Γ.Δ.
1425.71 -1,47%
ACAG
-0,85%
5.85
BOCHGR
-0,65%
4.6
CENER
-3,40%
9.65
CNLCAP
-0,68%
7.25
DIMAND
-0,53%
9.45
NOVAL
-1,32%
2.625
OPTIMA
-1,55%
12.72
TITC
-1,41%
34.9
ΑΑΑΚ
0,00%
4.36
ΑΒΑΞ
-3,27%
1.48
ΑΒΕ
+0,85%
0.474
ΑΔΜΗΕ
-1,46%
2.355
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.76
ΑΛΜΥ
+0,67%
3
ΑΛΦΑ
-3,03%
1.49
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
-4,10%
10.52
ΑΣΚΟ
-2,17%
2.7
ΑΣΤΑΚ
-0,85%
7.04
ΑΤΕΚ
0,00%
0.428
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.66
ΑΤΤ
-5,23%
4.53
ΑΤΤΙΚΑ
+0,88%
2.29
ΒΙΟ
-2,79%
5.58
ΒΙΟΚΑ
-2,03%
1.69
ΒΙΟΣΚ
-1,90%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-0,87%
2.28
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.36
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,69%
17.4
ΔΑΑ
-0,24%
7.572
ΔΑΙΟΣ
+0,61%
3.28
ΔΕΗ
-2,42%
11.69
ΔΟΜΙΚ
-1,99%
3.2
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,29%
0.314
ΕΒΡΟΦ
-2,55%
1.53
ΕΕΕ
+0,19%
31.98
ΕΚΤΕΡ
-2,52%
1.7
ΕΛΒΕ
0,00%
5.4
ΕΛΙΝ
-2,48%
1.97
ΕΛΛ
-0,74%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3,18%
1.89
ΕΛΠΕ
-1,78%
6.915
ΕΛΣΤΡ
+0,49%
2.07
ΕΛΤΟΝ
-0,47%
1.682
ΕΛΧΑ
-2,66%
1.83
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.12
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-2,85%
1.195
ΕΤΕ
-0,26%
7.63
ΕΥΑΠΣ
-1,23%
3.21
ΕΥΔΑΠ
-1,23%
5.6
ΕΥΡΩΒ
-2,92%
1.963
ΕΧΑΕ
-2,43%
4.425
ΙΑΤΡ
0,00%
1.495
ΙΚΤΙΝ
-3,57%
0.3375
ΙΛΥΔΑ
-3,89%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-1,63%
4.82
ΙΝΛΙΦ
-0,86%
4.62
ΙΝΛΟΤ
-2,27%
1.118
ΙΝΤΕΚ
-0,67%
5.96
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.32
ΙΝΤΕΤ
-2,87%
1.185
ΙΝΤΚΑ
-3,69%
3
ΚΑΡΕΛ
+0,58%
344
ΚΕΚΡ
0,00%
1.44
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.54
ΚΛΜ
+0,31%
1.635
ΚΟΡΔΕ
-1,72%
0.401
ΚΟΥΑΛ
-1,52%
1.17
ΚΟΥΕΣ
-1,92%
5.1
ΚΡΙ
-0,75%
13.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+2,43%
1.055
ΛΑΒΙ
-3,06%
0.792
ΛΑΜΔΑ
-1,86%
7.4
ΛΑΜΨΑ
-1,03%
38.6
ΛΑΝΑΚ
-5,38%
0.88
ΛΕΒΚ
0,00%
0.254
ΛΕΒΠ
0,00%
0.252
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,51%
2.61
ΜΑΘΙΟ
+5,63%
0.75
ΜΕΒΑ
-4,38%
3.71
ΜΕΝΤΙ
+0,43%
2.32
ΜΕΡΚΟ
+1,85%
44
ΜΙΓ
-0,73%
3.38
ΜΙΝ
-2,54%
0.575
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,89%
20.82
ΜΟΝΤΑ
-4,11%
3.5
ΜΟΤΟ
-1,11%
2.675
ΜΟΥΖΚ
-1,41%
0.7
ΜΠΕΛΑ
-1,30%
25.86
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.62
ΜΠΡΙΚ
-0,75%
1.98
ΜΠΤΚ
-8,82%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-2,92%
33.92
ΝΑΚΑΣ
-1,42%
2.78
ΝΑΥΠ
-2,53%
0.77
ΞΥΛΚ
-3,26%
0.267
ΞΥΛΠ
+8,15%
0.398
ΟΛΘ
-0,93%
21.4
ΟΛΠ
-0,37%
26.95
ΟΛΥΜΠ
-2,05%
2.39
ΟΠΑΠ
-1,01%
15.75
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,86%
0.81
ΟΤΕ
-2,92%
15.28
ΟΤΟΕΛ
-2,55%
10.72
ΠΑΙΡ
-0,98%
1.01
ΠΑΠ
+2,17%
2.35
ΠΕΙΡ
-1,85%
3.72
ΠΕΡΦ
-1,35%
6.56
ΠΕΤΡΟ
-1,23%
8
ΠΛΑΘ
-1,19%
3.725
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
0,00%
0.22
ΠΡΕΜΙΑ
-1,27%
1.244
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.5
ΠΡΟΦ
-2,67%
5.1
ΡΕΒΟΙΛ
-0,85%
1.745
ΣΑΡ
-1,66%
10.68
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-3,15%
0.338
ΣΙΔΜΑ
-0,90%
1.655
ΣΠΕΙΣ
-4,98%
6.1
ΣΠΙ
-3,54%
0.6
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.5
ΤΖΚΑ
-0,80%
1.24
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.09
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,24%
1.59
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.25
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.246
ΦΡΛΚ
-0,64%
3.865
ΧΑΙΔΕ
-5,83%
0.565

