THEPOWERGAME

Πρωτοβουλία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ εξετάζει Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) μια για την αγορά πλοίων που θα μπορούν να επισκευάζουν άμεσα υποθαλάσσια καλώδια σε περίπτωση ζημίας ή δολιοφθοράς, δήλωσε ο επικεφαλής τεχνολογίας του ενιαίου ευρωπαϊκού μπλοκ
«Συζητάμε τώρα με τα κράτη μέλη ποιο θα είναι το ποσό που απαιτείται», δήλωσε η Χένα Βίρκουνεν, εκτελεστική αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την τεχνολογική κυριαρχία, την ασφάλεια και τη δημοκρατία, στο περιθώριο της Διάσκεψης του Μονάχου για την Ασφάλεια. «Όσον αφορά την ασφάλεια, βλέπουμε ότι υπάρχει επείγουσα ανάγκη για δράση».
Τους τελευταίους μήνες, στη Βαλτική Θάλασσα σημειώθηκε σειρά περιστατικών κατά τα οποία καλώδια τηλεπικοινωνιών και ηλεκτρικής ενέργειας που διασχίζουν τον πυθμένα μεταξύ χωρών υπέστησαν ζημιές από διερχόμενα πλοία. Αν και δεν είναι σαφές αν οι διαταραχές αυτές ήταν τυχαίες ή σκόπιμες, έχουν ωθήσει την ΕΕ να επικεντρωθεί στην ανθεκτικότητα των υποδομών της, μεταξύ άλλων με την ενίσχυση του στόλου επισκευής καλωδίων της ηπείρου, αναφέρει το Bloomberg.
Τα υποθαλάσσια καλώδια μεταφέρουν συνδέσεις διαδικτύου και ηλεκτρικής ενέργειας σε χώρες και ηπείρους και η απώλειά τους μπορεί να προκαλέσει διαταραχές στις ψηφιακές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης στο διαδίκτυο και των πληρωμών, και να αναγκάσει τους παρόχους τηλεπικοινωνιών να ανακατευθύνουν την κυκλοφορία. Σύμφωνα με τη Διεθνή Επιτροπή Προστασίας Καλωδίων, πάνω από το 95% της παγκόσμιας κίνησης δεδομένων περνάει από υποθαλάσσια καλώδια.
Τα ίδια τα καλώδια έχουν πάχος όσο ένα λάστιχο κήπου και μπορούν να υποστούν ζημιές – από φυσικά φαινόμενα όπως σεισμοί, ατυχήματα όπως αλιευτικές μηχανότρατες που σέρνουν εξοπλισμό στον πυθμένα της θάλασσας και από σκόπιμο σαμποτάζ. Ο κλάδος βασίζεται σε έναν μικρό, γερασμένο στόλο επισκευαστικών πλοίων με λιγότερα από 100 για να καλύψει τον κόσμο. Η γαλλική τηλεφωνική εταιρεία Orange SA δρομολόγησε ένα νέο πλοίο το 2023 έναντι 50 εκατ. ευρώ (52,5 εκατ. δολάρια).
Η εκστρατεία προμήθειας πλοίων θα είναι «σε μεγάλο βαθμό μια σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα», με την ΕΕ, μεμονωμένες χώρες και εταιρείες τηλεπικοινωνιών να είναι πιθανό να συνεισφέρουν. «Όλοι πρέπει να συμμετάσχουν», δήλωσε η Βίρκουνεν.
Τα απαραίτητα κονδύλια από την πλευρά της ΕΕ θα ανακατανεμηθούν από τον υφιστάμενο προϋπολογισμό, δεδομένου ότι ο επόμενος προϋπολογισμός δεν θα εφαρμοστεί πριν από το 2028, είπε. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ, σχεδιάζει να δημοσιοποιήσει περισσότερες λεπτομέρειες στο σχέδιο δράσης της τις επόμενες εβδομάδες.
Αντιπροσωπεία της Επιτροπής πρόκειται να ταξιδέψει την επόμενη εβδομάδα στην πατρίδα της Βίρκουνεν, τη Φινλανδία, ένα από τα κράτη μέλη που επλήγησαν περισσότερο από τις ζημιές των καλωδίων, καθώς η ΕΕ ετοιμάζεται να δημοσιεύσει τρία έγγραφα που αφορούν την άμυνα, την εσωτερική ασφάλεια και τις στρατηγικές ετοιμότητας.
Διαβάστε επίσης
Ακτή Βουλιαγμένης: Νέος διαγωνισμός για το φιλέτο της Αθηναϊκής Ριβιέρας
Τουρισμός στη Σαντορίνη: Οι κρατήσεις, οι ακυρώσεις και οι προκλήσεις
ΥΠΑΑΤ: Τι συζητήθηκε με τους αγρότες για πετρέλαιο και ρεύμα