Γ.Δ.
1390.49 +0,56%
ACAG
0,00%
5.43
BOCHGR
-0,71%
4.2
CENER
+2,99%
8.96
CNLCAP
0,00%
6.95
DIMAND
-0,55%
9.1
NOVAL
-0,99%
2.5
OPTIMA
-0,31%
12.76
TITC
-1,22%
32.4
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,00%
1.414
ΑΒΕ
+0,84%
0.48
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.37
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
+2,35%
3.27
ΑΛΦΑ
+1,52%
1.4005
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-0,65%
9.9
ΑΣΚΟ
+1,16%
2.61
ΑΣΤΑΚ
+1,72%
7.1
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.7
ΑΤΤ
+12,95%
6.98
ΑΤΤΔ
0,00%
1.495
ΑΤΤΙΚΑ
+0,48%
2.1
ΒΙΟ
+2,33%
5.27
ΒΙΟΚΑ
+0,60%
1.665
ΒΙΟΣΚ
+3,50%
1.48
ΒΙΟΤ
-9,82%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.14
ΓΕΒΚΑ
-0,38%
1.31
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,81%
17.16
ΔΑΑ
-1,40%
7.74
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
-1,41%
11.88
ΔΟΜΙΚ
+1,14%
2.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,07%
0.283
ΕΒΡΟΦ
-3,45%
1.4
ΕΕΕ
+2,19%
32.6
ΕΚΤΕΡ
+1,67%
1.464
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+0,25%
1.985
ΕΛΛ
0,00%
13.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,58%
1.744
ΕΛΠΕ
-1,45%
6.8
ΕΛΣΤΡ
+5,08%
2.07
ΕΛΤΟΝ
-0,69%
1.722
ΕΛΧΑ
0,00%
1.74
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,89%
1.12
ΕΤΕ
+2,73%
7.376
ΕΥΑΠΣ
+2,53%
3.24
ΕΥΔΑΠ
-0,69%
5.75
ΕΥΡΩΒ
+1,53%
1.919
ΕΧΑΕ
+0,47%
4.25
ΙΑΤΡ
+2,39%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,17%
0.292
ΙΛΥΔΑ
-3,54%
1.77
ΙΝΚΑΤ
-1,02%
4.85
ΙΝΛΙΦ
-0,46%
4.32
ΙΝΛΟΤ
-1,19%
1
ΙΝΤΕΚ
-2,14%
5.95
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,84%
2.36
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.04
ΙΝΤΚΑ
+0,73%
2.775
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+0,79%
1.28
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
+0,32%
1.56
ΚΟΡΔΕ
+0,49%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,37%
1.092
ΚΟΥΕΣ
+1,81%
5.63
ΚΡΙ
-2,16%
13.6
ΚΤΗΛΑ
-3,95%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,87%
0.93
ΛΑΒΙ
+2,33%
0.748
ΛΑΜΔΑ
-0,41%
7.37
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.89
ΛΕΒΚ
0,00%
0.268
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
-1,57%
1.25
ΛΟΥΛΗ
+1,13%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-5,25%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.6
ΜΕΝΤΙ
-1,80%
2.18
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41.2
ΜΙΓ
+4,75%
3.2
ΜΙΝ
+0,96%
0.525
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,71%
19.5
ΜΟΝΤΑ
-1,58%
3.74
ΜΟΤΟ
+0,57%
2.635
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-0,82%
24.3
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.68
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,06%
32.04
ΝΑΚΑΣ
+8,33%
3.12
ΝΑΥΠ
+0,44%
0.908
ΞΥΛΚ
+1,54%
0.264
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+1,46%
20.9
ΟΛΠ
+4,16%
28.8
ΟΛΥΜΠ
+1,70%
2.39
ΟΠΑΠ
+0,06%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,75%
0.806
ΟΤΕ
+2,18%
15.5
ΟΤΟΕΛ
-2,64%
11.06
ΠΑΙΡ
-2,46%
0.99
ΠΑΠ
0,00%
2.29
ΠΕΙΡ
+2,68%
3.53
ΠΕΡΦ
+0,34%
5.94
ΠΕΤΡΟ
+1,27%
8
ΠΛΑΘ
-1,09%
3.64
ΠΛΑΚΡ
-0,66%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,71%
1.138
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,62%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,19%
5.19
ΡΕΒΟΙΛ
+1,88%
1.63
ΣΑΡ
-0,73%
10.94
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,60%
0.332
ΣΙΔΜΑ
-0,94%
1.575
ΣΠΕΙΣ
-0,66%
5.98
ΣΠΙ
+3,70%
0.56
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,51%
19.7
ΤΖΚΑ
+2,21%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,74%
1.626
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
-1,75%
0.224
ΦΡΛΚ
+2,44%
3.775
ΧΑΙΔΕ
+5,00%
0.63

