Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

Η έλλειψη ταχυφορτιστών φρενάρει την ηλεκτροκίνηση

Χωρίς ανάπτυξη δικτύων ταχυφορτιστών δεν μπορεί να προχωρήσει η ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη, τονίζει η Έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τίτλο «Ευρωπαϊκά ηλεκτρικά οχήματα: το σημείο καμπής». Ειδικά η Ελλάδα χρειάζεται να τρέξει, αφού διαθέτει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά στην εγκατάσταση φορτιστών 4% στην ΕΕ. Σύμφωνα με τα στοιχεία το 2022, ο αριθμός των δημόσιων σημείων φόρτισης στην ΕΕ αυξήθηκε από 350.000 σε 520.000 (κατά 47%) σε σύγκριση με το 2021 και πολλοί νέοι παίκτες διεκδικούν μία θέση στην αναπτυσσόμενη αγορά.

Παρά την ανάπτυξη που σημειώθηκε, η δυνατότητα για γρήγορη φόρτιση μέσω ταχυφορτιστών θα αποτελέσει στοίχημα για την ηλεκτροκίνηση, γεγονός που θα απαιτήσει από τα κράτη στην Ευρώπη επενδύσεις σε υποδομές και δίκτυα.

Ενώ ο ανεφοδιασμός ενός αυτοκινήτου με βενζίνη διαρκεί λίγα λεπτά, ο χρόνος αναμονής για την επαναφόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου κυμαίνεται από 15 λεπτά έως αρκετές ώρες. Οι ταχυφορτιστές δεν έχουν ακόμη αναπτυχθεί σε τόσο ευρεία κλίμακα και αντιπροσωπεύουν μόνο το 11% του συνόλου των φορτιστών σε ολόκληρη την Ευρώπη. Η Ρουμανία (28%), η Νορβηγία (27%) και η Πολωνία (24%) έχουν τον υψηλότερο αριθμό σημείων φόρτισης συνεχούς ρεύματος ως ποσοστό του συνόλου των φορτιστών, ενώ οι Κάτω Χώρες (2%), το Βέλγιο (4%) και η Ελλάδα (4%) έχουν από τα χαμηλότερα ποσοστά.

Σημειώνεται πως υπάρχουν τέσσερις διαφορετικοί τύποι φορτιστών, με δύο τύπους ρεύματος. Οι φορτιστές εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) είναι ο πιο συνηθισμένος τύπος δημόσιου φορτιστή. Οι φορτιστές αργής φόρτισης εναλλασσόμενου ρεύματος (έως 6kW ανά ώρα) θα βρίσκονται συνήθως σε κατοικίες λόγω του μεγαλύτερου χρόνου φόρτισης, ενώ ένας γρήγορος φορτιστής εναλλασσόμενου ρεύματος (7kW έως 22kW) είναι πιο συνηθισμένος στους δημόσιους κόμβους φόρτισης. Οι ταχυφορτιστές συνεχούς ρεύματος (DC), είτε ταχείς (25kW έως 99kW), είτε υπερταχείς (100kW+), επιτρέπουν μεγαλύτερη ισχύ και υψηλότερη ταχύτητα φόρτισης.

Για τον λόγο αυτόν, πολλοί φορτιστές συνεχούς ρεύματος θα τοποθετηθούν σε κόμβους φόρτισης κατά μήκος της διαδρομής, ιδίως κατά μήκος μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, ώστε να επιτρέψουν μεγαλύτερα ταξίδια και να μειώσουν το άγχος των ιδιοκτητών ηλεκτρικών οχημάτων (EV) για την εμβέλεια.

Σύμφωνα με την έκθεση, το μερίδιο αγοράς των νέων ταξινομημένων ηλεκτρικών οχηματων έχει αυξηθεί ραγδαία από το 1% του συνόλου των επιβατικών οχημάτων στην Ευρώπη το 2016, σε 21% το 2023. Το ποσοστό αυτό πρόκειται να αυξηθεί σε 41% έως το 2027, σύμφωνα με τη Statista, μία γερμανική πλατφόρμα δεδομένων. Ωστόσο, δεν κινούνται όλα τα κράτη με τις ίδιες ταχύτητες. Η στροφή στα ηλεκτρικά οχήματα απαιτεί ιδιώτες και εταιρικοί στόλοι μπορούν να επαναφορτίζουν το όχημά τους σε λιγότερα από 30 λεπτά. Ένα παράδειγμα για το πώς επιδιώκεται αυτό είναι η BP Pulse και η APCOA Parking, οι οποίες κατασκευάζουν σχεδόν σε όλα τα αστικά κέντρα της Ευρώπης πάνω από 100 ταχυφορτιστές.

Το Βερολίνο και η Βρέμη στη Γερμανία σχεδιάζονται ως οι πρώτοι αστικοί κόμβοι που θα προσφέρουν 24ωρη πρόσβαση σε εξαιρετικά γρήγορη φόρτιση. Παρ’ όλα αυτά, πρέπει να καταστεί σαφές πως οι ταχυφορτιστές είναι γενικά ιδιαίτερα τεχνικοί και απαιτούν επενδύσεις σε υποδομές και δίκτυα, ώστε να μπορεί να «τους σηκώσει» το σύστημα.

Ποιοι πρέπει να τρέξουν για να προλάβουν

Στο τέλος του 2022 υπήρχαν 7,7 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα σε όλη την Ευρώπη, αλλά μόνο 520.000 φορτιστές. Σύμφωνα με την έκθεση, η τρέχουσα κατάσταση στην Ευρώπη δείχνει ότι μόνο δύο χώρες, Ολλανδία και Αυστρία, πληρούν τον στόχο της ΕΕ με πέντε και εννέα ηλεκτρικά οχήματα ανά φορτιστή: η Ολλανδία έχει τη χαμηλότερη αναλογία λόγω του ότι διαθέτει τον μεγαλύτερο αριθμό φορτιστών σε όλη την Ευρώπη, 114.000 στο τέλος του 2022. Στην Αυστρία, το ισοζύγιο μεταξύ των EVs στον δρόμο και των δημόσιων υποδομών φόρτισης είναι επίσης σημαντικό.

