THEPOWERGAME
Προχωρεί, όπως όλα δείχνουν, η ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ Ευρώπης και Αιγύπτου, αφού τη Δευτέρα η βελγική εταιρεία Jan De Nul Group υπέγραψε συμφωνία για έναρξη της μελέτης για την κατασκευή του καλωδίου που αναμένεται να μεταφέρει 3GW ηλιακής και αιολικής ενέργειας. Παρά το γεγονός πως η εταιρεία δεν κατονόμασε με ποια ευρωπαϊκή χώρα θα συνδεθεί το καλώδιο, πηγές της αγοράς θεωρούν πως πρόκειται για την Ελλάδα. Το έργο GREGY – Green Energy Interconnector, που είναι υπό την αιγίδα του Ομίλου Κοπελούζου, σε συνεργασία με την αιγυπτιακή Infinity Power (μια κοινοπραξία μεταξύ της Masdar και της αιγυπτιακής Infinity), θα συνδέσει με υποθαλάσσιο καλώδιο χωρητικότητας 3,000 MW και μήκους 950 περίπου χλμ. την Αίγυπτο με την ηπειρωτική Ελλάδα.
Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον να συμμετάσχει μετοχικά στο έργο με ποσοστό εώς 33,3% της εταιρείας, ενώ προβλέπεται επαφή και με τον Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας της Αιγύπτου (EETC).
Το νέο πλοίο και η «πράσινη» ενέργεια
Οι υπουργοί Εξωτερικών των δύο χωρών συναντήθηκαν στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ για συζητήσεις σχετικά με το έργο. Το έργο, σε σύλληψη και σχεδιασμό του Ομίλου Κοπελούζου και της εταιρείας συμφερόντων του Ομίλου ELICA Mediterranean Interconnector, θα συνδέσει με υποθαλάσσιο καλώδιο χωρητικότητας 3,000 MW και μήκους 950 περίπου χλμ. την Αίγυπτο με την ηπειρωτική Ελλάδα. Η «πράσινη» και σε ανταγωνιστικές τιμές ενέργεια που θα μεταφέρει το καλώδιο από την Αίγυπτο στην Αττική θα παράγεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας 9,5 GW, που θα κατασκευάσει και λειτουργήσει ο Όμιλος Κοπελούζου, από κοινού με την Infinity Power, στην Αίγυπτο. Σημειώνεται πως το εν λόγω εγχείρημα εντάχθηκε στη λίστα Έργων Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος (PMI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως ανακοίνωσε ο Όμιλος Κοπελούζου πριν από σχεδόν έναν μήνα.
Ο Philippe Hutse, διευθυντής της Jan De Nul Offshore Energy, δήλωσε σύμφωνα με το Recharge ότι η εταιρεία «παρήγγειλε πρόσφατα ένα νέο πλοίο εγκατάστασης καλωδίων νέας γενιάς, το Fleeming Jenkin, το οποίο είναι διπλάσιο σε μέγεθος από οποιοδήποτε υπάρχον πλοίο τοποθέτησης καλωδίων στον κόσμο». Και συμπλήρωσε: «Κατασκευάζουμε αυτό το πλοίο ακριβώς γι’ αυτού του είδους τα έργα: μεγάλες αποστάσεις, μεγάλα βάθη».«Η Αίγυπτος είναι σαφώς πρωτοπόρος στην ενεργειακή μετάβαση για την αφρικανική ήπειρο και ανυπομονούμε να τη στηρίξουμε σε αυτό», πρόσθεσε. «Το σημερινό μεγαλύτερο καλώδιο διασύνδεσης μεταξύ Δανίας και Βρετανίας έχει μήκος 765 χιλιόμετρα», δήλωσε η διοίκηση της Jan De Nul. Αυτό συνεπάγεται πως το νέο καλώδιο των 1.000 χιλιομέτρων που σχεδιάζεται θα πάρει την πρώτη θέση. «Η επιπρόσθετη δυσκολία του έργου έγκειται στο γεγονός πως το βάθος του νερού κατά μήκος της διαδρομής του καλωδίου φτάνει τα 3 χιλιόμετρα».
