Γ.Δ.
1503.18 +0,67%
ACAG
+1,16%
6.1
BOCHGR
+0,42%
4.8
CENER
+1,22%
9.93
CNLCAP
-0,69%
7.15
DIMAND
+0,61%
8.2
EVR
+0,68%
1.485
NOVAL
+0,43%
2.355
OPTIMA
-0,78%
12.8
TITC
+1,20%
42
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
-0,11%
1.798
ΑΒΕ
+0,64%
0.469
ΑΔΜΗΕ
+2,54%
2.83
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.8
ΑΛΜΥ
-3,50%
4.135
ΑΛΦΑ
+1,73%
1.73
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+0,10%
10.24
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.2
ΑΣΤΑΚ
-2,19%
7.14
ΑΤΕΚ
+9,32%
0.645
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.78
ΑΤΤ
-0,76%
0.784
ΑΤΤΙΚΑ
+0,45%
2.23
ΒΙΟ
+1,40%
5.79
ΒΙΟΚΑ
+0,77%
1.96
ΒΙΟΣΚ
+1,28%
1.58
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.2
ΓΕΒΚΑ
-2,39%
1.43
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,22%
18.36
ΔΑΑ
+1,46%
8.218
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.44
ΔΕΗ
+2,03%
12.54
ΔΟΜΙΚ
-0,67%
2.975
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,55%
0.327
ΕΒΡΟΦ
-3,08%
1.89
ΕΕΕ
0,00%
32.22
ΕΚΤΕΡ
+0,78%
1.81
ΕΛΒΕ
-1,21%
4.9
ΕΛΙΝ
-0,88%
2.25
ΕΛΛ
-0,68%
14.6
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.2
ΕΛΠΕ
+0,26%
7.7
ΕΛΣΤΡ
+0,96%
2.1
ΕΛΤΟΝ
+1,28%
1.904
ΕΛΧΑ
+3,75%
2.215
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,65%
1.19
ΕΤΕ
+1,35%
8.128
ΕΥΑΠΣ
+0,30%
3.39
ΕΥΔΑΠ
+0,51%
5.97
ΕΥΡΩΒ
+0,30%
2.34
ΕΧΑΕ
-1,06%
4.67
ΙΑΤΡ
+1,87%
1.635
ΙΚΤΙΝ
+0,55%
0.3655
ΙΛΥΔΑ
+0,83%
1.83
ΙΝΚΑΤ
+0,11%
4.7
ΙΝΚΑΤΔ
-21,05%
0.0165
ΙΝΛΙΦ
+0,88%
4.6
ΙΝΛΟΤ
-0,92%
1.076
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
6.06
ΙΝΤΕΤ
-2,48%
1.18
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.13
ΚΑΡΕΛ
0,00%
350
ΚΕΚΡ
+0,37%
1.355
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.74
ΚΟΡΔΕ
-0,21%
0.465
ΚΟΥΑΛ
+1,27%
1.438
ΚΟΥΕΣ
+1,98%
6.17
ΚΡΙ
+0,63%
15.9
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.85
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.02
ΛΑΒΙ
+0,90%
0.787
ΛΑΜΔΑ
+0,85%
7.16
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
-3,64%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.274
ΛΕΒΠ
0,00%
0.27
ΛΟΓΟΣ
+1,88%
1.63
ΛΟΥΛΗ
+0,34%
2.95
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.606
ΜΕΒΑ
-0,26%
3.88
ΜΕΝΤΙ
-2,13%
2.3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-0,34%
2.94
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΟΗ
+0,67%
21.14
ΜΟΝΤΑ
-0,79%
3.75
ΜΟΤΟ
+3,04%
2.88
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.665
ΜΠΕΛΑ
-1,10%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
+0,46%
2.2
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
+0,79%
33.08
ΝΑΚΑΣ
-0,65%
3.04
ΝΑΥΠ
-3,50%
0.772
ΞΥΛΚ
-0,34%
0.295
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
+3,30%
28.2
ΟΛΠ
-0,17%
29.3
ΟΛΥΜΠ
-0,79%
2.52
ΟΠΑΠ
+0,38%
16
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.8
ΟΤΕ
+0,62%
14.67
ΟΤΟΕΛ
-2,15%
10.9
ΠΑΙΡ
-0,45%
1.095
ΠΑΠ
-0,40%
2.52
ΠΕΙΡ
+2,14%
4.198
ΠΕΡΦ
+0,18%
5.65
ΠΕΤΡΟ
+0,97%
8.3
ΠΛΑΘ
-0,48%
4.145
ΠΛΑΚΡ
+2,13%
14.4
ΠΡΔ
+7,69%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
+0,66%
1.228
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.28
ΡΕΒΟΙΛ
+0,59%
1.695
ΣΑΡ
0,00%
10.88
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.358
ΣΙΔΜΑ
-0,95%
1.57
ΣΠΕΙΣ
-0,34%
5.88
ΣΠΙ
-0,32%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
+0,10%
20.02
ΤΖΚΑ
-0,94%
1.585
ΤΡΑΣΤΟΡ
-0,81%
1.22
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,48%
1.648
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
-3,81%
0.202
ΦΡΛΚ
-0,51%
3.94
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