Στρατηγικές επενδύσεις: Με το βλέμμα σε Microsoft και Ταμείο Ανάκαμψης

Με το μάτι στραμμένο στις μεγάλες ξένες επενδύσεις της Microsoft, της Pfizer, της Digital Realty κ.α., αλλά και στις επενδύσεις του Ταμείο Ανάκαμψης, η κυβέρνηση και το υπουργείο Ανάπτυξης παρουσίασε το νέο σχέδιο νόμου (σ/ν) με τίτλο «Στρατηγικές επενδύσεις και βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος μέσω της επιτάχυνσης διαδικασιών στις ιδιωτικές και στρατηγικές επενδύσεις».

Ειδικότερα, με το σ/ν που παρουσιάστηκε την περασμένη Παρασκευή, ενοποιούνται οι διατάξεις των δύο τελευταίων νόμων περί στρατηγικών επενδύσεων 3894/2010 (Επιτάχυνση και διαφάνεια υλοποίησης Στρατηγικών Επενδύσεων) και 4608/2019 (Προσέλκυση Στρατηγικών Επενδύσεων). Στόχος, σύμφωνα με τις σχετικές ανακοινώσεις, είναι η μεγαλύτερη σαφήνεια και η άρση αλληλοσυγκρουόμενων ρυθμίσεων στους δύο νόμους. Παράλληλα, στόχος είναι να ενισχυθούν οι μεγάλες και συμφωνημένες ξένες επενδύσεις (Microsoft, Pfizer κ.λπ.), αλλά και οι σχεδιαζόμενες στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης.

Προς την κατεύθυνση αυτή στις ενδεικτικές μεταβολές που επιφέρει το σ/ν, είναι ότι στις επενδύσεις στρατηγικού χαρακτήρα συγκαταλέγονται πλέον η δημιουργία data centers και μόνιμων εγκαταστάσεων studios παραγωγής οπτικοαουστικού υλικού. Παράλληλα στην κατηγορία των Στρατηγικών Επενδύσεων εντάσσονται επενδυτικά σχέδια προερχόμενα από νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες, που αφορούν σε νέους και σύγχρονους τομείς της οικονομίας όπως είναι η αγροδιατροφή, η βιοτεχνολογία, η τεχνητή νοημοσύνη κ.ά. και οι οποίοι δεν αναφέρονταν μέχρι σήμερα ρητά στο νομοθετικό πλαίσιο των στρατηγικών επενδύσεων.

Παράλληλα, με το νέο σχέδιο νόμου τροποποιείται ουσιαστικά ο αναπτυξιακός νόμος (ν. 4399/2016) με στόχο την επιτάχυνση της ένταξης και υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων. Ακόμη με το νέο σχέδιο νόμου τροποποιείται κατάλληλα ο α.ν. 89/1967 που αφορά τις ξένες επενδύσεις στη χώρα μας.

