες που παρέχονται στο βραχυχρόνιο τμήμα της ευρωπαϊκής καμπύλης σε περιβάλλον αυξανόμενων επιτοκίων.

Τα βασικά μεγέθη του Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης

Σε έλλειμμα ύψους 12.345 εκατ. ευρώ ή 7,0% του ΑΕΠ το 2021 και σε 1,4% το 2022 εκτιμάται σε όρους ESA ότι θα διαμορφωθεί το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης, όπως δείχνουν τα πρόσφατα στοιχεία της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού με το Χρέος Γενικής Κυβέρνησης να δείχνει ότι θα μειωθεί από 206,3% το 2020 σε 197,1% το 2021 και σε 189,6% το 2022.

Παράλληλα υπάρχει η εκτίμηση ότι στα 50.927 εκατ. ευρώ θα διαμορφωθούν τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού, σε δημοσιονομική βάση, μετά την αφαίρεση των επιστροφών φόρων για το 2021 σημειώνοντας αύξηση 438 εκατ. ευρώ ή 0,9% σε σχέση με τον στόχο του ΜΠΔΣ 2022-2025.

Τα έσοδα από τον ΦΠΑ το 2021 αναμένεται να αυξηθούν κατά 113 εκατ. ευρώ από τον στόχο και να αγγίξουν το ποσό των 17.112 εκατ. ευρώ, την ώρα που τα έσοδα από τους ΕΦΚ εκτιμάται ότι θα φτάσουν τα 6.561 εκατ. ευρώ γεγονός που σημαίνει ότι θα παρατηρηθεί μείωση σε σχέση με τον στόχο.

Τα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων εκτιμώνται στο ποσό των 3.180 εκατ. ευρώ και θα αυξηθούν κατά 872 εκατ. ευρώ, ενώ τα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων θα φτάσουν σε 9.699 εκατ. ευρώ, δηλαδή θα σημειωθεί αύξηση 115 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο.

Η μεγάλη αύξηση στα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων οφείλεται στα βεβαιωμένα ποσά από τις δηλώσεις του φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2020 και δείχνει ότι τα μειωμένα κέρδη που κατέγραψαν οι επιχειρήσεις εξαιτίας της πανδημίας δεν έφτασαν το υψηλό επίπεδο που έδειχναν οι εκτιμήσεις.

Να σημειωθεί ότι στα 4.660 εκατ. ευρώ θα διαμορφωθούν οι επιστροφές αχρεωστήτως εισπραχθέντων εσόδων, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, δηλαδή θα είναι μειωμένες κατά κατά 159 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου, ενώ τα έσοδα ΠΔΕ αναμένεται να ανέλθουν στο ποσό των 4.392 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 408 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον εκτιμάται ότι οι συνολικές δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για το τρέχον έτος θα προσεγγίζουν τα 70.847 εκατ. ευρώ και θα παρουσιάζουν αύξηση 777 εκατ. ευρώ, σε σχέση με τον στόχο του ΜΠΔΣ 2022-2025. Το κύριο βάρος που προκάλεσε τη συγκεκριμένη αύξηση οφείλεται στις παρεμβάσεις που έγιναν λόγω των μέτρων για την πανδημία.

Το πρωτογενές αποτέλεσμα για το 2022 προβλέπεται, σε δημοσιονομική βάση, σε έλλειμμα ύψους 4.620 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 2.048 εκατ. ευρώ, σε σχέση με τον στόχο του ΜΠΔΣ 2022-2025.

Στα 55.425 εκατ. ευρώ αναμένεται να διαμορφωθούν τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού, σε δημοσιονομική βάση, αφού όμως αφαιρεθούν οι επιστροφές των φόρων. Έτσι θα είναι αυξημένα κατά 602 εκατ. ευρώ ή 1,1% σε σχέση με τον στόχο του ΜΠΔΣ 2022-2025. Το παραπάνω θα συμβεί λόγω επικαιροποίησης του μακροοικονομικού πλαισίου μεγέθυνσης της οικονομίας.

