THEPOWERGAME
Η Ευρωπαϊκή Ένωση στρέφεται στη βιομηχανία της για να ενισχύσει την υποστήριξη του φιλόδοξου Green Deal, ενόψει των αυξανόμενων ανησυχιών για το κόστος της καθαρής μετάβασης σε μια περίοδο ασθενέστερης οικονομικής ανάπτυξης, υψηλών τιμών ενέργειας και παγκόσμιου ανταγωνισμού, σημειώνει το Bloomberg.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο ρυθμιστικός βραχίονας της ΕΕ στις Βρυξέλλες, θέλει να ενισχύσει τη βιομηχανική της προσέγγιση κατά τη μετάβαση του μπλοκ σε μια βιώσιμη οικονομία τα επόμενα χρόνια. Κάνοντας απολογισμό μιας σειράς συναντήσεων με εταιρείες σε τομείς όπως το υδρογόνο, η καθαρή τεχνολογία, οι ενεργειακές υποδομές, οι καθαρές μεταφορές, ο χάλυβας και οι κρίσιμες πρώτες ύλες, δεσμεύτηκε την Τετάρτη να εργαστεί για τις βασικές ανησυχίες που οι επιχειρήσεις έθεσαν ως εμπόδια στη μετάβαση.
«Οι στόχοι μας για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, η πράσινη ανάπτυξη και η ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα συμβαδίζουν», δήλωσε ο Μάρος Σέφτσοβιτς, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Επιτροπής για την Πράσινη Συμφωνία. «Η άφθονη και οικονομικά προσιτή καθαρή ενέργεια καθώς και οι ισότιμοι όροι ανταγωνισμού σε παγκόσμιο επίπεδο είναι απαραίτητοι για την ευημερία της ευρωπαϊκής βιομηχανίας».
Όλο και πιο δύσκολος ο φιλόδοξος στόχος για μείωση των εκπομπών κατά 55%
Η ΕΕ επιθυμεί να είναι ο παγκόσμιος ηγέτης στον αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής και έχει δεσμευτικό στόχο να μηδενίσει τα αέρια του θερμοκηπίου μέχρι τα μέσα του αιώνα. Στόχος της είναι να μειώσει τις εκπομπές κατά τουλάχιστον 55% σε σχέση με τα επίπεδα του 1990 αυτή τη δεκαετία, ένας στόχος που γίνεται όλο και πιο δύσκολος εν όψει των υψηλών επιτοκίων, της ενεργειακής κρίσης που προκλήθηκε από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και των αυξανόμενων ανησυχιών των ψηφοφόρων σχετικά με τον λογαριασμό για τη μετάβαση.
Ο ρόλος της βιομηχανίας στη μετάβαση και η θέση της στην παγκόσμια αγορά ανεβαίνει στην πολιτική ατζέντα της ΕΕ, καθώς το μπλοκ των 27 χωρών πλησιάζει στις εκλογές της 6ης-9ης Ιουνίου. Με τα δεξιά κόμματα – τα οποία συχνά αμφισβητούν τα μέτρα προστασίας του κλίματος – να κερδίζουν περισσότερες έδρες στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η υλοποίηση των φιλόδοξων στόχων θα γίνει πιο δύσκολη.
Τα επόμενα χρόνια θα είναι κρίσιμα για την Πράσινη Συμφωνία, καθώς οι εθνικές κυβερνήσεις θα πρέπει να θέσουν σε ισχύ μια τεράστια δέσμη μέτρων που συμφωνήθηκαν από την ΕΕ για να διασφαλίσουν την επίτευξη των στόχων του 2030. Τα μέτρα αυτά κυμαίνονται από τη δημιουργία μιας νέας αγοράς άνθρακα για τις οδικές μεταφορές και τα καύσιμα θέρμανσης έως αυστηρότερες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης και την de facto απαγόρευση των νέων επιβατικών αυτοκινήτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα έως το 2035.
«Καθώς η εστίαση μετατοπίζεται τώρα στην εφαρμογή, η Επιτροπή θα παράσχει περαιτέρω καθοδήγηση για να υποστηρίξει τη βιομηχανία και τα κράτη μέλη στην εφαρμογή της νομοθεσίας της ΕΕ και θα ενισχύσει την εστίαση στη μείωση της επιβάρυνσης», ανέφερε η Κομισιόν σε έγγραφο που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη. «Η Επιτροπή θα δημοσιεύσει επίσης σε ειδική πλατφόρμα ένα σύνολο βασικών δεικτών για την παρακολούθηση και τη μέτρηση της προόδου της πράσινης μετάβασης, της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας της ΕΕ και της κοινωνικής μετάβασης.»
Οι εταιρείες ζητούν φθηνότερη ενέργεια, απλούστερη ρύθμιση
Τα βασικά δομικά στοιχεία που θα μπορούσαν να στηρίξουν τη βιομηχανία στη μετάβαση περιλαμβάνουν απλοποιημένη ρύθμιση, προσιτές τιμές ενέργειας, ευκολότερη πρόσβαση στη χρηματοδότηση και ισχυρότερη εσωτερική αγορά σε ένα παγκοσμίως ανταγωνιστικό περιβάλλον, σύμφωνα με την Επιτροπή.
«Ορισμένοι τομείς της βιομηχανίας και των μεταφορών ζήτησαν πρόσθετα καινοτόμα, μεταβατικά μέτρα που εξασφαλίζουν ενέργεια σε χαμηλότερες τιμές, παρέχοντας παράλληλα ασφάλεια στους παραγωγούς ενέργειας μέσω μακροπρόθεσμης παραλαβής», αναφέρεται. «Η βιομηχανία ζήτησε επίσης τη δημιουργία βιομηχανικών συμπλεγμάτων, τα οποία συνδέουν τις μεγαλύτερες παραγωγικές εγκαταστάσεις και κόμβους με μονάδες παραγωγής μηδενικών και χαμηλών εκπομπών άνθρακα, εγκαταστάσεις παραγωγής υδρογόνου και καυσίμων από ανανεώσιμες πηγές και χαμηλών εκπομπών άνθρακα ή υποδομές δέσμευσης, αποθήκευσης, μεταφοράς και αξιοποίησης του άνθρακα», αναφέρει η Κομισιόν.