Αναφορικά με το τελευταίο, οι τροποποιήσεις του αναγκαστικού νόμου (α.ν.) που επέρχονται μεταξύ άλλων αφορούν:

  1. στην τροποποίηση των διατάξεων έτσι ώστε οι ελάχιστες υποχρεώσεις ένταξης στις ρυθμίσεις του α.ν. 89/1967 (όπου παρέχονται συγκεκριμένα φορολογικά κίνητρα) να συμπεριληφθούν αλλοδαπές εταιρείες με περισσότερες αυτοτελείς εγκαταστάσεις. Οι σχετικές υποχρεώσεις λαμβάνονται υπόψη αθροιστικά και όχι αυτοτελώς για κάθε εγκατάσταση. Η ρύθμιση έχει σαν στόχο την ενίσχυση των επενδύσεων που αφορούν στα data centers, που περιλαμβάνουν περισσότερες της μιας εγκαταστάσεων.
  2. στην κατάργηση της πρόβλεψης του α.ν. (έτσι όπως τροποποιήθηκε από τον ν. 4605/2019) που απαιτούσε την υποχρεωτική πρόσληψη τουλάχιστον 150 εργαζομένων για την δυνατότητα υπαγωγής στο εν λόγω άρθρο και τη χορήγηση των παρεχόμενων κινήτρων του α.ν. 89/1967. Η διατήρηση της διάταξης κρίθηκε επί της ουσίας ανεφάρμοστη.
  3. στη δυνατότητα χορήγησης προσωρινής άδειας εγκατάστασης στις αλλοδαπές εταιρείες, προκειμένου να προβούν σε απαιτούμενες προπαρασκευαστικές ενέργειες ενώπιον φορολογικών και άλλων αρχών και να ξεκινήσουν άμεσα τη δραστηριότητά τους.

Επενδύσεις στρατηγικού χαρακτήρα

Αναφορικά με τις στρατηγικές επενδύσεις, η κυβέρνηση εισάγει νέα καθεστώτα ενισχύσεων και παρέχει για πρώτη φορά χρηματικές ενισχύσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες δαπανών σε επενδυτικά σχέδια. Επίσης, για πρώτη φορά η διαδικασία, ο έλεγχος κι η παρακολούθηση της υλοποίησης των στρατηγικών επενδύσεων ανατίθεται σε ιδιώτες και συγκεκριμένα σε ορκωτούς ελεγκτές και ελεγκτικές εταιρείες. Το ίδιο ισχύει ως ένα βαθμό και για τα επενδυτικά σχέδια που εντάσσονται στον αναπτυξιακό νόμο και παρουσιάζονται πιο κάτω.

Επίσης, μειώνονται τα όρια χαρακτηρισμού των Στρατηγικών Επενδύσεων. Στις «Στρατηγικές επενδύσεις 1» το όριο μειώνεται από τα 100 εκατ. ευρώ στα 75 εκατ., στις «Στρατηγικές επενδύσεις 2» το όριο μειώνεται στα 30 εκατ. ευρώ από 40 εκατ. ευρώ πριν και μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 20 εκατ. ευρώ στους σύγχρονους τομείς δραστηριοτήτων (π.χ. αγροδιατροφή, έρευνα και καινοτομία, βιοτεχνολογία, ρομποτική κ.ά.).

Στις ειδικότερες ρυθμίσεις, το σχέδιο νόμου αυξάνει τον συντελεστή δόμησης στις επενδύσεις Logistics από 0,4 σε 0,6. Επίσης, στην κατασκευή κέντρων δεδομένων (data centres) ο ανώτατος επιτρεπόμενος συντελεστής δόμησης, ορίζεται σε 0,8 και το ανώτατο επιτρεπόμενο ποσοστό κάλυψης ορίζεται σε 60% (αντί 50% που είναι για τις λοιπές κατηγορίες Στρατηγικών Επενδύσεων).

