Γ.Δ.
1440.52 +0,33%
ACAG
-0,17%
5.86
CENER
+1,12%
9.96
CNLCAP
0,00%
7.3
DIMAND
-0,12%
8.58
NOVAL
-0,92%
2.691
OPTIMA
-0,51%
11.78
TITC
-0,35%
28.85
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
-0,56%
1.43
ΑΒΕ
0,00%
0.447
ΑΔΜΗΕ
+0,45%
2.225
ΑΚΡΙΤ
-2,06%
0.95
ΑΛΜΥ
+1,69%
2.705
ΑΛΦΑ
+0,55%
1.633
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-1,43%
11.73
ΑΣΚΟ
+2,69%
3.05
ΑΣΤΑΚ
+2,37%
6.9
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.5
ΑΤΤ
-0,89%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,92%
2.55
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+2,48%
6.2
ΒΙΟΚΑ
+0,40%
2.48
ΒΙΟΣΚ
-0,39%
1.285
ΒΙΟΤ
0,00%
0.23
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.51
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.68
ΔΑΑ
-0,15%
7.788
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
-1,14%
11.27
ΔΟΜΙΚ
+1,04%
3.89
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,62%
0.326
ΕΒΡΟΦ
+0,33%
1.505
ΕΕΕ
+0,06%
32.1
ΕΚΤΕΡ
-1,17%
4.24
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
+3,40%
2.43
ΕΛΛ
+0,37%
13.4
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,77%
2.58
ΕΛΠΕ
+1,95%
8.085
ΕΛΣΤΡ
-1,31%
2.26
ΕΛΤΟΝ
+0,94%
1.72
ΕΛΧΑ
-0,95%
1.882
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.94
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
-2,28%
12.02
ΕΣΥΜΒ
+1,54%
1.32
ΕΤΕ
+1,46%
8.064
ΕΥΑΠΣ
+1,61%
3.15
ΕΥΔΑΠ
+1,81%
5.64
ΕΥΡΩΒ
+0,66%
2.132
ΕΧΑΕ
-0,74%
4.715
ΙΑΤΡ
-0,65%
1.52
ΙΚΤΙΝ
-1,53%
0.3545
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.725
ΙΝΚΑΤ
-0,59%
5.02
ΙΝΛΙΦ
+1,08%
4.7
ΙΝΛΟΤ
-0,16%
1.23
ΙΝΤΕΚ
+2,47%
5.81
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,46%
2.5
ΙΝΤΕΤ
+1,19%
1.275
ΙΝΤΚΑ
-1,16%
3.41
ΚΑΡΕΛ
0,00%
348
ΚΕΚΡ
+1,08%
1.405
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
-2,22%
1.545
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.48
ΚΟΥΑΛ
-1,01%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,38%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,31%
11.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
-3,45%
1.12
ΛΑΒΙ
+0,11%
0.875
ΛΑΜΔΑ
-1,27%
7
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
+3,19%
0.97
ΛΕΒΚ
+2,76%
0.298
ΛΕΒΠ
0,00%
0.286
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+2,17%
1.41
ΛΟΥΛΗ
+0,38%
2.67
ΜΑΘΙΟ
+6,58%
0.81
ΜΕΒΑ
-0,75%
3.97
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.64
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
-0,69%
3.62
ΜΙΝ
+21,30%
0.655
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,17%
23.06
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.4
ΜΟΤΟ
+0,74%
2.72
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,95%
27
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,29%
3.45
ΜΠΡΙΚ
+1,08%
1.865
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,42%
37.22
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.7
ΝΑΥΠ
+1,23%
0.986
ΞΥΛΚ
-2,58%
0.264
ΞΥΛΠ
-7,02%
0.45
ΟΛΘ
+0,49%
20.7
ΟΛΠ
+0,78%
25.95
ΟΛΥΜΠ
+1,19%
2.55
ΟΠΑΠ
+0,60%
15.04
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,22%
0.892
ΟΤΕ
+0,59%
13.56
ΟΤΟΕΛ
+1,03%
11.8
ΠΑΙΡ
+0,87%
1.16
ΠΑΠ
+0,41%
2.46
ΠΕΙΡ
+0,33%
3.66
ΠΕΤΡΟ
+0,92%
8.76
ΠΛΑΘ
+0,79%
3.83
ΠΛΑΚΡ
+0,67%
15
ΠΡΔ
-7,69%
0.24
ΠΡΕΜΙΑ
+1,54%
1.186
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.85
ΠΡΟΦ
+1,54%
4.94
ΡΕΒΟΙΛ
-5,26%
1.98
ΣΑΡ
+5,45%
11.6
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
-1,43%
0.344
ΣΙΔΜΑ
+1,54%
1.65
ΣΠΕΙΣ
-0,30%
6.58
ΣΠΙ
0,00%
0.67
ΣΠΥΡ
0,00%
0.14
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.6
ΤΖΚΑ
0,00%
1.535
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.2
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+1,61%
1.64
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.23
ΦΡΛΚ
+0,38%
4.01
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Πώς θα καλυφθεί το επενδυτικό κενό των 150 δισ. έως το 2026

