THEPOWERGAME
Ένα τεράστιο πρόγραμμα επενδύσεων σε υποδομές προωθείται αυτή την περίοδο από την κυβέρνηση σε τομείς που ξεκινούν από τους οδικούς άξονες και τον σιδηρόδρομο και φτάνουν μέχρι τη διαχείριση απορριμμάτων, τα λιμάνια και την ενέργεια. Η χώρα μας προσπαθεί να κερδίσει το χαμένο έδαφος της τελευταίας δεκαετίας και να αποκτήσει σύγχρονες υποδομές, που θα επιτρέψουν τη μετάβαση στην επόμενη ημέρα: Στις «έξυπνες» υποδομές!
Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο υπουργός Κ. Καραμανλής και ο αρμόδιος υφυπουργός, Γ. Καραγιάννης, έχουν πετύχει μέχρι σήμερα την ανάθεση μεγάλων έργων, συνολικού ύψους περί τα 3,5 δισ. ευρώ (όπως η γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, ο άξονας Άκτιο – Αμβρακία κ.ά.), αλλά και την επιτάχυνση της διαδικασίας ωρίμανσης / προετοιμασίας κρίσιμων έργων για την περιφέρεια, από τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ύψους περί τα δύο δισ. ευρώ, μέχρι τα νέα σιδηροδρομικά έργα των 3,3 δισ. ευρώ. Ο επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ, Χρ. Βίνης, θα προκηρύξει μέσα σε λίγες εβδομάδες περισσότερα έργα (με βάση τον προϋπολογισμό) από όσα έχουν προκηρυχθεί στη μέχρι σήμερα ιστορία της κρατικής εταιρείας!
Στόχος του υπουργείου Υποδομών είναι να έχουν προκηρυχθεί μέχρι το τέλος του χρόνου ή τις αρχές του 2022 τουλάχιστον άλλα τρία μεγάλα οδικά έργα, αλλά και να έχουν επιλεγεί προσωρινοί ανάδοχοι σε τρεις διαγωνισμούς που προωθούνται με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Οι ΣΔΙΤ αποτελούν κεντρική επιλογή του υπουργείου και εκτιμάται πως μέσα στο πρώτο εξάμηνο της νέας χρονιάς θα εξελίσσονται 19 τέτοιοι διαγωνισμοί.
Στοίχημα
Στις αρχές του νέου έτους θα οριστικοποιηθεί και το μοντέλο υλοποίησης των νέων οδικών έργων στην Αττική, αλλά και το σχέδιο για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Ταυτόχρονα, θα ξεκινήσουν τα έργα υποδομής που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και η ταχύτατη ωρίμανση των οποίων αποτελεί ακόμα ένα στοίχημα των κ. Καραμανλή και Καραγιάννη. Πρόκειται για έργα συνολικού ύψους κοντά στα 8 δισ. ευρώ, σύμφωνα με υπολογισμούς του ΙΟΒΕ, κάποια από τα οποία εντάσσονται στο ευρύτερο σχέδιο του υπουργείου, συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ.
Σχεδόν είκοσι χρόνια μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, το ελληνικό κατασκευαστικό δυναμικό θα δοκιμαστεί και πάλι, καθώς οι εταιρείες του κλάδου καλούνται να υλοποιήσουν αρκετά έργα εντός του ασφυκτικού πλαισίου που προβλέπει το Ταμείο Ανάκαμψης. Στο υπουργείο Υποδομών υποστηρίζουν πως οι αλλαγές στη νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων (που έχουν ήδη αρχίσει να αποτυπώνονται) και η δημιουργία ενός «καθαρού γηπέδου» επιτρέπουν στον κλάδο να αξιοποιήσει την ευκαιρία.
Μεγάλες ευκαιρίες δεν δημιουργούνται μόνο για τους ισχυρούς του κλάδου, που διεκδικούν ήδη συμβάσεις δισεκατομμυρίων και ετοιμάζονται για τους μεγάλους διαγωνισμούς που έρχονται, αλλά και για τις μικρότερες τεχνικές εταιρείες, μέσω προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας, ανακαινίσεων, αναπλάσεων, καθώς και κτιριακών έργων με περισσότερο φιλικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Παράλληλα, η κινητικότητα στα ιδιωτικά έργα, με σημαντικότερο το Ελληνικό, προσφέρει πρόσθετες ευκαιρίες.
Οι ισχυροί των κατασκευών διεκδικούν μερίδιο και από πολύ μεγάλα έργα στους τομείς της διαχείρισης απορριμμάτων (ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη τρεις μεγάλοι διαγωνισμοί με ΣΔΙΤ, συνολικού ύψους κοντά στο ένα δισ. ευρώ), αλλά και τα έργα που συνοδεύουν τη στροφή της ενεργειακής παραγωγής προς τις Ανανεώσιμες Πηγές.
Εκκρεμότητες
Η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Υποδομών κλείνει και εκκρεμότητες ετών, όπως με την επανένταξη του τμήματος Πάτρα – Πύργος στην Ολυμπία Οδό, την υπογραφή της σύμβασης για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας και το (μετ’ εμποδίων) ξεκαθάρισμα με το μετρό της Θεσσαλονίκης. Επί των ημερών της ολοκληρώθηκαν και μεγάλες παραχωρήσεις, όπως αυτή της Εγνατίας Οδού από το ΤΑΙΠΕΔ, που σέρνονταν για σχεδόν μία δεκαετία. Για πρώτη φορά η κυβέρνηση σχεδιάζει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο παρεμβάσεων στα logistics, με επενδύσεις σε σιδηρόδρομο, λιμάνια και εμπορευματικά κέντρα, με την ελπίδα πως επιτέλους η Ελλάδα θα αξιοποιήσει το γεωγραφικό πλεονέκτημα στο διεθνές διαμετακομιστικό εμπόριο.
Την ίδια στιγμή, σχεδιάζονται τα επόμενα έργα για τις «έξυπνες» υποδομές, που από αισθητήρες ελέγχουν την κατάσταση στις γέφυρες, μέχρι το νέο σύστημα για τα ηλεκτρονικά διόδια και την υποδομή κινητής τηλεφωνίας πέμπτης γενιάς (5G), που θα επιτρέπει αυτόνομη οδήγηση στο εθνικό δίκτυο της χώρας.
Έπειτα από μία δεκαετία βαθιάς κρίσης, ο τομέας των υποδομών στην Ελλάδα κλείνει τις εκκρεμότητες με το παρελθόν και ετοιμάζεται για τη νέα γενιά έργων.