THEPOWERGAME
O τουρισμός και η ιδιωτική κατανάλωση στήριξαν το λιανεμπόριο. Τα στοιχεία που έδωσε χθες το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), επιβεβαίωσαν τα βήματα βελτίωσης που καταγράφηκαν τόσο στους πρώτους μήνες του έτους, όσο και μέσα στο γ’ τρίμηνο του έτους.
Πλέον, όπως αναφέρουν τα στελέχη των φορέων του εμπορίου, το 55% των επιχειρήσεων είχε τα ίδια ή και καλύτερα έσοδα στην φετινή περίοδο των εκπτώσεων από πέρυσι, ενώ το 2020 οι εταιρείες που είχαν τα ίδια ή και καλύτερα αποτελέσματα ήταν μόλις 18%. Οι ίδιοι παράγοντες σημειώνουν, ότι αν δεν είχε μεσολαβήσει και ο ανελέητος αυγουστιάτικος καύσωνας και οι πυρκαγιές, πιθανώς οι πωλήσεις να είχαν ακόμη καλύτερη πορεία.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, το 34% των επιχειρήσεων δήλωσε πως πήγε καλύτερα από πέρυσι. Το ποσοστό που δεν έχει σημειωθεί ποτέ στα τελευταία 6-7 χρόνια, σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει η ΕΣΕΕ. Ωστόσο, αυτό θεωρείται φυσιολογικό με την έννοια ότι η περυσινή χρονιά ήταν μια πολύ κακή χρονιά για το λιανεμπόριο (και όχι μόνο).
«Έχουμε μια αύξηση σε σχέση με το ’20, αλλά τη χρονιά εκείνη η κατανάλωση είχε περιήλθε σε σοκ», αναφέρει ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) Γιώργος Καρανίκας. Άρα μια σημαντική αύξηση είναι δικαιολογημένη και μάλιστα αναμένονταν μεγαλύτερη απ’ ό,τι εκείνη που τελικά ήρθε. Γι’ αυτό και η ΕΣΕΕ, όπως αναφέρει ο κ. Καρανίκας, επέλεξε τον τίτλο «Μερική επιβεβαίωση των προσδοκιών», στην ανακοίνωσή της για την πορεία των εκπτώσεων.
Σημειώνεται ότι το δείγμα των ερωτηθέντων ήταν αρκετά μεγάλο. Πάνω από 330 επιχειρήσεις έδωσαν το στίγμα τους στην έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ. Μάλιστα όπως αναφέρουν τα στελέχη της ΕΣΕΕ η τάση είχε προδιαγραφεί από τους πρώτους 100 ερωτηθέντες και οι υπόλοιποι 200 απλώς επιβεβαίωναν κάθε φορά την αρχική τάση. Επίσης στην έρευνα συμμετείχαν επιχειρήσεις απ’ όλη την επικράτεια, μικρές, μεσαίες και μεγάλες σε μέγεθος.
Οι τουρίστες έδωσαν ώθηση στο λιανεμπόριο
Οι φωτιές και ο καύσωνας ήταν οι παράγοντες που κράτησαν τις πωλήσεις σε χαμηλότερα από τα αναμενόμενα επίπεδα. «Τον Ιούλιο τα πράγματα πήγανε σχετικά καλά. Τον Αύγουστο, λόγω καύσωνα, πυρκαγιών και διακοπών τα αποτελέσματα επιδεινώθηκαν», λέει ο επικεφαλής του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ) Σταύρος Καφούνης. Επίσης όπως παραδέχεται οι πρώτες ημέρες των εκπτώσεων ιστορικά είναι οι πιο καλές. Η Αθήνα δε αναθάρρησε, περισσότερο από άλλες περιοχές, μη-τουριστικές, κυρίως λόγω της μαζικής προσέλευσης τουριστών.
Το ίδιο συνέβη και σε άλλες τουριστικές περιοχές, όπως π.χ. το Νότιο Αιγαίο και την Κρήτη, όπου και σημειώθηκε η μεγαλύτερη ανάκαμψη των πωλήσεων. Επτά στις 10 επιχειρήσεις δήλωσαν ότι τα αποτελέσματα των φετινών θερινών εκπτώσεων τους ήταν αντίστοιχα ή καλύτερα από εκείνα του 2020.
