Γ.Δ.
1530.68 -0,57%
ACAG
-0,17%
6
BOCHGR
-0,79%
5.04
CENER
+1,77%
9.75
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
-0,98%
8.11
EVR
-0,33%
1.49
NOVAL
+3,04%
2.37
OPTIMA
+0,46%
13
TITC
+2,25%
45.5
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
-3,40%
1.82
ΑΒΕ
+0,66%
0.46
ΑΔΜΗΕ
+0,73%
2.76
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.775
ΑΛΜΥ
+4,94%
4.25
ΑΛΦΑ
-2,80%
1.718
ΑΝΔΡΟ
+1,25%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+3,10%
10.99
ΑΣΚΟ
0,00%
3.3
ΑΣΤΑΚ
-1,93%
7.12
ΑΤΕΚ
0,00%
0.655
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.778
ΑΤΤΙΚΑ
+0,92%
2.19
ΒΙΟ
+0,70%
5.72
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.935
ΒΙΟΣΚ
+0,32%
1.585
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,54%
2.34
ΓΕΒΚΑ
+0,35%
1.42
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,08%
18.72
ΔΑΑ
+3,73%
8.4
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.44
ΔΕΗ
-0,86%
12.7
ΔΟΜΙΚ
+0,51%
2.945
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-3,26%
0.356
ΕΒΡΟΦ
-1,95%
1.76
ΕΕΕ
-1,08%
32.88
ΕΚΤΕΡ
+6,29%
1.86
ΕΛΒΕ
-5,00%
4.94
ΕΛΙΝ
+1,36%
2.24
ΕΛΛ
-0,35%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,45%
2.245
ΕΛΠΕ
-0,66%
7.5
ΕΛΣΤΡ
+6,13%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-0,43%
1.848
ΕΛΧΑ
-0,24%
2.085
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,84%
1.18
ΕΤΕ
-1,58%
8.34
ΕΥΑΠΣ
-0,59%
3.38
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
5.95
ΕΥΡΩΒ
-3,39%
2.392
ΕΧΑΕ
+2,12%
4.825
ΙΑΤΡ
+2,14%
1.67
ΙΚΤΙΝ
+2,86%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,57%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.8
ΙΝΚΑΤΔ
0,00%
0.0055
ΙΝΛΙΦ
-0,22%
4.6
ΙΝΛΟΤ
+0,56%
1.076
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.98
ΙΝΤΕΤ
-0,43%
1.15
ΙΝΤΚΑ
+0,93%
3.25
ΚΑΡΕΛ
+0,61%
332
ΚΕΚΡ
+1,50%
1.35
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΟΡΔΕ
+0,22%
0.449
ΚΟΥΑΛ
+0,72%
1.392
ΚΟΥΕΣ
+0,49%
6.19
ΚΡΙ
0,00%
16
ΚΤΗΛΑ
+0,55%
1.82
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.015
ΛΑΒΙ
+0,50%
0.797
ΛΑΜΔΑ
-1,53%
7.09
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.03
ΛΕΒΚ
0,00%
0.274
ΛΕΒΠ
+2,40%
0.256
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.63
ΛΟΥΛΗ
+0,33%
3.08
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.606
ΜΕΒΑ
+1,86%
3.83
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
39
ΜΙΓ
-1,06%
2.805
ΜΙΝ
0,00%
0.515
ΜΟΗ
-1,12%
21.26
ΜΟΝΤΑ
+1,34%
3.79
ΜΟΤΟ
0,00%
2.83
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.66
ΜΠΕΛΑ
+0,23%
25.9
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.26
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
-1,34%
33.84
ΝΑΚΑΣ
+0,67%
3.02
ΝΑΥΠ
+1,54%
0.79
ΞΥΛΚ
0,00%
0.29
ΞΥΛΠ
0,00%
0.316
ΟΛΘ
-0,35%
28.4
ΟΛΠ
+2,49%
30.85
ΟΛΥΜΠ
+1,96%
2.6
ΟΠΑΠ
+1,06%
16.15
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.783
ΟΤΕ
-0,80%
14.83
ΟΤΟΕΛ
+0,71%
11.28
ΠΑΙΡ
+0,96%
1.05
ΠΑΠ
+2,01%
2.54
ΠΕΙΡ
-2,41%
4.26
ΠΕΡΦ
-0,55%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,95%
8.38
ΠΛΑΘ
0,00%
4.15
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
+0,49%
1.23
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
+1,13%
5.36
ΡΕΒΟΙΛ
-1,19%
1.655
ΣΑΡ
+0,37%
10.96
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.358
ΣΙΔΜΑ
+0,96%
1.575
ΣΠΕΙΣ
-1,36%
5.8
ΣΠΙ
+1,34%
0.606
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
20.02
ΤΖΚΑ
0,00%
1.535
ΤΡΑΣΤΟΡ
+3,28%
1.26
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,61%
1.652
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.19
ΦΡΛΚ
+0,13%
3.98
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.58