Από την άλλη πλευρά, η Νορβηγία, που συγκαταλέγεται στα αρνητικά παραδείγματα, είχε 33 EV ανά φορτιστή. Από τον Αύγουστο του 2023 στην εν λόγω χώρα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καταλαμβάνουν μερίδιο 90% του συνόλου των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων, το υψηλότερο στον κόσμο. Η Νορβηγία βέβαια δεν είναι η μόνη αγορά που υπολείπεται του στόχου. Χώρες όπως η Ελλάδα, η Ρουμανία, η Τσεχία, η Ουγγαρία, η Ιρλανδία και το Λουξεμβούργο έχουν πολύ χαμηλά ποσοστά εγκατάστασης σημείων φόρτισης και δεν πληρούν το σημερινό μέσο ευρωπαϊκό ποσοστό παροχής. Για να επιτευχθεί ο ευρωπαϊκός στόχος (και να τηρείται η αναλογία 5 ηλεκτρικά οχήματα ανά έναν φορτιστή), θα πρέπει να εγκατασταθούν 260.000 φορτιστές, αναφέρει η έκθεση.

Οι προκλήσεις

H χωρητικότητα του δικτύου είναι η κύρια πρόκληση που αντιμετωπίζει η ανάπτυξη των δικτύων φόρτισης. H επέκταση των δικτύων περιλαμβάνεται στη στρατηγική των κρατών-μελών της ΕΕ. Σημειώνεται μάλιστα πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να εκπονήσει ένα φιλόδοξο σχέδιο ύψους 584 δισεκατομμυρίων ευρώ, το οποίο προβλέπει την επισκευή των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας της περιοχής, ώστε να είναι έτοιμα να χειριστούν την αναμενόμενη εισροή ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές. Σύμφωνα με προσχέδιο εγγράφου, το οποίο επικαλείται το Bloomberg News, η εκτελεστική εξουσία του μπλοκ αναμένεται να ανακοινώσει την επόμενη εβδομάδα το όραμά της να τονώσει τις επενδύσεις στη ραχοκοκαλιά της ενεργειακής μετάβασης, ιδιαίτερα σε διασυνοριακές συνδέσεις για την καλύτερη ενσωμάτωση υπεράκτιων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Το σχέδιο περιλαμβάνει μια δέσμευση για επιτάχυνση της αδειοδότησης και μια έκκληση για νέα χρηματοδοτικά μέσα, μεταξύ άλλων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Το κόστος ενίσχυσης του δικτύου μπορεί να είναι ανασταλτικός παράγοντας για την επέκταση και την ανάπτυξη κόμβων φόρτισης. Οι πιέσεις στο δίκτυο θα αυξηθούν και θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στη σκοπιμότητα επέκτασης των δικτύων φόρτισης για EV προσωπικής χρήσης, αναφέρει η έκθεση. Άλλες προκλήσεις περιλαμβάνουν την το μεγάλο αρχικό κόστος εγκατάστασης κόμβων φόρτισης και τη δαπάνη που αναλογεί για σύνδεση με το δίκτυο.

Οι στόχοι της Ελλάδας

Η Ελλάδα έχει θέσει φιλόδοξους στόχους γύρω από αυτό το πεδίο. Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, η κυβέρνηση προωθεί ένα δίκτυο 100.000 προσβάσιμων σημείων φόρτισης έως το 2030. Όπως σημειώνεται, συνολικά η ταχύρρυθμη και ισόρροπη ανάπτυξη των υποδομών που αφορούν τη βιώσιμη κινητικότητα και τα νέα εναλλακτικά καύσιμα, όπως το υδρογόνο κ.λπ., αποτελεί προαπαιτούμενο για την επίτευξη των στόχων επίτευξης κλιματικής ουδετερότητας στις μεταφορές.

Οι στόχοι που τίθενται για την ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης Η/Ο27 αφενός έχουν σκοπό την επίτευξη των εθνικών στόχων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στις οδικές μεταφορές και αφετέρου επιτρέπουν την πλήρωση των υποχρεώσεων που απορρέουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο από τον νέο Κανονισμό για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων – AFIR και αφορούν κάθε κράτος-μέλος της ΕΕ ξεχωριστά. Κατά τον κανονισμό αυτόν, στη χώρα θα πρέπει να βρίσκονται εγκατεστημένοι, σε ετήσια βάση, δημοσίως προσβάσιμοι σταθμοί φόρτισης συνολικής ισχύος εξόδου που θα αντιστοιχεί σε τουλάχιστον 1,3 kW για κάθε κυκλοφορούν αμιγώς ηλεκτρικό όχημα (επιβατικό ή βαν) και σε 0,8 kW για κάθε κυκλοφορούν plug-in υβριδικό όχημα.

Η εκτίμηση γίνεται για συνολικά εγκατεστημένη ισχύ εξόδου σε δημοσίως προσβάσιμες υποδομές φόρτισης που θα ξεπερνά τα 550MW έως το 2030. Στο μεσοδιάστημα, με βάση τη σχετική τεκμηρίωση, θα χρειαστούν έως και 13.000 δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης έως το 2025, με τον αριθμό αυτόν να αυξάνεται σημαντικά για το 2030 (εκτίμηση για 40.000 – 100.000 σημεία φόρτισης).

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!