Για την ταχύτερη υλοποίηση των Στρατηγικών Επενδύσεων εισάγεται η έννοια της προέγκρισης για τις οικοδομικές άδειες που απαιτούνται στα εν λόγω επενδυτικά σχέδια. Η προέγκριση αυτή θα γίνεται από τη Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων του υπουργείου Ανάπτυξης και θα ελέγχεται, είτε από την τοπική Υπηρεσία Δόμησης (ΥΔΟΜ), εντός 10 ημερών από την υποβολή της άδειας ή τη Κεντρική Υπηρεσία Δόμησης (ΚΥΔΟΜ) εντός 20 ημερών.

Τέλος, αναφορικά με τις Στρατηγικές Επενδύσεις, το σ/ν προτείνει η παρακολούθηση της υλοποίησης κάθε εγκεκριμένης επενδυτικής πρότασης πραγματοποιείται με έλεγχο από ορκωτό ελεγκτή ή πιστοποιημένο ιδιωτικό φορέα.

Εμβληματικές Επενδύσεις Εξαιρετικής Σημασίας

Η τρίτη και πιο σημαντική κατηγορία Στρατηγικών Επενδύσεων στο σ/ν είναι οι «Εμβληματικές Επενδύσεις Εξαιρετικής Σημασίας» που έχουν ως στόχο τους το Ταμείο Ανάκαμψης. Αυτή η κατηγορία επενδύσεων δεν έχει όριο ένταξης στις διατάξεις του νόμου, θα λαμβάνει όλα τα είδη κινήτρων που παρέχονται στις στρατηγικές επενδύσεις, κι επιπλέον θα μπορούν να λάβουν διαζευκτικά ή σωρευτικά επιπλέον κίνητρα όπως:

α) επιχορήγηση, η οποία συνίσταται στην παροχή χρηματικού ποσού από το Δημόσιο για την κάλυψη τμήματος των ενισχυόμενων δαπανών και προσδιορίζονται ως ποσοστό επ’ αυτών,

β) επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης για την απόκτηση καινούργιου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού και τέλος

γ) της επιδότησης μέρους του μισθολογικού κόστους των νέων θέσεων εργασίας, που δημιουργούνται και συνδέονται με το επενδυτικό σχέδιο.

Προϋπόθεση για να λάβουν τα προαναφερόμενα κίνητρα οι «Εμβληματικές Επενδύσεις Εξαιρετικής Σημασίας» είναι να ολοκληρωθούν μέχρι 31.12.2025. Συνδέεται δηλαδή ευθέως με την υλοποίηση των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης. Σε άλλη περίπτωση θα χαρακτηρίζονται «Στρατηγικές Επενδύσεις Εξαιρετικής Σημασίας» και θα χάνουν μέρος των προνομιακών ενισχύσεων που μπορεί να φτάνουν μέχρι και το 50% του προβλεπόμενου στον Κανονισμό (ΕΕ) 651/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014 ποσοστού της έντασης ενίσχυσης.

Ο χαρακτηρισμός ως Εμβληματική Επένδυση Εξαιρετικής Σημασίας, γίνεται μετά από εισήγηση της Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων κι Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε., γνωστότερη των Enterprise Greece. Προς της κατεύθυνση αυτή, απαιτείται ειδική απόφαση ειδικής τριμελούς επιτροπής εμπειρογνωμόνων που συγκροτείται με υπουργική απόφαση, η οποία θα αποφαίνεται με βάση την εισήγηση του Enterprise Greece.

