THEPOWERGAME
Σε ένα ολοκληρωμένο και αυστηρό Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου (ΣΔΕ), που έχει ως στόχο την ενεργή παρακολούθηση των έργων, την έγκαιρη επίτευξη των συμφωνημένων οροσήμων και στόχων, και τη διασφάλιση της αποδοτικής χρήσης των κονδυλίων βασίζεται η υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας.
Το σύστημα διέπεται από την αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης και διασφαλίζει τη συμμόρφωση με το εφαρμοστέο εθνικό και ενωσιακό δίκαιο, και ιδίως την πρόληψη, τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση υποθέσεων απάτης, διαφθοράς, σύγκρουσης συμφερόντων και την αποφυγή διπλής χρηματοδότησης.
Ειδικότερα, το ΣΔΕ περιλαμβάνει διαδικασίες (προληπτικούς ελέγχους, διοικητικές επαληθεύσεις, επιτόπιους ελέγχους) που καλύπτουν όλα τα στάδια υλοποίησης των έργων μέχρι την ολοκλήρωσή τους, και διασφαλίζει την επαρκή διαδρομή ελέγχου και την έγκαιρη ανίχνευση τυχόν παρατυπιών ή ενδείξεων απάτης, οι οποίες θα αναφέρονται στα αρμόδια όργανα για την εφαρμογή των προβλεπόμενων μέτρων.
Πιο αναλυτικά η δομή του συστήματος περιλαμβάνει τους φορείς που αναλαμβάνουν την ευθύνη υλοποίησης, συντονισμού, πιστοποίησης και ελέγχου, με σαφή καθορισμό και διάκριση των αρμοδιοτήτων των εμπλεκόμενων για τα καθήκοντα που ασκούν. Ειδικότερα:
- Φορείς υλοποίησης – Υπουργεία
Τα Υπουργεία έχουν αναλάβει την υποβολή ολοκληρωμένων προτάσεων έργων και μεταρρυθμίσεων προς ένταξη στο Εθνικό Σχέδιο και τον ορισμό των φορέων για την υλοποίηση αυτών.
Οι εν λόγω φορείς έχουν την κυριότητα του έργου, την ευθύνη για την επίτευξη των συμφωνημένων ορόσημων και στόχων και την καταχώρηση των σχετικών πληροφοριών στο Πληροφοριακό Σύστημα (ΠΣ).
Οι φορείς υλοποίησης εφαρμόζουν συστήματα που διασφαλίζουν τη συμμόρφωση με το ενωσιακό και εθνικό δίκαιο και την αποτελεσματική διαχείριση των πόρων.
Για την επιβεβαίωση της επίτευξης ορόσημων και στόχων και της τήρησης της εφαρμοστέας νομοθεσίας, προβλέπεται η ανάθεση ελέγχων σε εξωτερικούς ανεξάρτητους πιστοποιημένους ελεγκτές και εμπειρογνώμονες.
Οι έλεγχοι θα γίνονται με βάση συγκεκριμένες Λίστες Ελέγχου, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της εθνικής και ενωσιακής νομοθεσίας και των διεθνών προτύπων ελέγχου.
Η Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης
- Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης
Η Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης έχει συσταθεί με τον ν.4738/2020 ως αυτοτελής υπηρεσία υπάγεται με βάση απόφαση του πρωθυπουργού στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, και προβλέπεται να ασκεί τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
- Υποστηρίζει και συντονίζει την προετοιμασία και υποβολή του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
- Εκπροσωπεί τις ελληνικές αρχές στα αρμόδια θεσμικά όργανα της ΕΕ για το Ταμείο Ανάκαμψης και ενεργεί ως μοναδικό σημείο επαφής με τις αρμόδιες διευθύνσεις της ΕΕ
- Παρακολουθεί και αξιολογεί τις διαδικασίες υλοποίησης των προγραμμάτων και έργων στην Ελλάδα, που θα χρηματοδοτηθούν από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και παρέχει κατευθύνσεις προς τους αρμόδιους φορείς για την εφαρμογή, απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών αυτών.
- Επεξεργάζεται και εισηγείται στον Υπουργό Οικονομικών και στα αρμόδια συλλογικά κυβερνητικά όργανα, τρόπους αντιμετώπισης των προβλημάτων που ανακύπτουν κατά την εκτέλεση των έργων και προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης.