Ως μία «καλή αρχή» χαρακτηρίζουν στην κυβέρνηση και στην αγορά τα 30,5 δισ. ευρώ για νέες επενδύσεις στη χώρα τα επόμενα χρόνια από το Ταμείο Ανάκαμψης, αφού η Ελλάδα την 9ετία 2011-2019 δημιούργησε ένα επενδυτικό κενό που φθάνει τα 150 δισεκατομμύρια ευρώ ή περίπου ένα ολόκληρο ΑΕΠ!

Σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης που ενέκρινε η Κομισιόν το κολοσσιαίο αυτό επενδυτικό χάσμα συσσωρεύτηκε κατά την διάρκεια των μνημονίων και οφείλεται σε διάφορους λόγους με το πιο κορυφαίο να συνδέεται με τους περιορισμούς στη χρηματοδότηση από την πλευρά των τραπεζών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το ύψος των εταιρικών δανείων σε απόλυτα μεγέθη από 120,1 δισ. ευρώ που είχαν φτάσει το 2011 υποχώρησαν σε 72,9 δισ. ευρώ το 2020 με το ποσοστό της μείωσης να φθάνει το 56,7%.

Σε όρους ΑΕΠ από το 14,5% που ήταν οι εκταμιεύσεις νέων δανείων το 2011 ο συγκριμένος ρυθμός «φρέναρε» σε μόλις 4,4% του ΑΕΠ το 2019, γεγονός που σύμφωνα με τον ελληνικό Σχέδιο της Ανάκαμψης οφείλεται στους τέσσερις παρακάτω λόγους:

  1. Στη σημαντική μείωση των τραπεζικών καταθέσεων, την πιο σημαντική πηγή χρηματοδότησης και ρευστότητας για τις τράπεζες.
  2. Στο μεγάλο χαρτοφυλάκιο των κόκκινων δανείων (NPL’s) που έχουν συσσωρεύσει οι ελληνικές τράπεζες κατά τα χρόνια της παρατεταμένης ύφεσης.
  3. Στους χαμηλότερους δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας των ελληνικών τραπεζών σε σύγκριση με τις τράπεζες άλλων χωρών της Ε.Ε.
  4. Στο πολύ υψηλότερο κόστος χρηματοδότησης, αφού οι διαφορές στα επιτόκια μεταξύ Ελλάδος και των υπολοίπων κρατών-μελών της Ε.Ε έφθαναν περίπου τις 200 μονάδες. Έτσι οι ελληνικές εταιρείες έπρεπε να πληρώνουν πολύ μεγαλύτερο επιτόκιο για τον δανεισμό,  πολύ πάνω από το μέσο όρο της ΕΕ, όπου αυτό ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις ήταν ένα μεγάλο πρόβλημα.

Είναι σαφές ότι το υψηλό επενδυτικό κενό της προηγούμενης δεκαετίας περιορίζει τις μακροπρόθεσμες προοπτικές της οικονομίας. Ωστόσο, όπως τονίζεται στη σύμβαση χρηματοδότησης που κυρώθηκε από την ελληνική βουλή η αξιοποίηση των διαθέσιμων ευρωπαϊκών πόρων παρέχει τις προϋποθέσεις για την αύξηση των επενδύσεων, τον ψηφιακό μετασχηματισμό της οικονομίας και τη μετάβαση σε ένα βιώσιμο πρότυπο ανάπτυξης. Επισημαίνεται ότι στο Μεσοπρόθεσμο 2022 – 2025 προβλέπεται απογείωση των επενδύσεων με ρυθμό 30,3% το 2022,η οποία όμως πρόβλεψη θεωρείται από πολλούς αναλυτές παρακινδυνευμένη.

