THEPOWERGAME
Υψηλότερο ήταν τελικά το έλλειμμα και το δημόσιο χρέος το 2020, το οποίο αυξήθηκε στα 341 δισ. ευρώ (206,3% επί του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος)σύμφωνα με τα αναθεωρημένα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
Ειδικότερα, το πρωτογενές έλλειμμα καθορίστηκε σε 11,7 δισ. ευρώ για το 12μηνο του προηγούμενου έτους, κάτι το οποίο ισοδυναμεί με έλλειμμα 7,1% του ΑΕΠ, κάτι το οποίο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα έκτακτα μέτρα στήριξης επιχειρήσεων και νοικοκυριών για την ανάσχεση των επιπτώσεων της πανδημικής κρίσης.
Υπενθυμίζεται ότι η αρχική εκτίμηση της ΕΛΣΤΑΤ έκανε λόγο για πρωτογενές έλλειμμα 6,7% του ΑΕΠ.
Την ίδια ώρα, το ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης ανήλθε σε έλλειμμα 16,6 δισ. ευρώ ή αλλιώς σε έλλειμμα 10,1% του ΑΕΠ. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2019 το συνολικό ισοζύγιο είχε διαμορφωθεί σε πλεόνασμα 1,1% του ΑΕΠ και το πρωτογενές ισοζύγιο σε πλεόνασμα 4,1% του ΑΕΠ.
Το ακαθάριστο εθνικό προϊόν (ΑΕΠ), επίσης, υπολογίστηκε σε 165,3 δισ. ευρώ, καταγράφοντας συρρίκνωση της τάξης του 9% σε σχέση με το 2019. Οι δαπάνες, ταυτόχρονα, καθορίστηκαν σε 98,8 δισ. ευρώ ή 59,8% του ΑΕΠ, ενώ τα έσοδα ανήλθεαν σε 82 δισ. ευρώ ή 49,72% του ΑΕΠ.
Τέλος, το χρέος της γενικής κυβέρνησης αυξήθηκε στα 341 δισ. ευρώ από 331 δισ. ευρώ το 2019 και σκαρφάλωσε στο 206,3% του ΑΕΠ.
Σύμφωνα, επίσης, με τις αναθεωρήσεις που έγιναν από την ΕΛΣΤΑΤ τα προηγούμενα έτη, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης ανήλθε σε 179,5% του ΑΕΠ το 2017, σε 186,4% του ΑΕΠ το 2018 και σε 180,7% του ΑΕΠ το 2019.
Ενώ υπήρξε πλεόνασμα (αντί ελλείμματος) ύψους 0,6% του ΑΕΠ το 2017, ύψους 0,9% του ΑΕΠ το 2018 και ύψους 1,1% του ΑΕΠ το 2019. Οι αναθεωρήσεις στο αποτέλεσμα των ετών 2017- 2020 οφείλονται κυρίως σε επικαιροποιημένα στοιχεία, σε μεθοδολογικές αλλαγές στην ταξινόμηση κάποιων ειδικών συναλλαγών και στην αναθεώρηση του ΑΕΠ. Η μεταβολή του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ οφείλεται αποκλειστικά στην αναθεώρηση του ΑΕΠ.
Το ΑΕΠ ανήλθε πέρυσι σε 165,326 δισ. ευρώ από 183,250 δισ. ευρώ το 2019. Τα έσοδα της Γενικής Κυβέρνησης ανήλθαν πέρυσι σε 82,197 δισ. ευρώ (49,72% του ΑΕΠ) από 89,823 δισ. ευρώ (49,02% του ΑΕΠ) το 2019. Ενώ οι δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης διαμορφώθηκαν πέρυσι σε 98,871 δισ. ευρώ (59,8% του ΑΕΠ) από 87,758 δισ. ευρώ (47,89% του ΑΕΠ) το 2019, λόγω και των μέτρων στήριξης για την πανδημία.
Παράλληλα, το 2019 η υποστήριξη των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων είχε θετική επίπτωση στο ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης. Αυτό οφείλεται στο ότι οι δεδουλευμένες αμοιβές που προκύπτουν από τις εγγυήσεις του διατραπεζικού δανεισμού και του συστήματος ομολογιακών δανείων, καθώς και τα έσοδα από τις προνομιούχες μετοχές των τραπεζών, ήταν υψηλότερα από τις δεδουλευμένες δαπάνες.
Αντιθέτως, στα έτη 2017, 2018 και 2020 η δαπάνη της υποστήριξης ήταν μεγαλύτερη από τα σχετικά έσοδα.