THEPOWERGAME
Η Μαρίνα Πύλου και το κτίριο του ΕΟΜΜΕΧ αποτελούν τους νέους άμεσους στόχους αξιοποίησης από το ΤΑΙΠΕΔ και ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης. Η πρώτη έχει μεγάλο τουριστικό και επιχειρηματικό ενδιαφέρον και είναι η δεύτερη φορά που βγαίνει στον αέρα. Η δεύτερη αποτελεί μία μικρότερου μεγέθους αξιοποίηση, η οποία στόχο έχει, όπως αναφέρεται από στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, πέρα από τα όποια έσοδα, την αναβίωση και την ανάδειξη της περιοχής.
Η περίπτωση της Μαρίνα Πύλου
Η πιο σημαντική αποκρατικοποίηση, ωστόσο, είναι εκείνη της Μαρίνας Πύλου. Μάλιστα, για την αξιοποίησή της υπάρχει ήδη ενδιαφερόμενος, ο οποίος δεν είναι άλλος από τον όμιλο Κωνσταντακόπουλου που λειτουργεί το παρακείμενο θέρετρο Costa Navarino. O όμιλος είχε ενδιαφερθεί και στην πρώτη προσπάθεια αποκρατικοποίησης της Μαρίνας, αλλά το σχέδιο ναυάγησε στην άρνηση των ψαράδων της περιοχής να μετακινηθούν σε άλλη μαρίνα, που θα δημιουργούσε ο ίδιος ο επιχειρηματίας για λογαριασμό τους.
Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ παραδέχονται ότι, παρά το γεγονός ότι ο διαγωνισμός αποκρατικοποίησης της Μαρίνας Πύλου απέβη άκαρπος μόλις πριν δύο χρόνια, το ενδιαφέρον επιχειρηματιών παραμένει και πολύ πιθανώς να έχουν μεταβληθεί ουσιαστικά οι συνθήκες εκείνες που οδήγησαν σε αδιέξοδο τον πρώτο διαγωνισμό.
Μια σημαντική για παράδειγμα μεταβολή είναι η προσπάθεια αξιοποίησης του αεροδρομίου «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» της Καλαμάτας από το Υπερταμείο. Η αξιοποίηση της Μαρίνας Πύλου, μπορεί να βοηθηθεί από την παραχώρηση του αεροδρομίου και αντίστροφα, η παραχώρηση του αεροδρομίου να βοηθηθεί από την αξιοποίηση της Μαρίνας.
Η Μαρίνα Πύλου βρίσκεται στο κεντρικό και βορειανατολικό τμήμα της παραλιακής ζώνης της πόλης της Πύλου και έχει δυνατότητα ελλιμενισμού 129 σκαφών με μήκος από 8 μ. έως 30 μ. Η χερσαία ζώνη της μαρίνας έχει έκταση 32.195 τ.μ. Με βάση το νέο Χωροταξικό Σχέδιο για τη Μαρίνα (Προεδρικό Διάταγμα), ο συντελεστής δόμησης ανέρχεται στο 20%, ενώ ο συντελεστής κάλυψης είναι 30%. Η Μαρίνα θα προσφέρει χρήσεις τουρισμού και αναψυχής στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και η χρήση κατοικίας με ποσόστωση έως 20%.
Το πρώην κτίριο του ΕΟΜΜΕΧ στον Ταύρο
H δεύτερη αξιοποίηση αφορά στο πρώην κτίριο του ΕΟΜΜΕΧ που βρίσκεται στον Ταύρο, πίσω από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ). Εντός της έκτασης του ακινήτου, υφίστανται παλαιά κτίσματα έκτασης 1.513,63 τ.μ. με χρήσεις Εκθεσιακών Χώρων, Εργαστηρίων και Αποθηκών του ΕΟΜΜΕΧ, που χτίστηκαν από το 1940 έως το 1970 και από τα οποία κανένα δεν έχει αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον.
Το ακίνητο έχει έκταση 3.295,75 τ.μ., βρίσκεται μόλις 250 μ. από τη Λεωφόρο Πειραιώς και 150μ. από τη Λεωφόρο Χαμοστέρνας. Σε άμεση γειτνίαση με το ακίνητο έχουν αναπτυχθεί κατοικίες, κοινωνικές υποδομές, δημόσια διοίκηση και εμπορικές χρήσεις τοπικού και υπερτοπικού χαρακτήρα (Ίδρυμα Κακογιάννης, Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, Praktiker, Athens Heart Shopping Mall κ.ά.). Παράγοντες του ΤΑΙΠΕΔ σημειώνουν ότι η αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων εγκαταστάσεων αναβαθμίζει την περιοχή, προσφέροντας πολλαπλά στους περιοίκους και στις γειτονικές επιχειρήσεις.
Η ΔΕΠΑ Υποδομών
Στο μεταξύ άνοιξε ο δρόμος για την ολοκλήρωση της πώλησης της ΔΕΠΑ Υποδομών. Το Ελεγκτικό Συνέδριο έδωσε το «έχειν καλώς» με τον φάκελο του διαγωνισμού και τη Σύμβαση Αγοραπωλησίας Μετοχών (ΣΑΜ). Αξιοσημείωτο είναι ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο χρειάστηκε λιγότερο από ένα μήνα για να εγκρίνει το φάκελο της πώλησης. Ο προτιμητέος επενδυτής ανακηρύχθηκε 9 Σεπτεμβρίου 2021, ο φάκελος του διαγωνισμού με την ΣΑΜ απεστάλη από το ΤΑΙΠΕΔ 26 Οκτωβρίου στο Ελεγκτικό Συνέδριο και το δικαστήριο απεφάνθη πριν μερικές ημέρες.
Υπενθυμίζεται ότι ΤΑΙΠΕΔ και ΕΛΠΕ πουλάνε τη ΔΕΠΑ Υποδομών στην Italgas, αντί 733 ευρώ, εκ των οποίων τα 476 εκατ. ευρώ συνιστούν έσοδο του ΤΑΙΠΕΔ (συμμετοχή 65%) και τα υπόλοιπα 256,5 εκατ. ευρώ στα ΕΛΠΕ (35%). Πάντως η συναλλαγή δεν θα ολοκληρωθεί πριν την έλευση του 2022 καθώς εκκρεμούν οι εγκρίσεις από τις ρυθμιστικές αρχές της χώρας. Εκτιμάται δε ότι κάτι τέτοιο στην καλύτερη περίπτωση θα γίνει μέσα στο α’ τρίμηνο του επόμενου έτους.