THEPOWERGAME
Μόλις στις αρχές Οκτωβρίου άνοιξαν τα σύνορα για την κρουαζιέρα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Και αυτό ήρθε ως αποτέλεσμα των αλλεπάλληλων πιέσεων που άσκησαν τα μέλη της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) – που αποτελούν το 95% της αγοράς – και μετά από μια νέα συνεργασία που υπήρξε με την Ένωση Μεσογειακών Λιμένων Κρουαζιέρας (Med Cruise).
Το «πράσινο φως» για την Ελλάδα άναψε για τους λιμένες του Γαλατά και του Κουσάντασι, καθώς πληρούν τα ευρωπαϊκά πρωτόκολλα και όλες τις ευρωπαϊκές προϋποθέσεις σύμφωνα με τον υπουργό Τουρισμού, Βασίλη Κικίλια, ο οποίος αποφάσισε να επαναφέρει τον ελλιμενισμό κρουαζιερόπλοιων με προέλευση/διέλευση από τα λιμάνια της Τουρκίας.
Την ίδια ώρα, στον απόηχο της αμυντικής συμφωνίας Ελλάδας – Γαλλίας, η Τουρκία αντιδρά. Με τις γνωστές υπερβολές προσπαθεί να επιβάλει, για ακόμη μια φορά, την παρουσία της στην Ανατολική Μεσόγειο.
Το ερώτημα που γεννάται είναι αν οι τρέχουσες ανησυχίες γύρω από τη γεωπολιτική κρίση στην Ανατολική Μεσόγειο και το Αιγαίο, επηρεάζουν την αγορά της κρουαζιέρας στην Ελλάδα. Ιδίως όταν τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί αυξημένο ενδιαφέρον για την αγορά της Ανατολικής Μεσογείου.
«Η υπάρχουσα ανησυχία γύρω από τα ελληνοτουρκικά και την κρίση στη Μεσόγειο δεν θεωρώ ότι επηρεάζει την πορεία της κρουαζιέρας. Βέβαια, οι Τούρκοι έχουν πάρει φόρα τελευταία και δεν θα αποτελέσει κάποια έκπληξη αν έχουμε επεισόδια προς την άνοιξη του 2022», αναφέρει στο powergame.gr ο Θεόδωρος Κόντες, πρώην πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων & Φορέων Κρουαζιέρας (ΕΕΚΦΝ) και διευθυντής της Majestic International Cruises.
«Οι Τούρκοι τις ζημιές τις κάνουν κατά την ανοιξιάτικη περίοδο. Το έχουμε βιώσει και στο παρελθόν με το πραξικόπημα στην Αίγυπτο, όταν αυτό έφερε ως αποτέλεσμα να αποχωρήσουν τα πλοία από την περιοχή», συμπληρώνει, ευχόμενος να παραμείνουν ανοιχτά τα σύνορα καθώς αυτό είναι συμφέρον για τα πλοία που εκτελούν δρομολόγια στα ελληνικά νησιά.
«Η Τουρκία είναι κοντινός προορισμός για transit, μας συμφέρει να είναι ανοιχτή. Αν συμβεί κάποιο επεισόδιο θα έχει σοβαρές επιπτώσεις και για εκείνους στην τουριστική αγορά», εκτιμά. Στέκεται δε, στο γεγονός ότι η Ελλάδα είναι ο μεγάλος προνομιούχος στην συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή, καθώς συνδυάζει την πολυνησία με τον πολιτισμό και τα ιστορικά μνημεία.
«Η Ανατολική Μεσόγειος προσφέρει τη δυνατότητα για επισκέψεις σε τρεις διαφορετικές ηπείρους και τόσες πολλές και διαφορετικές μεταξύ τους χώρες και κουλτούρες. Όμως για να γίνει η κρουαζιέρα ανταγωνίσιμη θα πρέπει να υπάρξει ισορροπία στις γύρω περιοχές», καταλήγει επαναλαμβάνοντας πως η Ανατολική Μεσόγειος έχει τέτοιες δυνατότητες που μπορεί να ξεπεράσει ακόμα και την Καραϊβική.
CLIA: «Το East-Med είναι κατεξοχήν το Ελλάδα-Τουρκία»
Στην ίδια γραμμή είναι και η Μαρία Δεληγιάννη, γενική διευθύντρια της CLIA στην Ανατολική Μεσόγειο. «Η κρουαζιέρα στην Ελλάδα είναι απόλυτα συνυφασμένη επιχειρηματικά με την Τουρκία. Έχουμε να κάνουμε με δύο γειτονικές χώρες, παραδοσιακά συνδεδεμένες σε πολύ κοντινή απόσταση που προσφέρουν στους επιβάτες την εμπειρία δύο διαφορετικών πολιτισμών. Προσφέρει λοιπόν ένα πολύπλευρο τουριστικό προϊόν», λέει σε τηλεφωνική επικοινωνία με το powergame.gr.
«Το East-Μed είναι κατεξοχήν το Ελλάδα-Τουρκία. Εμπράκτως, αποδείχθηκε και το 2017 που είχαμε κατακόρυφη πτώση στην κρουαζιέρα μετά τα συμβάντα στην Τουρκία», τονίζει αναφερόμενη και εκείνη στο γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος του στόλου κρουαζιερόπλοιων αποχώρησε από την Ανατολική Μεσόγειο και το Αιγαίο, επηρεάζοντας σημαντικά την ελληνική αγορά.
«Σίγουρα, οι εταιρείες κρουαζιέρας θέλουν μια γεωπολιτική σταθερότητα και ασφάλεια. Είναι βασικό να μην υπάρχει η παραμικρή υπόνοια ότι οι επιβάτες τους μπορεί να κινδυνέψουν. Δεν συμφέρει λοιπόν ούτε τη μία πλευρά, ούτε την άλλη ένα «θερμό» επεισόδιο στην Ανατ. Μεσόγειο», υπογράμμισε επαναλαμβάνοντας πως οι εταιρείες κρουαζιέρας θέλουν την Τουρκία στον χάρτη τους.