THEPOWERGAME
Η έμφαση στη βελτίωση των υποδομών και στην ενεργειακή μετάβαση του ελληνικού τουρισμού και της ακτοπλοΐας αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για το μέλλον του τουρισμού, όπως τονίστηκε κατά την πρώτη μέρα της εκδήλωσης «Reimagine Tourism in Greece», η οποία πραγματοποιείται, για δεύτερη συνεχή χρονιά, με πρωτοβουλία της «Καθημερινής» και των εταίρων της. «Σε κάποια έργα δεν είμαστε ακόμα εκεί που θέλουμε», παραδέχτηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια της συζήτησης με θέμα «Ο Τουρισμός ως Στρατηγική Προτεραιότητα για την Ελλάδα», που είχε με τον Διευθυντή της «Καθημερινής», Αλέξη Παπαχελά.
Ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι «ο μεγάλος μας σκοπός είναι να διευρύνουμε την τουριστική περίοδο, να μην έρχονται όλοι τον Ιούλιο και τον Αύγουστο και να επεκτείνουμε τον τουρισμό σε περιοχές της πατρίδας μας που δεν υπάρχει σε αυτό το εύρος». Τόνισε, πάντως, ότι «η Ελλάδα δεν έχει και δεν πρόκειται να αποκτήσει πρόβλημα υπερτουρισμού. Αν συγκρίνουμε την Ελλάδα με την Ισπανία, την Κρήτη με τη Μαγιόρκα, η Ελλάδα είναι σε καλύτερη κατάσταση».
«Με ενδιαφέρει περισσότερο να κάνουμε ρεκόρ στα έσοδα. Θέλουμε οι επισκέπτες να δαπανούν περισσότερα χρήματα στη χώρα μας, αλλά αυτή η αυξημένη δαπάνη δεν θέλουμε να οδηγήσει σε πρόβλημα στην ανταγωνιστικότητα της χώρας μας» πρόσθεσε ο πρωθυπουργός. Μιλώντας για το μέλλον, ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι «ο τουρισμός από τη φύση του έχει τη δυνατότητα να αγγίξει όλη την Ελλάδα και να βοηθήσει στην περιφερειακή ανάπτυξη», προσθέτοντας ότι «θα ήθελα σε 10 χρόνια, οι υποδομές να είναι τέτοιες ώστε τα νησιά μας να είναι καλύτερα». Αποκάλυψε, δε, ότι στις προθέσεις του είναι να συμπράξει με τον ιδιωτικό τομέα για να δημιουργηθεί μια κορυφαία σχολή τουριστικών επαγγελμάτων στην Ελλάδα και «να πείσουμε ότι μια καριέρα στον τουρισμό μπορεί να είναι δημιουργική και προσοδοφόρα».
Μονόδρομος οι επενδύσεις στις υποδομές για βιώσιμο τουρισμό
Νωρίτερα, στο πλαίσιο του συνεδρίου, κορυφαίοι φορείς και εκπρόσωποι του τουρισμού τοποθετήθηκαν για τις προοπτικές και τις προκλήσεις του τουρισμού στην Ελλάδα, αλλά και για το πώς ο τουρισμός μπορεί να λειτουργήσει ως πυλώνας ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Κοινή διαπίστωση ήταν ότι στην Ελλάδα ο τουρισμός ανεβαίνει διαρκώς τα τελευταία 50 χρόνια και οι προοπτικές είναι να συνεχίσει να αναπτύσσεται. Υπάρχει αισιοδοξία και τεχνογνωσία, ωστόσο απαιτείται μία στρατηγική προσέγγιση για να απαντηθούν μεγάλες προκλήσεις όπως οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στον τουρισμό.
Σε αυτήν την κατεύθυνση, τονίστηκε ότι είναι απαραίτητες οι επενδύσεις σε υποδομές. Είναι αναγκαίο να γίνει στοχευμένη αξιοποίηση των διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων, τόσο μέσω ενός κεντρικού σχεδίου αποκρατικοποιήσεων όσο και μέσω Συμπράξεων Ιδιωτικού και Δημόσιου Τομέα (ΣΔΙΤ). Ακόμα, πρέπει να γίνει καλύτερη διαχείριση των προορισμών και συνολικά του τουριστικού προϊόντος – ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα και την έμφαση στις βιώσιμες τουριστικές πρακτικές. Επίσης, τονίστηκε η ανάγκη για την ενίσχυση και την αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού που δραστηριοποιείται στον κλάδο.
Αναφερόμενος στις επενδύσεις, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Τράπεζας Πειραιώς, Χρήστος Μεγάλου, τόνισε ότι αυτή τη στιγμή είναι της τάξεως του 14% του ΑΕΠ. «Ρευστότητα υπάρχει, διάθεση για επενδύσεις υπάρχει, πλάνα από επιχειρηματίες υπάρχουν, όμως το μεγάλο ζήτημα που αναδεικνύεται είναι οι υποδομές. Οι επενδύσεις στις υποδομές στο μέλλον θα καθορίσουν την τελική επιτυχία της χώρας και στον τομέα αυτό» είπε χαρακτηριστικά.
Από τη μεριά του, ο Μάριος Ψάλτης, Διευθύνων Σύμβουλος της PwC Ελλάδας, εστίασε σε δύο βασικά θέματα: στις υποδομές και στην αναβάθμιση του εργατικού δυναμικού. Ειδικά για το δεύτερο, ανέφερε πως υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις. «Εδώ δεν υπάρχουν εύκολες απαντήσεις» είπε, ωστόσο έδωσε την έμφαση στην επιμόρφωση, αλλά και στην ανάγκη ύπαρξης μιας εθνικής στρατηγικής.