Σύμφωνα με τον κ. Καφούνη το λιανικό εμπόριο πλέον «έχει αφήσει τα δύσκολα πίσω του». Ωστόσο εκτίμησε ότι υπάρχει πολύ δρόμος μπροστά για να επανέλθει ο κλάδος σε μια κανονικότητα, καθώς όπως σημείωσε το βαρόμετρο της ΕΣΕΕ έδειξε ότι οκτώ στις 10 επιχειρήσεις δηλώνουν ότι οι πωλήσεις τους παραμένουν χειρότερες από εκείνες του 2019.
Και προς την κατεύθυνση αυτή, τόσο ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Καρανίκας, όσο και ο πρόεδρος του ΕΣΑ, βασίζονται εν μέρει στις ενισχύσεις της κυβέρνησης. «Είμαστε οι βασικοί αδικημένοι», παραδέχεται προσθέτοντας ότι η επανεκκίνηση του λιανεμπορίου με τη στήριξη των επιχειρήσεων μέσω του ΕΣΠΑ ήταν μια ιδέα της ΕΣΕΕ, την οποία πρότεινε στην κυβέρνηση με στόχο να βοηθήσει τις επιχειρήσεις που λόγω lockdown είχαν αδιάθετα χειμερινά προϊόντα. «Η κυβέρνηση πήρε την ιδέα αυτή και την εφάρμοσε στον κλάδο εστίασης και του τουρισμού», σημειώνει ο επικεφαλής της ΕΣΕΕ.
Στο λιανεμπόριο τα αδιάθετα 80 εκατ. της εστίασης
Ωστόσο, φαίνεται ότι και ο κλάδος του λιανεμπορίου θα βοηθηθεί μέσω των κονδυλίων του ΕΣΠΑ. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι από το πρόγραμμα της «Επανεκκίνησης της Εστίασης» έχουν μείνει 80 εκατ. ευρώ αδιάθετα. Παράλληλα, παράγοντες του υπ. Ανάπτυξης κάνουν λόγο για επιπλέον αδιάθετα κονδύλια του ΕΣΠΑ που θα μπορούσαν να κάνουν έναν «κουμπαρά» για το λιανεμπόριο της τάξης των 200-250 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Καρανίκας σημειώνει ότι το ποσό δεν επαρκεί καθώς ο κλάδος του λιανεμπορίου είναι μεγαλύτερος από εκείνο της εστίασης, ενώ επιπλέον το κεφάλαιο επανεκκίνησης ενός καταστήματός λιανικού εμπορίου, είναι τριπλάσιο εκείνου της εστίασης. «Το εμπόρευμα ενός καταστήματος λιανικής δεν ανανεώνεται κάθε ημέρα, όπως συμβαίνει στα καταστήματα εστίασης», λέει ο κ. Καρανίκας.
Η ΕΤΕ για το εμπόριο
Στο μεταξύ, σε έκθεσή της η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος για την πορεία των επιχειρήσεων στη χώρα μας αναφέρει ότι ο τουρισμός, αλλά και η κατανάλωση δίνουν ώθηση στις πωλήσεις και τα έσοδα των επιχειρήσεων. Ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων με διπλογραφικά βιβλία σημείωσε ισχυρή άνοδο – για τέταρτο συνεχή μήνα – τον Ιούνιο του 2021 (22,4% ετησίως και 17,6% σε μηνιαία βάση), ενώ αυξήθηκε κατά 11% ετησίως το 6μηνο του 2021. Αξιοσημείωτο είναι ότι τον Ιούνιο του 2021 ο συνολικός κύκλος εργασιών ήταν κατά 2,5% υψηλότερος από τον Ιούνιο του 2019, αντανακλώντας την ευρεία ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της ΕΤΕ, «η άρση των περιορισμών, η υποχώρηση της αβεβαιότητας και το άνοιγμα της τουριστικής αγοράς ενεργοποίησαν τμήμα της ζήτησης που είχε ανασταλεί για σχεδόν 1½ χρόνο, λόγω της πανδημίας. Ο κύκλος εργασιών στους τομείς της μεταποίησης και του εμπορίου», συνεχίζει, «αυξήθηκε κατά 25% και 22% ετησίως τον Ιούνιο του 2021 και κατά 21% και 12% σε σχέση με τον Ιούνιο του 2019, υποδηλώνοντας τη δυναμική και την προσαρμοστικότητα των εξωστρεφών επιχειρήσεων, καθώς και την επανεκκίνηση της ιδιωτικής κατανάλωσης».