Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ελλάδα εκτοξεύτηκε τον Φεβρουάριο του 2025, φτάνοντας τις 7.86 TWh, το υψηλότερο επίπεδο από το 2008, όταν ξεκίνησε η καταγραφή των δεδομένων, αναφέρει το Green Tank σε νέα ανάλυσή του. Το νέο ρεκόρ ξεπέρασε το προηγούμενο υψηλό του Ιανουαρίου 2025 (7.68 TWh). Η αυξητική τάση στην κατανάλωση αερίου είχε ήδη ξεκινήσει από τον Οκτώβριο του 2024. Σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2024, η κατανάλωση σε φυσικό αέριο αυξήθηκε κατά 60.9% (+2.97 TWh).
Ο μεγαλύτερος όγκος της αύξησης προήλθε από τον ηλεκτρισμό (+2.49 TWh), όπου καταγράφηκε η δεύτερη υψηλότερη μηνιαία κατανάλωση από το 2008. Αντίθετα, στα δίκτυα διανομής η αύξηση ήταν μικρότερη (+0.61 TWh), ενώ στη βιομηχανία υπήρξε μικρή μείωση (-0.12 TWh). Συνολικά, το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2025, η κατανάλωση σε φυσικό αέριο ανήλθε στις 15.54 TWh, καταγράφοντας αύξηση 42.3% (+4.62 TWh) σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024 (10.92 TWh).
Η κατανομή της αύξησης για το δίμηνο ακολουθεί την ίδια τάση με τον Φεβρουάριο:
- Ο ηλεκτρισμός σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση (+4.22 TWh ή 72.5%),
- Τα δίκτυα διανομής αυξήθηκαν ελαφρώς (+0.53 TWh ή 15.2%),
- Η βιομηχανία κατέγραψε μείωση (-0.14 TWh ή -8.7%).
Το φυσικό αέριο που εισήγαγε η Ελλάδα τον Φεβρουάριο
Όσον αφορά τη συνολική κατανάλωση το πρώτο δίμηνο του 2025, ο ηλεκτρισμός κυριάρχησε με 64.6% (10.04 TWh), ακολουθούμενος από τα δίκτυα διανομής με 26.1% (4.05 TWh), ενώ η βιομηχανία υποχώρησε κάτω από το 10% (9.3% ή 1.45 TWh). Οι εισαγωγές σε φυσικό αέριο τον Φεβρουάριο 2025 έφτασαν τις 7.88 TWh, ενώ οι εξαγωγές μέσω του IGB (Interconnector Greece-Bulgaria) από την Κομοτηνή και το Σιδηρόκαστρο ήταν μηδενικές.
Η κύρια πηγή εισαγωγών ήταν το LNG από την Αγία Τριάδα, με 3.62 TWh. Αντίθετα, από την Αμφιτρίτη δεν καταγράφηκαν εισαγωγές λόγω τεχνικού προβλήματος στον τερματικό σταθμό, το οποίο διαρκεί από τα τέλη Ιανουαρίου. Οι εισαγωγές από το Σιδηρόκαστρο ανήλθαν σε 3.18 TWh, καταγράφοντας το υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας πενταετίας για τον μήνα Φεβρουάριο. Το αζέρικο αέριο μέσω του ΤΑΡ και της Νέας Μεσημβρίας έφτασε τις 1.09 TWh. Τέλος, οι εισαγωγές από την πύλη εισόδου στους Κήπους παραμένουν μηδενικές από τον Ιανουάριο του 2024.
Όσον αφορά το πρώτο δίμηνο του 2025, οι συνολικές εισαγωγές σε φυσικό αέριο ήταν 15.75 ΤWh. Πρώτη πηγή εισαγωγής ήταν το LNG από τις δύο πύλες εισόδου (Αγία Τριάδα και Αμφιτρίτη) με μερίδιο 51% (8.03 ΤWh). Δεύτερη πηγή ήταν το ρωσικό αέριο από την πύλη του Σιδηροκάστρου με 37.9% (5.97 ΤWh), ενώ ακολούθησε το αζέρικο αέριο με μερίδιο 11.1% (1.74 ΤWh). Η κατάταξη αυτή ίσχυε και το πρώτο δίμηνο του 2024, με μικρότερη διαφορά στα μερίδια του LNG και του ρωσικού αερίου. Επιπλέον, τότε υπήρχε μία μόνο πύλη εισόδου του LNG, καθώς ο FSRU Aλεξανδρούπολης στην Αμφιτρίτη, μπήκε σε εμπορική λειτουργία τον Οκτώβριο 2024.
Το φυσικό αέριο που προέρχεται από τη Ρωσία εισάγεται στη χώρα μέσω διαφορετικών μορφών, είτε σε αέρια μορφή μέσω του αγωγού Turkstream από την πύλη Σιδηρόκαστρο είτε σε μορφή υγροποιημένου ορυκτού αερίου (LNG). Για πρώτη φορά εισαγωγές ρωσικού LNG καταγράφηκαν τον Οκτώβριο του 2022.
Στα μισά του 2023, το ρωσικό αέριο συνολικά (από αγωγό και LNG) αποτέλεσε την πρώτη πηγή εισαγωγών, αντιστρέφοντας την τάση που υπήρχε μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και μέχρι τότε, όταν το LNG από τις υπόλοιπες χώρες κατείχε την πρωτιά. Η τάση αυτή διατηρήθηκε για όλους τους επόμενους μήνες, έως και τον Οκτώβριο του 2024. Έναν μήνα μετά, τον Νοέμβριο, το ρωσικό αέριο έπεσε στη δεύτερη θέση, κάτι το οποίο συνεxίζεται μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2025. Αξίζει να σημειωθεί ότι από τον Νοέμβριο το ρωσικό αέριο εισέρχεται μόνο από τον αγωγό, ενώ οι εισαγωγές σε μορφή LNG είναι μηδενικές.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα δεδομένα της Eurostat (Ιανουάριος 2025), η Ελλάδα παρουσίασε τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση (+27.9%) στην κατανάλωση αερίου μεταξύ Ιανουαρίου 2024-2025. Επιπλέον 9 κράτη μέλη αύξησαν επίσης την κατανάλωση αερίου, αλλά πολύ λιγότερο, ενώ σε 16 κράτη μέλη η χρήση αερίου μειώθηκε, με πρωτοπόρο την Λετονία (-40.1%). Ως αποτέλεσμα, η ΕΕ-27, παρουσίασε κατά μέσο όρο μικρή μείωση 1.1% στην κατανάλωση αερίου μεταξύ Ιανουαρίου 2024-2025.