THEPOWERGAME
Στις αρχές του επόμενου χρόνου και σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο, δηλαδή από τον πρωθυπουργό και την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, θα ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις για το μοντέλο παραχώρησης της Αττικής Οδού (η σημερινή σύμβαση λήγει τον Οκτώβριο του 2024) και για τις επεκτάσεις του οδικού άξονα.
Μέχρι στιγμής, βρίσκονται στο τραπέζι τέσσερα διαφορετικά σενάρια τα οποία θα εξεταστούν αναλυτικά τους επόμενους μήνες, με τη βοήθεια των συμβούλων του υπουργείου Υποδομών και του ΤΑΙΠΕΔ, που έχει αναλάβει να σχεδιάσει το διαγωνισμό για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Το σίγουρο είναι πως η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, από την Αττική Οδό μέχρι τον κόμβο Καλυφτάκη της εθνικής οδού θα γίνει ως δημόσιο έργο και θα προκηρυχθεί εντός τριμήνου – τετραμήνου.
- Το πρώτο σενάριο και το απλούστερο είναι να επεκταθεί η υφιστάμενη εξαιρετικά κερδοφόρα σύμβαση μέσω ενός διαγωνισμού αφήνοντας στην άκρη τα υπόλοιπα έργα που έχει ανάγκη η Αττική, όπως φαίνεται και από το καθημερινό κυκλοφοριακό χάος.
- Το δεύτερο σενάριο προβλέπει την ένταξη των επεκτάσεων, όπως προς Ραφήνα και Λαύριο καθώς και της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού προς την Λεωφόρο Βουλιαγμένης σε μια νέα σύμβαση.
- Το τρίτο σενάριο είναι να παραχωρηθεί, με νέα σύμβαση ο υφιστάμενος οδικός άξονας της Αττικής Οδού και να γίνουν τρία ξεχωριστά ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) για κάθε μία από τις τρεις επεκτάσεις που προαναφέρθηκαν. Ένα για την επέκταση προς Ραφήνα, ένα για την επέκταση προς Λαύριο και ένα για την επέκταση μέχρι την Βουλιαγμένης μαζί με την μετατροπή της τελευταίας σε ελεύθερη λεωφόρο (χωρίς φανάρια, με κόμβους σε συγκεκριμένες διασταυρώσεις).
- Το τέταρτο σενάριο προβλέπει την παραχώρηση, με νέα σύμβαση, της υφιστάμενης Αττικής Οδού και τη δημιουργία ενός πακέτου από τις άλλες τρεις επεκτάσεις ώστε να παραχωρηθούν ενιαία (το σενάριο για την «Αττική Οδό Νο 2»).
Σε κάθε περίπτωση, ο διαγωνισμός για τη νέα σύμβαση του πλέον κερδοφόρου οδικού άξονα της χώρας πρέπει να ξεκινήσει στο επόμενο 18μηνο καθώς τα περιθώρια στενεύουν. Και οι αποφάσεις φαίνεται πως θα ληφθούν με γνώμονα και τις μεγάλες ανάγκες για νέους οδικούς άξονες που έχει το Λεκανοπέδιο, με βάση και τα νέα δεδομένα που δημιουργήθηκαν τις δύο τελευταίες δεκαετίες.
Για την παραχώρηση του οδικού άξονα των 70 χιλιομέτρων που αποτελεί τη σπονδυλική στήλη του οδικού δικτύου της Αττικής λαμβάνουν θέσεις τόσο οι σημερινοί διαχειριστές (η κοινοπραξία ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ) όσο και οι εγχώριοι ανταγωνιστές τους. Η σημαντική κερδοφορία της Αττικής Οδού μπορεί να προσελκύσει, αυτή τη φορά, και ξένους ομίλους, κάποιοι από τους οποίους συμμετέχουν ήδη στις κοινοπραξίες παραχώρησης άλλων οδικών αξόνων, όπως η γαλλική Vinci.
Γιατί είναι φιλέτο η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού; Οι δύο μέτοχοι της Αττικής Οδού, οι Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ, έλαβαν τους τελευταίους μήνες περισσότερα από 205 εκατ. ευρώ με τη μορφή μερισμάτων. Από το 2013, που ξεκίνησε να διανέμει μερίσματα η Αττική Οδός ΑΕ έχουν εισπράξει περισσότερα από 720 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με το πρόσφατο ενημερωτικό δελτίο της Ελλάκτωρ, για την αύξηση κεφαλαίου, εάν η παραχώρηση της Αττικής Οδού δεν παραμείνει στη σημερινή κοινοπραξία Ελλάκτωρ – ΑΒΑΞ, τότε στη λήξη της τον Οκτώβριο του 2024, τα εναπομείναντα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας που κατείχε την παραχώρηση θα διανεμηθούν, κατόπιν πληρωμής όλων των υποχρεώσεων, σε αναλογική βάση στους μετόχους της κατά τη διάρκεια μιας περιόδου τριών ετών.
Βάσει του ισολογισμού 31.12.2020, και αφού συνυπολογισθεί η μετατροπή μέρους του μετοχικού κεφαλαίου σε δευτερογενές δάνειο ύψους 83 εκατ, όπως αυτή έλαβε χώρα στις 16.04.2021, το ποσό που θα επιστραφεί στους μετόχους εκτιμάται σε περίπου 91 εκατ. (εκ του οποίου ποσό €60 εκατ ή ποσοστό 65,75% αντιστοιχεί στους μετόχους του ομίλου Ελλάκτωρ).