Ελεγκτικό Συνέδριο ΕΕ: Κενά στα μέτρα για την αστική ρύπανση

Το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ) προειδοποιεί για καθυστερήσεις και κενά πολιτικής των κρατών-μελών της ΕΕ για την αστική ρύπανση. Οι ευρωπαϊκές πόλεις είναι υπερβολικά θορυβώδεις και η ατμοσφαιρική ρύπανση εξακολουθεί να αποτελεί μείζονα περιβαλλοντική απειλή για την υγεία στην ΕΕ, αναφέρει σε έκθεση.

Πρόκειται για μια διαπίστωση που εγείρει ανησυχίες, σύμφωνα με το ΕΕΣ, καθώς η ΕΕ και τα κράτη μέλη της θα κληθούν να εντείνουν τις προσπάθειές τους προκειμένου να συμμορφωθούν με τα αυστηρότερα πρότυπα που θα ισχύουν τα επόμενα έτη.

Τα 3/4 των πολιτών της ΕΕ ζουν σε αστικές περιοχές και, ως εκ τούτου, είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένοι στην ατμοσφαιρική ρύπανση και την ηχορύπανση. Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος, η ατμοσφαιρική ρύπανση ευθύνεται για τουλάχιστον 250.000 θανάτους ετησίως στην Ευρώπη. Επιπλέον, η επί μακρόν έκθεση σε υπερβολικά επίπεδα θορύβου μπορεί να έχει δυσμενείς συνέπειες στην υγεία, όπως διαταραχές ύπνου, άγχος, γνωστικές διαταραχές και προβλήματα ψυχικής υγείας.

Η ΕΕ έχει θεσπίσει κανόνες για να προστατεύσει τα 450 εκατομμύρια πολιτών της από την ατμοσφαιρική ρύπανση και την ηχορύπανση. Σύμφωνα επίσης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για την επίτευξη των στόχων για καθαρό αέρα έχουν διατεθεί 46,4 δισ. ευρώ για την περίοδο 2014-2020 και 185,5 δισ. ευρώ για την περίοδο 2021-2027.

Το ΕΕΣ αναγνωρίζει ότι, συνολικά, η ποιότητα του αέρα έχει βελτιωθεί στην ΕΕ. Ωστόσο, προειδοποιεί ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση — ιδίως η συγκέντρωση διοξειδίου του αζώτου (NO2) που προκαλείται από αυτοκίνητα και φορτηγά — εξακολουθεί να αποτελεί μείζον πρόβλημα. Το 2022, 10 κράτη μέλη εξακολουθούσαν να υπερβαίνουν το ισχύον όριο της ΕΕ για το διοξείδιο του αζώτου (NO2).