Γραφείο Προϋπολογισμού: Τι θα κρίνει τους στόχους για το 2022

Τους τέσσερις παράγοντες που θα κρίνουν τους στόχους του 2022 επισημάνει το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους της Βουλής , σε ένα πρώτο σχόλιο επί του προσχεδίου που κατατέθηκε τη Δευτέρα στη Βουλή των Ελλήνων ενώ χτυπάει το καμπανάκι για αβεβαιότητες λόγω των επιδόσεων στον εμβολιασμό και  του κόστους ενέργειας.

Από τι θα εξαρτηθεί η επιτυχία των στόχων

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την πρώτη εκτίμηση του Γραφείου, η επιτυχία των στόχων του υπουργείου Οικονομικών θα εξαρτηθεί:

Από την άρση των έκτακτων παρεμβάσεων και τη σταδιακή εξάντληση των συσσωρευμένων αποταμιεύσεων, δύο παράμετροι οι οποίες θα επιδράσουν αρνητικά

Από την περαιτέρω εξομάλυνση των υγειονομικών συνθηκών και την ενεργοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ), δύο παράμετροι οι οποίες θα επιδράσουν θετικά.

Την ίδια ώρα, όπως διαπιστώνει το Γραφείο, τα δημοσιονομικά στοιχεία του προϋπολογισμού αποτυπώνουν μια δυσμενή εικόνα για το τρέχον έτος (2021), σχετικά αμετάβλητη ως προς εκείνη του 2020, και προβλέπουν μια σημαντική βελτίωση για το επόμενο έτος (2022).

Το πρωτογενές έλλειμμα του 2021 εκτιμάται σε 13 δισ. ευρώ (7,3% ΑΕΠ) σε όρους ESA και 13,5 δισ. (7,7% ΑΕΠ) σε όρους ενισχυμένης εποπτείας, δηλαδή οριακά δυσμενέστερο από εκείνο του 2020 και από τις προβλέψεις του μεσοπρόθεσμου.

