THEPOWERGAME
Για τις αρχές του 2022 αναμένεται η προκήρυξη του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση του Οργανισμού Λιμένα Βόλου (ΟΛΒ). Παρά το γεγονός ότι έχουν κλείσει όλες οι εκκρεμότητες της αποκρατικοποίησης, το ΤΑΙΠΕΔ προσανατολίζεται στο να κλείσει πρώτα τους διαγωνισμούς που έχει ανοικτούς, όπως για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Ηγουμενίτσας, και στη συνέχεια να βγάλει τη προκήρυξη για την πώληση του 67% του ΟΛΒ.
Το ΤΑΙΠΕΔ οδηγήθηκε στη συγκεκριμένη απόφαση καθώς θέλει -τόσο το ίδιο το Ταμείο, όσο και οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές- να έχουν καθαρότερο πεδίο σχετικά με την αξιοποίηση των λιμανιών της χώρας. Το premarketing που έχει γίνει για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΒ, δείχνει ότι οι ενδιαφερόμενοι είναι περίπου οι ίδιοι με εκείνους που ενδιαφέρονται για τα λιμάνια της Βορείου Ελλάδος (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Ηγουμενίτσα). Γι’ αυτό οι άμεσοι εμπλεκόμενοι θέλουν να γνωρίζουν που θα «καθίσει η μπίλια» στους υφιστάμενους διαγωνισμούς, προτού προχωρήσουν (ή όχι) στη διεκδίκηση του νέου περιουσιακού στοιχείου του ΤΑΙΠΕΔ.
Αλλάζει στρατηγική το ΤΑΙΠΕΔ
Φαίνεται δηλαδή, ότι το ΤΑΙΠΕΔ αλλάζει την στρατηγική της «μαζικής» αξιοποίησης λιμανιών και μαρίνων, και η στρατηγική που θ’ ακολουθηθεί θα είναι της ανάδειξης των ιδιαιτεροτήτων του κάθε περιουσιακού στοιχείου, με στόχο την καταλληλότερη αξιοποίηση των ιδιαίτερων αυτών χαρακτηριστικών.
Σημειώνεται ότι στον ΟΛΒ, όπως και στην περίπτωση του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ), το ΤΑΙΠΕΔ διαθέτει το 67% των μετοχών του λιμένα. Επίσης, όπως βεβαιώνεται αρμοδίως έχουν κλείσει όλες οι εκκρεμότητες που υπήρχαν στην αξιοποίηση του λιμένα Βόλου, με την τελευταία και πιο σημαντική εκκρεμότητα, που σχετίζονταν με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Το τελευταίο ήθελε να δεσμεύσει μέρος της χερσαίας ζώνης του λιμένα προκειμένου να δημιουργηθούν εγκαταστάσεις εκπαίδευσης πεζοναυτών. Τελικά η λύση που επελέγη είναι το κέντρο αυτό να μεταφερθεί κοντά στην Αγχίαλο, παραδίδοντας έτσι ολόκληρη την χερσαία ζώνη του λιμένα στο ΤΑΙΠΕΔ. Επίσης φαίνεται ότι κάποιες άλλες, μικρότερης σημασίας διαφορές με την τοπική αυτοδιοίκηση, επιλύθηκαν κατά την πρόσφατη επίσκεψη της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ στο Βόλο. Τέλος, οι σύμβουλοι και ο project manager της αποκρατικοποίησης έχουν οριστεί, ώστε να προχωρήσει ο διαγωνισμός.
Οι προτεραιότητες του ΤΑΙΠΕΔ
Το πιο πιθανό είναι να ξεκινήσει μέσα στο α’ τρίμηνο του 2022 και αφού έχει ξεκαθαρίσει το σκηνικό σε ΟΛΑ, ΟΛΗΓ (Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας) και ΟΛΚ (Οργανισμό Λιμένος Καβάλας). Για τους τρεις τελευταίους φαίνεται να έχουμε μπει στην τελική ευθεία, με την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών των ενδιαφερομένων να γίνεται είτε τέλος Νοεμβρίου, είτε αρχές Δεκεμβρίου. Οι εκκρεμότητες έχουν διευθετηθεί στο 100% και οι ενδιαφερόμενοι έχουν λάβει όλα τα κείμενα, συμπεριλαμβανομένου της σύμβασης αγοραπωλησίας μετοχών (ΟΛΑ, ΟΛΗΓ) και της σύμβασης παραχώρησης (ΟΛΚ).
Η ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή στα δύο λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας που ενδιαφέρουν περισσότερο, αναμένεται να γίνει μέχρι τον ερχόμενο Φεβρουάριο και επομένως μέχρι τότε το λιμάνι Βόλου θα περιμένει. Εξ’ άλλου υπάρχουν ακόμη πολλά πράγματα να γίνουν, που ίσως αυξήσουν την αξία του λιμανιού, όπως π.χ. η αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής σύνδεσης η οποία είναι ανενεργή εδώ και δεκαετίες.
Σημειώνεται ότι στο παρελθόν, υπήρχε σημαντική κίνηση μεταξύ του λιμανιού της Θεσσαλικής πόλης με τη Συρία, Αίγυπτο (Πορτ Σαιντ), την Τουρκία (Σμύρνη). Στις προτάσεις που τώρα εξετάζονται για την αξιοποίηση του λιμένα είναι η δημιουργία κέντρου logistics με έμφαση στα αγροτο-κτηνοτροφικά προϊόντα και πρώτες ύλες, που θα καλύπτουν τις περιοχές της κεντρικής Ελλάδας, μέχρι και την Ήπειρο, με δεδομένη την ολοκλήρωση του Ε65.
Η στρατηγική αυτή ανάδειξης των ιδιαίτερων πλεονεκτημάτων του κάθε λιμένα, αναμένεται να ακολουθηθεί και στα άλλα λιμάνια που αναμένουν την ιδιωτικοποίησή τους (Πάτρα, Λαύριο, Ελευσίνα κ.λπ.).