Δεδομένου ότι τα πρότυπα της ΕΕ για την ποιότητα του αέρα αυστηροποιούνται σύντομα, οι πόλεις της ΕΕ θα πρέπει να εντείνουν τις προσπάθειές τους για συμμόρφωση με τα νέα πρότυπα της ΕΕ, προκειμένου να ευθυγραμμιστούν περισσότερο με τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ).

H αστική ρύπανση έχει και μια άλλη όψη, αυτήν της ηχορύπανσης, που συχνά παραβλέπεται. Το ΕΕΣ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η αξιολόγηση της προόδου όσον αφορά τη μείωση της ρύπανσης αυτού του είδους στην ΕΕ είναι πρακτικά αδύνατη. Τα περισσότερα κράτη μέλη εμφανίζουν κενά και καθυστερήσεις στην παρακολούθηση των επιπέδων θορύβου, και έτσι καθίσταται αδύνατο να αποτυπωθεί η εξέλιξή τους. Τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι είναι απίθανο να επιτευχθεί η τιμή-στόχος για μείωση κατά 30% του αριθμού των ατόμων που πλήττονται από τον θόρυβο από τις μεταφορές, όπως προβλέπεται στο σχέδιο δράσης για μηδενική ρύπανση έως το 2030. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, στην καλύτερη περίπτωση αναμένεται να μειωθεί κατά 19% ενώ, στη χειρότερη, θα μπορούσε ακόμη και να αυξηθεί κατά 3% έως το 2030.

Το ΕΕΣ επισημαίνει και την «αμφίβολη» αποτελεσματικότητα των μέτρων. Ενδεικτικό παράδειγμα οι πράσινες ζώνες («άξονες»), όπου οι πεζοί και οι ποδηλάτες έχουν προτεραιότητα έναντι των αυτοκινήτων. Το ΕΕΣ διαπίστωσε ότι ωφελούν μεν τους κατοίκους της περιοχής, αλλά επιδεινώνουν την ποιότητα του αέρα και τα επίπεδα θορύβου στους γύρω δρόμους. Ομοίως, οι ζώνες χαμηλών εκπομπών — οι οποίες συμβάλλουν στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της ηχορύπανσης — αποτελούν ένα ευαίσθητο ζήτημα που ολοένα κλιμακώνεται.

Για παράδειγμα, οι απόπειρες δημιουργίας τέτοιων ζωνών στη Βαρκελώνη και την Κρακοβία αμφισβητήθηκαν διά της νομικής οδού, λόγω εισαγωγής διακρίσεων ή περιορισμών στην ελεύθερη κυκλοφορία, με αποτέλεσμα είτε να εφαρμοστούν σε μειωμένη κλίμακα είτε να αναβληθεί η ανάπτυξή τους.

Το 2021, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, τέθηκαν συγκεκριμένες τιμές-στόχοι για τη μείωση της ρύπανσης του αέρα και του επιβλαβούς θορύβου έως το 2030. Στόχος είναι όχι μόνο να μειωθούν οι επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην υγεία (πρόωροι θάνατοι) κατά περισσότερο από 55% και η απειλή για τη βιοποικιλότητα στα οικοσυστήματα της ΕΕ κατά 25%, αλλά και να μειωθεί κατά 30% ο αριθμός των ατόμων που ταλαιπωρούνται χρονίως από τον θόρυβο από τις μεταφορές. Ωστόσο, οι συγκεκριμένες τιμές-στόχοι δεν είναι δεσμευτικές για τα κράτη μέλη.

Διαβάστε επίσης

Η ΕΕ σφίγγει τον κλοιό στη Ρωσία: Στο στόχαστρο αλουμίνιο και LNG

Το φαινόμενο Τέιλορ Σουίφτ και το ρεκόρ εικοσαετίας

Κάθετος Διάδρομος και διασυνδέσεις τα SOS του ΥΠΕΝ για την περίοδο 2025 – 2027

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!