Παρά ταύτα στο οικονομικό επιτελείο εκτιμούν ότι ένα μεγάλο κομμάτι από το επενδυτικό κενό των 150 δισ. ευρώ μπορεί να καλυφθεί με το Σχέδιο «Ελλάδα 2.0» που θα ξεδιπλωθεί έως το 2026 και οι κινητήρες στην ανάπτυξη θα παραμείνουν αναμμένες για πολλά χρόνια μετά.  Η επίδραση του Σχεδίου Ανάκαμψης στο ΑΕΠ εκτιμάται, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ότι θα είναι της τάξης του 2,1% με 3,3% έως το 2026. Η Κομισιόν εκτιμά επίσης για φέτος πρόσθετη ανάπτυξη της τάξης του 1% και 2% με 2,5% κάθε χρόνο τα επόμενα έτη.

Τα «κλειδιά» για την αναθέρμανση της ελληνικής οικονομίας και την κάλυψη του επενδυτικού κενού σύμφωνα με αρμόδιο παράγοντα είναι:

  1. Οι χαμηλότεροι φορολογικοί συντελεστές σε συνδυασμό με το χαμηλό κόστος εργασίας και ασφαλιστικών εισφορών. Η Ελλάδα κινείται την δεδομένη στιγμή πιο ψηλά από το μέσο όρο του ΟΟΣΑ, γεγονός που αποτελεί πρόβλημα για τις επενδύσεις.

2.Τα χαμηλά επιτόκια δανεισμού των επενδυτών μέσω των δανείων.

  1. Οι επιδοτήσεις όπου για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις φθάνουν το 1,5 δισ. ευρώ. Σε σύγκριση με άλλα κράτη μέλη, η Ελλάδα έχει πολύ υψηλό ποσοστό πολύ μικρών επιχειρήσεων και αυτοαπασχολούμενων.

Συγκεκριμένα, το 2019, το 96% των συνολικών ελληνικών επιχειρήσεων εκτιμάται ότι απασχολούσε λιγότερους από 10 υπαλλήλους, τοποθετώντας τη χώρα 4η μεταξύ των κρατών μελών με τα υψηλότερα ποσοστά μικρών επιχειρήσεων. Η πλειονότητα αυτών των επιχειρήσεων φαίνεται να επικεντρώνεται στους τομείς της γεωργικής παραγωγής, του εμπορίου, των επαγγελματικών, επιστημονικών και τεχνικών δραστηριοτήτων καθώς και των δραστηριοτήτων στέγασης και εξυπηρέτησης τροφίμων.

Επιπλέον, το 45% των εργαζομένων στον επιχειρηματικό τομέα εκτιμάται ότι εργάζεται σε επιχειρήσεις με λιγότερα από 10 άτομα, ενώ το 29% των εργαζομένων ήταν αυτοαπασχολούμενοι, το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ όλων των κρατών μελών. Λόγω του μικρού τους μεγέθους, οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν είναι σε θέση να επωφεληθούν από οικονομίες κλίμακας και προηγμένης τεχνολογίας, ενώ έχουν πολύ περιορισμένη πρόσβαση σε οποιαδήποτε μορφή χρηματοδότησης. Το πρόβλημα επιδεινώνεται στην Ελλάδα, λόγω της ακόμη χαμηλότερης παραγωγικότητας των πολύ μικρών επιχειρήσεων και ως εκ τούτου η χώρα κατατάσσεται στην πέμπτη χαμηλότερη θέση μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ. Επιπλέον, το ελληνικό επιχειρηματικό περιβάλλον χαρακτηρίζεται από υψηλό κίνδυνο φοροδιαφυγής και αδήλωτης εργασίας.

  1. Οι εκατοντάδες μεταρρυθμίσεις που θα αλλάξουν το επενδυτικό περιβάλλον, αρκεί η ελληνική πλευρά να είναι συνεπής με τα 331 ορόσημα και στόχους που θα καθορίσουν την πορεία εκταμίευσης των ευρωπαϊκών πόρων.
  2. Η ψηφιοποίηση του κράτους, η οποία θα μειώσει τη γραφειοκρατία και θα διευκολύνει τις επενδυτικές δραστηριότητες, με τα πολεοδομικά σχέδια, με την επιτάχυνση της δικαιοσύνης κ.λπ. Για την ώρα το μεγάλο πρόβλημα των επενδυτών να κάνουν τις επενδύσεις πραγματικότητα παραμένει καθώς δεκάδες projectsέχουν φθάσει να κολλάνε για μεγάλο χρονικό διάστημα στον τρόπο λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών.
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!