Αυξημένες κατά 2.600 εκατ. ευρώ αναμένεται να είναι οι συνολικές δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για τον επόμενο χρόνο και θα διαμορφωθούν στα 65.594 εκατ. ευρώ.

Αυτή η αύξηση οφείλεται στα εξοπλιστικά προγράμματα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας αλλά και στο γεγονός ότι υπάρχει πρόβλεψη για επιπλέον δαπάνες που μπορεί να κριθούν αναγκαίες για την αντιμετώπιση της πανδημίας.

Η δαπάνη για την υλοποίηση δράσεων που χρηματοδοτούνται από το σκέλος των επιχορηγήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, προϋπολογίζεται για το 2022 σε 3.199 εκατ. ευρώ.

Στον τομέα των επενδύσεων, το 2022 γίνεται πρόβλεψη για αύξηση 21,9%. Η ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να αυξηθεί κατά 3%.

Από την άλλη το υπουργείο Οικονομικών βάζει ψαλίδι στις δημόσιες δαπάνες που αυξήθηκαν ραγδαία εξαιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας. Έτσι η δημόσια κατανάλωση περιορίζεται κατά 2,8%. Επιπλέον η ανεργία αναμένεται πως θα πέσει στο 14,2% του εργατικού δυναμικού σε σχέση με το 2021 όπου έφθασε το 15,9%. Στο υπουργείο Οικονομικών δεν υπάρχει ανησυχία για παγίωση των πληθωριστικών πιέσεων στην οικονομία. Σημειώνεται ότι ο αποπληθωριστής ΑΕΠ εκτιμάται σε 0,4% το 2021 και 0,8% του χρόνου.

Αναφέρεται μάλιστα ότι: «ο προϋπολογισμός του 2022 καταρτίζεται, για δεύτερο συνεχόμενο έτος, υπό το καθεστώς αβεβαιότητας που προκαλεί η παγκόσμια υγειονομική κρίση και μολονότι οι τρέχουσες διεθνείς εξελίξεις στις τιμές αποτελούν πρόσθετο παράγοντα αβεβαιότητας, έχουν ήδη καταγραφεί τα πρώτα θετικά μακροοικονομικά αποτελέσματα, μετά τη σταδιακή υποχώρηση των άμεσων οικονομικών επιπτώσεων της πανδημικής κρίσης. Για αυτό τον σκοπό, ο ρυθμός ανάπτυξης για το έτος 2021 αναθεωρείται σημαντικά προς τα πάνω, από 3,6% που προβλεπόταν στο ΜΠΔΣ 2022-2025 και 6,1% στο προσχέδιο Προϋπολογισμού 2022, σε 6,9%.

Αυτό σηματοδοτεί ότι σε σχέση με την ύφεση ύψους 9,0% που παρατηρήθηκε το 2020, η οικονομία έχει ήδη καλύψει άνω των δύο τρίτων του απολεσθέντος εγχώριου προϊόντος, εντός μάλιστα ενός έτους που κατά το πρώτο εξάμηνο υπήρχαν ακόμη σε ισχύ σημαντικά περιοριστικά μέτρα στην άσκηση της οικονομικής δραστηριότητας».

Οι προβλέψεις δείχνουν ότι το 2022 η ελληνική οικονομία θα καταφέρει να επανέλθει στην κανονικότητα. Μάλιστα αναμένεται στο τέταρτο τρίμηνο του έτους να έχουν ανακτηθεί όλες οι ετήσιες απώλειες που προέκυψαν στο ΑΕΠ το 2020. Έτσι στο τέλος του χρόνου θα ξεπερνά κατά 1,7% το επίπεδο του 2019.