Έρχεται η μητέρα των μαχών για την Αττική Οδό

Στις αρχές της δεκαετίας του ’90, ο σημερινός πρόεδρος της Intrakat (και για δεκαετίες επικεφαλής της ΑΚΤΩΡ) Δημήτρης Κούτρας είχε την ιδέα της συγκρότησης μιας κοινοπραξίας 14 ελληνικών τεχνικών εταιρειών που στις 23 Μάϊου του 1996 υπέγραψε τη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Στα χρόνια που μεσολάβησαν οι περισσότερες από τις τεχνικές εταιρείες εξαφανίστηκαν από το χάρτη, είτε επειδή απορροφήθηκαν, είτε επειδή χρεοκόπησαν και σήμερα βασικοί μέτοχοι της Αττικής Οδού είναι ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ και η ΑΒΑΞ, ενώ πολύ μικρό ποσοστό (0,04%) έχει η γαλλική Egis Projects.

Η τελευταία συνεργάστηκε με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στον πρόσφατο διαγωνισμό για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού έχοντας το 25% της κοινοπραξίας που επικράτησε.

Μέσα στους επόμενους μήνες θα ξεκινήσει η μάχη για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού

Μέσα στους επόμενους μήνες θα ξεκινήσει η μάχη για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού που θεωρείται το απόλυτο φιλέτο μεταξύ των παραχωρήσεων οδικών αξόνων στη χώρα μας. Η σημερινή σύμβαση παραχώρησης λήγει τον Οκτώβριο του 2024 και το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) έχει αναλάβει να προετοιμάσει ένα νέο διαγωνισμό.

Παράλληλα μέσα στον επόμενο χρόνο θα κριθεί και η τύχη κάποιων από τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού που συζητούνται επί χρόνια χωρίς να προχωρούν όπως η επέκταση προς Ραφήνα και (της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού) μέχρι την Λεωφόρο Βουλιαγμένης.

Ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής έχει ήδη ανακοινώσει πως η επέκταση της Λεωφ. Κύμης μέχρι τον κόμβο Καλυφτάκη στην εθνική οδό θα προκηρυχθεί, επίσης το 2022, ως δημόσιο έργο.

Για την παραχώρηση του οδικού άξονα των 70 χιλιομέτρων που αποτελεί τη σπονδυλική στήλη του οδικού δικτύου της Αττικής λαμβάνουν θέσεις τόσο οι σημερινοί διαχειριστές (η κοινοπραξία ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ) όσο και οι εγχώριοι ανταγωνιστές τους.

Η σημαντική κερδοφορία της Αττικής Οδού μπορεί να προσελκύσει, αυτή τη φορά, και ξένους ομίλους, κάποιοι από τους οποίους συμμετέχουν ήδη στις κοινοπραξίες παραχώρησης άλλων οδικών αξόνων, όπως η γαλλική Vinci.

Γιατί είναι φιλέτο η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού; Από το πρόσφατο ενημερωτικό δελτίο για την αύξηση κεφαλαίου του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ μαθαίνουμε πως για τη χρήση του 2020, η παραχώρηση της Αττικής Οδού συνεισέφερε 151,6 εκατ. στα συνολικά έσοδα του ομίλου ύψους 892,3 εκατ. και 105,6 εκατ. στα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων, και αποσβέσεων (EBITDA) του ομίλου ύψους 30 εκατ.