Ο Ευτύχης Βασιλάκης, πρόεδρος της Aegean, κατηγοριοποίησε τις υποδομές σε δύο είδη, δηλαδή σε αυτές που σχετίζονται με την κατασκευαστική δραστηριότητα, και στις «ήπιες» υποδομές που αφορούν την «οργάνωση του κράτους, των περιφερειών και του ευρύτερου δημόσιου τομέα» και περιλαμβάνουν ζητήματα, όπως η διαχείριση των απορριμμάτων ή ο έλεγχος της χωροταξίας. Προς την κατεύθυνση αυτή, όπως σημείωσε, απαιτείται να δοθεί έμφαση στην ανάπτυξη, τη διαχείριση και την παροχή κινήτρων στους ανθρώπους στο Δημόσιο.
Με στόχο, όπως τόνισε, την αποτελεσματικότερη διαχείριση του αποτυπώματος της ανάπτυξης, θα πρέπει μέρος των εσόδων από τα ανταποδοτικά τέλη να κατευθύνεται στους δήμους και τις περιφέρειες. «Ο τουρισμός με την περιφέρεια και τον δήμο μπορούν να έχουν μια πιο ειλικρινή σχέση ενώ είναι αναγκαία η ύπαρξη ισορροπίας μεταξύ αποτυπώματος και ωφελήματος», σημείωσε.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Attica Group, Παναγιώτης Δικαίος, αναφέρθηκε στη σημασία της ακτοπλοΐας ως κρίσιμης υποδομής για τη χώρα. «Έχουμε φτιάξει τον οδικό χάρτη δεκαετίας για την ενεργειακή μετάβαση», είπε αναφερόμενος στην ανανέωση του στόλου αλλά και στο δεσμευτικό πλαίσιο για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, το κόστος της οποίας υπολογίζεται στα 3 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια. «Οι μεγάλες ανατροπές θέλουν σύμπλευση ή συνεννόηση», επισήμανε.
Ο Αλεξάντερ Τσίνελ, Διευθύνων Σύμβουλος της Fraport Greece, είπε ότι είναι αναγκαία η επένδυση στη βελτίωση των υποδομών, με την επιβατική κίνηση στα 14 μεγαλύτερα αεροδρόμια της περιφέρειας να τοποθετείται σε 36 εκατ. άτομα κατά τη φετινή χρονιά. Όπως σχολίασε χαρακτηριστικά, οι επιδόσεις της εταιρείας αποτελούν εξαιρετική ιστορία επιτυχίας, δεδομένου ότι σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, οι στόχοι έχουν επιτευχθεί δέκα χρόνια νωρίτερα.
Μιλώντας για τον τουρισμό ως πυλώνα ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, ο Διευθύνων Σύμβουλος των Electra Hotels και πρόεδρος του ΙΟΒΕ, Γιάννης Ρέτσος, τόνισε ότι «το ζητούμενο είναι η χώρα να μπορέσει να διαχύσει το τουριστικό εισόδημα σε όλες τις περιφέρειες και σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα». Σημείωσε δε πως «απαραίτητη προϋπόθεση γι’ αυτό είναι η ύπαρξη στρατηγικού σχεδιασμού ως αποτέλεσμα διαβούλευσης με τους τοπικούς επαγγελματίες που αποφασίζουν από κοινού, για την κατεύθυνση ανάπτυξης ενός προορισμού».
Από την πλευρά του, ο Άρης Ίκκος, Επιστημονικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), επισήμανε πως η τουριστική βιομηχανία, ιδίως στα νησιά, είναι ένας τρόπος να εξασφαλίσουμε κοινωνική και οικονομική δραστηριότητα.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν και τα αποτελέσματα έρευνας που παρουσίασε ο Γενικός Διευθυντής της εταιρείας PULSE RC / KOSMON, Γιώργος Αράπογλου, σχετικά με το τι πιστεύουν οι Έλληνες για τον τουρισμό. Όπως προκύπτει, το 86% των ερωτηθέντων θεωρούν πολύ σημαντικό τον τουρισμό στη χώρα μας και το 48% θεωρούν ότι οι επιλογές της χώρας μας για τον τουρισμό βρίσκονται σε σωστή κατεύθυνση.
Συνολικά 67% κρίνουν ότι στην Ελλάδα «υπάρχει / μάλλον υπάρχει» υπερτουρισμός, ενώ το 46% εκτιμούν ότι το «ελληνικό τοπίο» και η «παράδοση» απειλούνται από τον τουρισμό. Δυσαρέσκεια εξέφρασαν οι ερωτηθέντες και για τις αυξημένες τιμές στα καταλύματα, με το 59% να εκτιμούν ότι εμποδίζουν τους Έλληνες να κάνουν διακοπές σε μέρη που επιθυμούν.
Οι εργασίες του δεύτερου συνεδρίου «Reimagine Tourism in Greece», συνεχίζονται αύριο Τετάρτη 16 Οκτωβρίου στο νέο Ηangar της AEGEAN στον Εθνικό Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Οι εταίροι της πρωτοβουλίας είναι οι: Aegean, Athens International Airport, Attica Group, Fraport Greece, Piraeus Bank, PwC Greece.
Διαβάστε επίσης
Το TikTok Μητσοτάκη για τα φιλοδωρήματα και πώς φορολογούνται
LVMH: Πτώση πωλήσεων ελέω κινεζικής “αδιαφορίας”
Protergia: Πακέτο με σταθερές τιμές σε ρεύμα και φυσικό αέριο