Οι “πληγές” που άφησε και αναμένεται να αφήσει η πανδημία είναι βαθιές, ωστόσο μία επιστροφή στην κανονικότητα θα δώσει ισχυρή ώθηση στη βαριά βιομηχανία της χώρας, δηλαδή τον τουρισμό με τις εισπράξεις να αυξάνονται κατά 60% σε σχέση με το 2021, ενώ παράλληλα θα υποστηρίζεται η εξομάλυνση των δημοσιονομικών μεγεθών.

Συνολικά, η μεταβολή των φορολογικών εσόδων του τρέχοντος έτους με το επόμενο ανέρχεται στα 3,5 δισ. ευρώ, καθώς οι φόροι κατανάλωσης θα «δίνουν» περίπου 2,2 δισ. ευρώ, ενώ οι φόροι εισοδήματος 1,3 δισ. ευρώ, την ώρα που προβλέπεται αύξηση κατά 520 εκατ. ευρώ των εσόδων των ΟΚΑ από ασφαλιστικές εισφορές, καθώς θα αυξηθεί η απασχόληση.

Λόγω των μειωμένων δαπανών για την αντιμετώπιση της πανδημίας οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2022 αναμένεται να φτάσουν τα 65.594 εκατ. ευρώ και έτσι θα είναι μειωμένες κατά 5.253 εκατ. ευρώ σε σχέση με εκτιμώμενο ύψος τους για το 2021. Παρόλα αυτά θα είναι αυξημένες κατά 2.600 εκατ. ευρώ σε σχέση με την πρόβλεψη στο ΜΠΔΣ 2022-2025.

Οι πιστώσεις που θα σημειώσουν αύξηση προβλέπεται ότι θα εντάσσονται στην κατηγορία «πιστώσεις υπό κατανομή» κατά 1.708 εκατ. ευρώ και αφορούν κυρίως προβλέψεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας και δαπάνες ΠΔΕ (550 εκατ. ευρώ), στην κατηγορία «αγορές παγίων περιουσιακών στοιχείων» κατά 528 εκατ. ευρώ για φυσικές παραλαβές εξοπλιστικών και στην κατηγορία «μεταβιβάσεις» κατά 277 εκατ. ευρώ.

Λόγω της περαιτέρω αύξησης των προβλέψεων για δαπάνες αντιμετώπισης της πανδημίας, καθώς και του ΠΔΕ αύξηση σημειώνουν και οι προβλέψεις δαπανών στο σχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2022, σε σχέση με τις αντίστοιχες του προσχεδίου κατά 1.259 εκατ. ευρώ.

Η αναθεώρηση αυτή οφείλεται σε πιθανή αναθεώρηση που θα γίνει εάν υπάρξει νέα έξαρση της πανδημίας όπου τότε η κοινωνία θα έχει άμεση ανάγκη για έκτακτα μέτρα. Έτσι εάν ο κορονοϊός περιοριστεί και δεν σημειώσει «εκρήξεις», τότε θα προκληθεί συγκράτηση των δαπανών που θα έχει θετικό αντίκτυπο στο δημοσιονομικό αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης.

Η γενική ρήτρα διαφυγής θα βρίσκεται σε ισχύ και το 2022 και έτσι δεν θα υπάρχει δημοσιονομικός περιορισμός. Στο πλαίσιο αυτό παρέλκει και η αξιολόγηση τήρησης των ορίων του «Δημοσιονομικού Συμφώνου». Πάντως από το 2023 όπου και θα επανέλθουν οι δημοσιονομικοί κανόνες θα πρέπει να υπάρχει δημοσιονομική εγρήγορση και υπευθυνότητα.

Η πανδημία του κορονοϊού παίζει καθοριστικό ρόλο, καθώς οποιαδήποτε έκρηξη μπορεί να αλλάξει καθοριστικά τα σχέδια του Προϋπολογισμού του 2022, καθώς οποιαδήποτε στιγμή ,μπορεί να χρειαστεί η λήψη μέτρων για να στηριχθεί η οικονομία ή η ενίσχυση του ΕΣΥ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!