Για τη χρήση του 2019 η παραχώρηση της Αττικής Οδού συνεισέφερε 192,7 εκατ. στα συνολικά έσοδα και  134,0 εκατ. σε συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA). Τα μερίσματα της Αττικής Οδού κράτησαν ζωντανό τον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ στα δύσκολα τελευταία χρόνια λένε οι γνωρίζοντες.

Στο φετινό πρώτο τρίμηνο η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού συνεισέφερε 30,6 εκατ. στα συνολικά έσοδα του ομίλου που έφτασαν τα 193 εκατ. και σχεδόν τα μισά (18,6 εκατ. ευρώ). από τα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA). Στο ενημερωτικό δελτίο τονίζεται πως οι άλλες παραχωρήσεις οδικών αξόνων στις οποίες συμμετέχει (Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) δεν ενοποιούνται ολικά στις οικονομικές καταστάσεις του ομίλου, γιατί δεν έχει ποσοστό ελέγχου, και βρίσκονται σε αρχικό στάδιο. Συνεπώς δεν προσφέρουν τα υψηλά μερίσματα της Αττικής Οδού.

Το ΤΑΙΠΕΔ έχει προχωρήσει στην πρόσληψη χρηματοοικονομικού (Τράπεζα Πειραιώς  – Lazard), νομικού (Labadarios Law Firm) και τεχνικού (η κοινοπραξία Avaris – Toll Plan South Africa- Infrata UK) συμβούλου.

Οι σύμβουλοι έχουν αναλάβει να καταθέσουν τις προτάσεις τους για το βέλτιστο μοντέλο προκήρυξης της νέας σύμβασης παραχώρησης, όπως για τη διάρκειά της, για τα τυχόν πρόσθετα έργα που μπορούν να ενταχθούν, κ.α.

Μέσα στο 2022 θα γνωρίζουμε τι θα γίνει με την επέκταση προς την Ραφήνα

Οι αποφάσεις για τις επεκτάσεις του οδικού άξονα θα ληφθούν από το υπουργείο Υποδομών στελέχη του οποίου δήλωναν πρόσφατα πως μέσα στο 2022 θα γνωρίζουμε τι θα γίνει με την επέκταση προς την Ραφήνα.

Μέσα στην επόμενη χρονιά θα οριστικοποιηθεί και το σχέδιο για την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέχρι την Βουλιαγμένης και η αναβάθμιση της τελευταίας ώστε να γίνει κλειστή λεωφόρος.

Ακόμα και στην περίπτωση που το έργο γίνει με σύμβαση παραχώρησης θα χρειαστεί κρατική χρηματοδότηση που δεν είναι σήμερα εξασφαλισμένη. Και επειδή το σχέδιο προβλέπει υπόγεια σήραγγα που θα ξεκινάει από τον Καρέα και θα φτάνει μέχρι την Λεωφ. Βουλιαγμένης το κόστος δεν είναι αμελητέο.

Με βάση τη σύμβαση εάν η παραχώρηση της Αττικής Οδού δεν παραμείνει στη σημερινή κοινοπραξία ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ, τότε στη λήξη της τον Οκτώβριο του 2024, τα εναπομείναντα ταμειακά διαθέσιμα της Αττική Οδός ΑΕ θα διανεμηθούν, κατόπιν πληρωμής όλων των υποχρεώσεων, σε αναλογική βάση στους μετόχους της κατά τη διάρκεια μιας περιόδου τριών ετών.

Βάσει του ισολογισμού 31.12.2020, το ποσό που θα επιστραφεί στους μετόχους εκτιμάται σε περίπου 91 εκατ. εκ του οποίου ποσό 60 εκατ. ευρώ ή ποσοστό 65,75% αντιστοιχεί στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ και τα υπόλοιπα στην ΑΒΑΞ.

 

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!