THEPOWERGAME
Καθώς ο πόλεμος των τιμών κλιμακώνεται στην αγορά των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων (EVs), με τις εταιρείες στην Κίνα να αποτελούν απειλή για τις ευρωπαϊκές και αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ο Λευκός Οίκος εξετάζει την περαιτέρω αύξηση των δασμών στις εισαγωγές, από το 25% που ισχύει σήμερα, ώστε να στηρίξει τις εγχώριες βιομηχανίες στην πράσινη μετάβαση. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη αναγγείλει από το φθινόπωρο την έναρξη έρευνας για τις επιδοτήσεις που λαμβάνουν οι εταιρείες EVs στην Κίνα, με την πρόεδρο Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν να κάνει λόγο για αθέμιτο ανταγωνισμό.
Η Δύση τονίζει πως οι εταιρείες που παράγουν EVs στην Κίνα λαμβάνουν μεγάλη στήριξη από το κράτος και έτσι μπορούν να διαθέτουν την παραγωγή τους σε χαμηλές τιμές. Ο Γκρέγκορ Σεμπάστιαν του Mercator Institute of Studies (MERICS) στο Βερολίνο είχε επισημάνει πρόσφατα στην Deutsche Welle πως ακόμη και αυτοκινητοβιομηχανίες της Δύσης, όπως η BMW και η Tesla, που παράγουν ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα τόσο για την αγορά της Κίνας, όσο και για το εξωτερικό «λαμβάνουν ευνοϊκά δάνεια από τις κινεζικές τράπεζες που δεν θα μπορούσαν να αποκτήσουν πουθενά αλλού». Συν τοις άλλοις η απόκτηση γης γίνεται με εξαιρετικά χαμηλό αντίτιμο, ενώ οι βιομηχανίες της χώρας θωρακίζουν την εγχώρια παραγωγή μπαταριών από τον διεθνή ανταγωνισμό.
Από την άλλη πλευρά, όμως, η Κίνα έχει προσανατολιστεί εδώ και χρόνια στην ηλεκτροκίνηση λόγω της βαριάς ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα μεγάλα αστικά κέντρα. Έτσι έχει από καιρό αναπτύξει τεχνολογίες και αλυσίδες παραγωγής, διαθέτοντας παράλληλα, αφθονία πρώτων υλών για την παραγωγή μπαταριών. Η Κίνα κατέχει τη μερίδα του λέοντος στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες των σπάνιων γαιών που είναι βασικά συστατικά στις μπαταρίες των EVs. Επιπλέον δυο κινεζικές εταιρείες πρωταγωνιστούν στην παγκόσμια αγορά των EVs αλλά δεν είναι οι μόνες. Η BYD και η CATL.
Η BYD, παραδείγματος χάριν, έχει τη μεγαλύτερη παραγωγή EVs στον κόσμο, με πωλήσεις άνω του 1,8 εκατ. οχημάτων, με βάση στοιχεία του 2022. Μετά ακολουθεί η Tesla με 1,31 εκατ. οχήματα. Η CATL, παράλληλα, είναι η κορυφαία εταιρεία στην παραγωγή μπαταριών για ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα στον κόσμο. Σε ανάλυση της UBS αναφέρεται πως η τιμή ενός BYD Seal είναι 35% χαμηλότερη από ένα Model 3 της Tesla που έχει παραχθεί στη Σαγκάη και ένα VW ID.E που έχει κατασκευαστεί στη Γερμανία.
Τα κινέζικα EVs και η εκλογική αναμέτρηση των ΗΠΑ τον Νοέμβριο του 2024
Ως εκ τούτου, η βιομηχανία των EVs έχει εγκλωβιστεί στη γεωπολιτική αντιπαλότητα της Κίνας με την Δύση, αποτελώντας ακανθώδες πολιτικό ζήτημα μεταξύ Δημοκρατικών και Ρεπουμπλικάνων εν όψει των προεδρικών εκλογών τον Νοέμβριο του 2024. Η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν εξετάζει την αύξηση των δασμών στις εισαγωγές των EVs και για να δείξει πως οι Δημοκρατικοί τηρούν σκληρή στάση απέναντι στο Πεκίνο. Ούτως ή άλλως, οι Δημοκρατικοί έχουν αφήσει αμετάβλητους δασμούς σε εισαγωγές από την Κίνα της τάξεως των 300 δισ. δολαρίων που είχαν επιβληθεί επί προεδρίας Ντόναλντ Τραμπ παρά το ότι μέλη της κυβέρνησης τάσσονται υπέρ μιας αποκλιμάκωσης των εμπορικών εντάσεων με το Πεκίνο που συνεχίζονται έως σήμερα, ιδιαίτερα στον τεχνολογικό κλάδο.
Αλλαγές τοπίου και στη ζήτηση καυσίμων από την Κίνα
Η τεράστια επιρροή της βιομηχανίας ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων της Κίνας επεκτείνεται και στον πετρελαϊκό κλάδο. Δεδομένης της στροφής των Κινέζων καταναλωτών για EVs, η ζήτηση για καύσιμα εκτιμάται πως θα μειωθεί μέσα στα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα με προβλέψεις του Bloomberg, πάνω από το 50% των οχημάτων στην Κίνα θα είναι ηλεκτροκίνητα έως το 2026. Μέχρι σήμερα, η Κίνα έχει τις μεγαλύτερες εισαγωγές αργού πετρελαίου, με την ισχυρή κατανάλωση από τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου να διατηρεί τις τιμές σε υψηλά επίπεδα. «Η Κίνα δεν θα γεννά την ίδια ζήτηση για πετρέλαιο όπως την προηγούμενη δεκαετία και αυτό θα έχει επιπτώσεις σε όλον τον κόσμο», σχολίασε ο Κίριαν Χίλι, αναλυτής στον Παγκόσμιο Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ) στο Βloomberg.