Η διοίκηση του Ομίλου Κοπελούζου είχε δηλώσει πως το έργο GREGY θα παρέχει εναλλακτικές και καθαρές διαδρομές ενέργειας για την Ευρώπη. Με αυτόν τον τρόπο θα μειωθεί η εξάρτηση της ηπείρου από την ενέργεια που παράγεται από ορυκτά καύσιμα, αφού θα μεταφέρει 100% «πράσινη» ενέργεια από την Αίγυπτο στην Ελλάδα και μέσω της Ελλάδας στην Ευρώπη. Το project συνάδει με τη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μετάβαση στην «πράσινη» ενέργεια και την επίτευξη μηδενικών εκπομπών CO2 έως το 2050, ενώ υποστηρίζει πλήρως την πολιτική της ΕΕ για τη δημιουργία «πράσινων» ενεργειακών διαδρόμων Νότου – Βορρά, διασυνδέοντας το ηλεκτρικό σύστημα της Ευρώπης με την Αίγυπτο.
Η ηλεκτρική ενέργεια από την Αίγυπτο:
- Θα μεταφέρεται σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τις υφιστάμενες αλλά και από τις σχεδιαζόμενες διασυνδέσεις, μέρος της θα καταναλώνεται από την Ελληνική Βιομηχανία και ένα τρίτο μέρος της θα χρησιμοποιείται για την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου.
- Θα υποκαθιστά 4,5 bcm φυσικού αερίου ετησίως, μειώνοντας τις εκπομπές CO2 κατά 10 εκατ. τόνους ετησίως.
Το project του Ηνωμένου Βασιλείου
Σημειώνεται πως αυτό δεν είναι το μόνο έργο που θα συνδέσει την «πράσινη» ενέργεια που παράγεται στη Βόρεια Αφρική, η οποία σύμφωνα με τον Jan De Nul έχει το μεγαλύτερο δυναμικό σε ηλιακή ενέργεια παγκοσμίως. Υπάρχουν ήδη καλωδιακές συνδέσεις μεταξύ Μαρόκου και Ισπανίας, ενώ σχεδιάζονται κι άλλες, μεταξύ Τυνησίας – Ιταλίας και Μαρόκου – Ηνωμένου Βασιλείου.
Μάλιστα, το τελευταίο project αφορά ένα σχέδιο ύψους 20 δισ. λιρών (24,5 δισ. δολαρίων) για την άντληση «πράσινης» ενέργειας από το Μαρόκο στη Βρετανία μέσω υποθαλάσσιου καλωδίου. Πρόσφατα πέρασε και ένα σημαντικό test, καθώς η βρετανική κυβέρνηση το χαρακτήρισε «έργο εθνικής σημασίας». Το έργο προτείνεται να αναπτυχθεί από την Xlinks, μια ενεργειακή startup με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο που επικεντρώνεται στην παροχή χαμηλού κόστους αιολικής και ηλιακής ενέργειας από το Μαρόκο στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αναμένεται να συνδέσει το Εθνικό Δίκτυο του Ηνωμένου Βασιλείου με την ανανεώσιμη ενέργεια που παράγεται στο Μαρόκο, μέσω υποθαλάσσιων καλωδίων συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης (HVDC) μήκους 3.800 χιλιομέτρων. Η εγκατάσταση παραγωγής ενέργειας, που περιλαμβάνει ηλιακό και αιολικό πάρκο, θα αναπτυχθεί σε μια έκταση 1.500 km² στην περιοχή Guelmim Oued Noun του Μαρόκου. Η συνδυασμένη εγκατάσταση θα παράγει 10,5 GW ενέργειας, εκ των οποίων τα 3,6 GW σχεδιάζεται να μεταδοθούν στο Ηνωμένο Βασίλειο, για να καλύψει έως και το 8% της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας.
Μια εγκατάσταση αποθήκευσης μπαταριών 20 GWh/5 GW θα κατασκευαστεί επίσης επιτόπου, για την αποθήκευση και παράδοση αξιόπιστης ενέργειας στο Ηνωμένο Βασίλειο όταν απαιτείται. Το έργο θα περιλαμβάνει επίσης την κατασκευή νέων σταθμών μετατροπέων και στα δύο άκρα της διασύνδεσης HVDC Μαρόκου – ΗΒ. Ο σταθμός μετατροπέα στο άκρο του Μαρόκου θα μετατρέψει την ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από αιολικούς και ηλιακούς πόρους από εναλλασσόμενο ρεύμα υψηλής τάσης (HVAC) σε HVDC. Ένας σταθμός μετατροπέων στο Ντέβον του Ηνωμένου Βασιλείου θα μετατρέψει την εξαγόμενη ηλεκτρική ενέργεια από HVDC σε HVAC, πριν την τροφοδοτήσει στο βρετανικό δίκτυο μεταφοράς.