Για το 2022 προβλέπεται περιορισμός του πρωτογενούς ελλείμματος στα 2 δισ. (1,1% ΑΕΠ) σε όρους ESA και στα 1,6 δισ. (0,9% ΑΕΠ) σε όρους ενισχυμένης εποπτείας. Αυτό ισοδυναμεί με βελτίωση κατά 11 περίπου δισ. (6,3% ΑΕΠ) σε όρους ESA και κατά 12 περίπου δισ. (6,8% ΑΕΠ) σε όρους ενισχυμένης εποπτείας.

«Η άρση των έκτακτων δημοσιονομικών μέτρων που ήταν σε ισχύ κατά το τρέχον και το προηγούμενο έτος αποτελεί τη βασική αιτία αυτής της βελτίωσης» εκτιμά το ΓΠΚΒ.

Συγκεκριμένες συνιστώσες

Ειδικότερα, το μεγαλύτερο μέρος της προβλεπόμενης δημοσιονομικής βελτίωσης εντοπίζεται σε συγκεκριμένες συνιστώσες:

Από την πλευρά των εσόδων, προβλέπεται αύξηση των καθαρών φορολογικών εισπράξεων κατά 3,8 δισ. ευρώ, ενώ από την πλευρά των δαπανών μείωση των μεταβιβάσεων του κρατικού προϋπολογισμού (εκτός γενικής κυβέρνησης) κατά 5,2 δισ. ευρώ, των αγορών αγαθών, υπηρεσιών και πάγιων περιουσιακών στοιχείων κατά 1,5 δισ. ευρώ και της κάλυψης των ασφαλιστικών εισφορών από τον κρατικό προϋπολογισμό κατά 1,1 δισ. ευρώ.

Παράλληλα, προβλέπεται αύξηση των πιστώσεων υπό κατανομή κατά 3,2 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας αφορά τη χρήση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

«Καμπανάκι» για αβεβαιότητες

Συμπερασματικά, το προσχέδιο κατατέθηκε σε σαφώς ευνοϊκότερες οικονομικές συνθήκες σε σχέση με πέρυσι, ωστόσο οι αβεβαιότητες δεν έχουν εξαλειφθεί. Αυτές αφορούν καταρχήν την εξέλιξη της πανδημίας και τη συνεχιζόμενη πίεση στο σύστημα υγείας.

Οι επιδόσεις της χώρας σε όρους εμβολιασμών, κρουσμάτων και θανάτων –σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση– δεν μπορούν να χαρακτηριστούν ικανοποιητικές.

Επιπλέον, αβεβαιότητες δημιουργεί η ταχύτητα επαναφοράς της ελληνικής οικονομίας, τόσο από την πλευρά της ζήτησης που έχει επανέλθει σε μεγάλο βαθμό, όσο και από την πλευρά της προσφοράς.

Η τελευταία ενδέχεται να επανέλθει βραδύτερα, όπως άλλωστε συμβαίνει παγκοσμίως με τις παρατηρούμενες αυξήσεις του κόστους ενέργειας, ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να παρακολουθούνται ενδεχόμενες μόνιμες απώλειες (scarring) εξαιτίας της απαξίωσης κεφαλαιακού αποθέματος και εργασιακών δεξιοτήτων. Μια ακόμα αβεβαιότητα συνδέεται με την πρόβλεψη για ανάκαμψη των φορολογικών εσόδων.

Στο ίδιο μήκος κύματος, καταλήγει το Γραφείο, η αύξηση των εσόδων προϋποθέτει τη δυνατότητα επιχειρήσεων και νοικοκυριών να αντεπεξέλθουν όχι μόνο στις τρέχουσες φορολογικές υποχρεώσεις αλλά και σε εκείνες που συσσωρεύτηκαν στη διάρκεια των τελευταίων δύο ετών.

Τέλος, ενδεχόμενη διατήρηση των πληθωριστικών πιέσεων στην Ελλάδα θα μειώσει την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών και θα ασκήσει πιέσεις για αντισταθμιστικές δημοσιονομικές παρεμβάσεις.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!