Νέος αναπτυξιακός νόμος

Στις βασικότερες μεταβολές που επέρχονται στους προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους (4399/2016 3908/2011 και 3299/2004) είναι ότι:

  1. Προστίθενται νέες δραστηριότητες που μπορούν να υποβάλουν επενδυτικά σχέδια (επιχειρήσεις hostels, οίκοι ευγηρίας, μόνιμες εγκαταστάσεις studios χονδρικό εμπόριο φαρμακευτικών προϊόντων, υπηρεσίες Μηχανικών Πλυντηρίων και Σιδερωτηρίων Ρούχων).
  2. Διευρύνονται οι κατηγορίες παροχής ειδικών ενισχύσεων, προκειμένου να περιλαμβάνουν και περιπτώσεις επενδυτικών σχεδίων που υλοποιούνται σε Οργανωμένους Υποδοχείς Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων (Ο.Υ.Μ.Ε.Δ.). Συγχρόνως, σε καθεστώς ειδικών ενισχύσεων μπορεί να υπαχθεί η υπό προϋποθέσεις επαναλειτουργία βιομηχανικών μονάδων, οι οποίες έχουν παύσει τη λειτουργία τους, καθώς και οι επενδύσεις που υλοποιούνται σε κτίρια χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα (ΠΙΤΣΟΣ, ΧΡΩΠΕΙ, ΠΥΡΚΑΛ κ.ά.).
  3. Η ίδια πρόβλεψη εισάγεται και για μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που θα ασκήσουν την τουριστική δραστηριότητα σε ακίνητα του Δημοσίου μέσω μακροχρόνιας μίσθωσης (ΞΕΝΙΑ). Τέλος, με την προτεινόμενες διατάξεις, σε ειδικές κατηγορίες ενισχύσεων μπορούν να υπαχθούν και επενδυτικά σχέδια που συνδυάζουν τόσο παραγωγή όσο και μεταποίηση στον πρωτογενή τομέα.
  4. Ειδικά για την ΠΙΤΣΟΣ αναφέρεται ότι «σε επιχειρήσεις, των οποίων τα επενδυτικά σχέδια αφορούν σε επαναλειτουργία βιομηχανικών μονάδων, οι οποίες έχουν παύσει τη λειτουργία τους, «η αξία του πάγιου εξοπλισμού της βιομηχανικής μονάδας, η οποία πρόκειται να επαναλειτουργήσει, καλύπτει ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) τουλάχιστον του ενισχυόμενου κόστους του επενδυτικού σχεδίου».
  5. Μειώνεται το επιλέξιμο ύψους μιας ιδιωτικής επένδυση που υποβάλλεται στις Διευθύνσεις Αναπτυξιακού Προγραμματισμού των Περιφερειών της Χώρας σε 1 εκατ. ευρώ, από 3 εκατ. ευρώ που ήταν πριν.
  6. Η διαδικασία αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων διευρύνει τη συγκρότηση των επιτροπών αξιολόγησης (3-5 μέλη αντί 3 που είναι σήμερα) και πλέον μπορούν να προέρχονται απ’ όλο το δημόσιο τομέα και όχι αποκλειστικά από το υπ. Ανάπτυξης. Επιπλέον εντάσσονται στο στάδιο της αξιολόγησης οι Ορκωτοί Ελεγκτές.
  7. H καταβολή του 25% του συνολικού κόστους της επένδυσης μπορεί να καταβάλλεται με δηλωτική πράξη περί της ορθότητάς τους από ορκωτό λογιστή. Οι Ορκωτοί Ελεγκτές επίσης αναλαμβάνουν τον κύριο ρόλο στον έλεγχο των επενδυτικών σχεδίων, είτε αυτός είναι ενδιάμεσος και αφορά το 50% ή το 65% του φυσικού αντικειμένου της επένδυσης, είτε τον τελικό έλεγχο. Οι Ορκωτοί Ελεγκτές πιστοποιούν τον έλεγχο της ολοκλήρωσης και λειτουργίας μιας παραγωγικής επένδυσης, ενώ είναι υπεύθυνοι για τον έλεγχο για κάθε επένδυση άνω του 1 εκατ. ευρώ.
  8. Επενδυτικά σχέδια ύψους άνω των 15 εκατ. ευρώ εμπίπτουν στις διατάξεις ταχείας αδειοδότησης που ισχύουν για τις «Στρατηγικές Επενδύσεις».
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!