- Επεξεργάζεται και εισηγείται στον Υπουργό Οικονομικών και στα αρμόδια συλλογικά κυβερνητικά όργανα αναθεωρήσεις και τροποποιήσεις του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης.
- Συντάσσει εκθέσεις υλοποίησης των προγραμμάτων και έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και αναφορές για την επίτευξη των οροσήμων και στόχων του προς τον Υπουργό Οικονομικών, τα αρμόδια συλλογικά κυβερνητικά όργανα και τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Διευκολύνει την επικοινωνία για θέματα του Ταμείου Ανάκαμψης μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων σε κάθε πρόγραμμα και έργο φορέων.
- Υποβάλει τα αιτήματα πληρωμής στην ΕΕ, μετά την επαλήθευση της επίτευξης των ορόσημων & στόχων, συνοδευόμενη από τη διαχειριστική δήλωση καθώς και σύνοψη των ελέγχων που διενεργήθηκαν, συμπεριλαμβανομένων τυχόν αδυναμιών που εντοπίστηκαν και σχετικών διορθωτικών ενεργειών.
Η Ειδική Υπηρεσία αποτελείται από:
- Τη Διεύθυνση Υποστήριξης Προγραμμάτων και Έργων, με βασική αρμοδιότητα την προετοιμασία και παρακολούθηση των διαδικασιών υλοποίησης των προγραμμάτων και έργων του Εθνικού Σχεδίου, την υποστήριξη των αρμόδιων υπουργείων και λοιπών δημοσίων φορέων και την απλούστευση, διευκόλυνση και επιτάχυνση των σχετικών διαδικασιών,
- Τη Διεύθυνση Εκθέσεων και Αναφορών, με αρμοδιότητα την σύνταξη των εκθέσεων και αναφορών που σχετίζονται με την υλοποίηση των οροσήμων και στόχων του Ταμείου Ανάκαμψης προς τους εθνικούς και ευρωπαϊκούς θεσμούς,
- Τη Διεύθυνση Διοικητικής Υποστήριξης, με αρμοδιότητα τον σχεδιασμό και την υποστήριξη της εφαρμογής των οικονομικών και διοικητικών διαδικασιών που απαιτούνται για τη λειτουργία της Ειδικής Υπηρεσίας, συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτρονικής και τεχνολογικής της υποστήριξης.
- Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου (EΔΕΛ)
Η ΕΔΕΛ υπάγεται στη Γενική Γραμματεία Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών, και είναι ένα συλλογικό όργανο που υποστηρίζεται από τη διοικητική δομή της Γενικής Διεύθυνσης Ελέγχων Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων.
Αποστολή της ΕΔΕΛ η τήρηση της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης
Η αποστολή της ΕΔΕΛ είναι να διασφαλίζει την τήρηση των αρχών της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης για τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα.
Η ΕΔΕΛ λαμβάνει αποφάσεις για όλα τα θέματα που εμπίπτουν στο πεδίο των αρμοδιοτήτων της, σύμφωνα με τους κανόνες και τις εγγυήσεις που παρέχονται από τα διεθνή πρότυπα για τον έλεγχο της λειτουργίας ενός ανεξάρτητου φορέα.
Για την εκτέλεση των απαιτούμενων ελεγκτικών καθηκόντων για το Ταμείο Ανάκαμψης, προβλέπεται να γίνουν οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις στην οργανωτική δομή για τη δημιουργία ειδικής μονάδας στη Γενική Διεύθυνση Ελέγχων Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων, στο πλαίσιο της Επιτροπής Οικονομικού Ελέγχου.
Οι έλεγχοι της ΕΔΕΛ διενεργούνται βάσει εγκεκριμένης στρατηγικής ελέγχων, η οποία καθορίζει μεταξύ άλλων τη μέθοδο ανάλυσης κινδύνου, τη μέθοδο δειγματοληψίας για την επιλογή των έργων και των φορέων που πρόκειται να ελεγχθούν, καθώς και τις διαδικασίες αναφοράς και αντιμετώπισης τυχόν αδυναμιών/παρατυπιών.
Οι έλεγχοι διενεργούνται επί τόπου ή εξ αποστάσεως, με βάση δικαιολογητικά έγγραφα και δεδομένα που τηρούνται από τους φορείς σε πληροφοριακά συστήματα ή σε έντυπη μορφή.