THEPOWERGAME
Ρεκόρ επενδύσεων, ύψους 456,3 εκατ. ευρώ, ανακοίνωσε για το 2020 ο ΑΔΜΗΕ με τη διοίκηση να υποστηρίζει πως θα συνεχιστούν με αντίστοιχους ρυθμούς για την επόμενη δεκαετία αφού το συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα μέχρι το 2029 φτάνει τα πέντε δισ. ευρώ. Οι μεγάλες επενδύσεις φέρνουν, όμως, και αυξήσεις στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις δικτύου που πληρώνουν οι καταναλωτές μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας. Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ υποστήριξε χθες, κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου, πως αυτή την περίοδο είναι σε εξέλιξη η διαδικασία καθορισμού των χρεώσεων για το 2021 και πως σταδιακά θα αρχίσουν «να αυξάνονται με ήπιους ρυθμούς».
Υπό κανονικές συνθήκες, οι καταναλωτές θα είχαν σημαντικό όφελος από τη μείωση των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), δηλαδή της επιβάρυνσης ώστε να έχουν τα νησιά χαμηλές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας, που φέρνει η ολοκλήρωση των διασυνδέσεων του ΑΔΜΗΕ. Όμως, η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) είχε ανακοινώσει πως και μέσω των ΥΚΩ θα επιχειρηθεί να κλείσει η «μαύρη τρύπα» στον ειδικό λογαριασμό (ΕΛΑΠΕ) για τη χρηματοδότηση των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (ΑΠΕ). Δηλαδή το όφελος από τις μειωμένες ΥΚΩ λόγω των νέων διασυνδέσεων δεν θα φτάνει ολόκληρο στους καταναλωτές αλλά θα «αιμοδοτεί» τον ΕΛΑΠΕ.
Όπως είπε χθες ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής Οικονομικών Υπηρεσιών του ΑΔΜΗΕ Ιάσων Ρουσόπουλος, η διασύνδεση των Κυκλάδων οδήγησε «σε λιγότερη ανάγκη για επιδότηση των κατοίκων κατά 70 εκατ. ευρώ. Με τη διασύνδεση Πελοπόννησος – Κρήτη από φέτος θα υπάρξει ωφέλεια άνω των 150 εκατ. ευρώ ετησίως. Όταν ολοκληρωθεί και η διασύνδεση Αττική – Κρήτη η μείωση των ΥΚΩ θα φτάσει αθροιστικά τα 400 εκατ. ετησίως». Ο ίδιος τόνισε πως η ρυθμιζόμενη χρέωση «θα αρχίσει σιγά – σιγά να αυξάνεται με ήπιους ρυθμούς αλλά με πολλαπλάσιους ρυθμούς θα μειώνεται η επιβάρυνση στα ΥΚΩ».
Νέα πρόταση για τον Δυτικό Διάδρομο
Ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Γ. Μάργαρης υποστήριξε χθες πως έχει πέσει στο τραπέζι και μια άλλη λύση για την ολοκλήρωση του λεγόμενου «Δυτικού Διαδρόμου», της γραμμής υψηλής τάσης Πατρών – Μεγαλόπολης. Το έργο έχει σταματήσει επειδή αντιδρούσαν μοναχές της Μονής Αγίων Θεοδώρων στην τοποθέτηση δύο πυλώνων της γραμμής. Οι μοναχές κέρδισαν πρόσφατα και ασφαλιστικά μέτρα με αποτέλεσμα να υπάρξει παρέμβαση του ΥΠΕΝ Κώστα Σκρέκα που ζήτησε από τον ΑΔΜΗΕ να εξετάσει εναλλακτική όδευση.
Ο κ. Μάργαρης είπε πως «το ορθολογικό θα ήταν να μας επιτραπεί να βάλουμε τους δύο πυλώνες που εκκρεμούν, αλλά παράλληλα να προχωρήσουμε στην παραλλαγή (σ.σ. αλλαγή διέλευσης) και στη συνέχεια να ξηλώσουμε αυτούς τους δύο πυλώνες». Πρόσθεσε πως ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου μετά την αλλαγή διέλευσης που εξετάζεται σήμερα θα εξαρτηθεί από το πόσο γρήγορα θα ολοκληρωθεί η αδειοδότηση, οι απαλλοτριώσεις (αν χρειάζονται), κ.α. Από το υπουργείο έχουν δεσμευτεί πως θα εξαντληθεί κάθε περιθώριο για ταχεία ολοκλήρωση του έργου.
Το βραχυκύκλωμα στις ΑΠΕ
Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ απάντησε χθες και στις διαμαρτυρίες ξένων και ελληνικών ομίλων για τις μεγάλες καθυστερήσεις στην χορήγηση αδειών σύνδεσης για μονάδες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ). Ο Γ. Μάργαρης είπε πως «ο ΔΕΔΔΗΕ μέσα σε 20 χρόνια είχε δεχθεί το ίδιο ύψος αιτημάτων και GW» που έχει δεχθεί ο ΑΔΜΗΕ σε τέσσερις μήνες. Εχουν κατατεθεί αιτήσεις για 4 – 5 GW, τα περισσότερα από τα οποία αφορούν περίπου 3.000 μικρές μονάδες (φωτοβολταϊκά) με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη η ταχεία επεξεργασία τους. «Δεν είναι θέμα καθυστέρησης, αλλά τίθεται θέμα για το αν το πλαίσιο πρέπει να μεταρρυθμιστεί περαιτέρω προκειμένου να αρθούν κάποια αδιέξοδα» είπε ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ και τόνισε πως «το υπουργείο ετοιμάζει κάποιες παρεμβάσεις. Είμαστε σε συνεργασία με διάφορα επιμελητήρια ώστε να αρθεί το αδιέξοδο ενώ θα υπάρξουν και αλλαγές από το υπουργείο».
Ο ΑΔΜΗΕ ετοιμάζει «νέα μεθοδολογία υπολογισμού του διαθέσιμου ηλεκτρικού χώρου που θα παρουσιαστεί μέσα στον Απρίλιο στο υπουργείο και μετά στην αγορά» είπε ο κ. Μάργαρης. Πρόσθεσε πως «ετοιμάζουμε και ένα σύστημα ενημέρωσης των επενδυτών ώστε να παρακολουθούν τα αιτήματά τους. Οσο για τις τεχνικές δυνατότητες του συστήματος μεταφοράς για την υποδοχή νέων ΑΠΕ, υποστήριξε πως «το σύστημα που έχουμε σήμερα και το σύστημα που θα έχουμε το 2029 – 30 υπερκαλύπτει τους στόχους που έχει θέσει η πολιτεία» για 19 GW από ΑΠΕ μαζί με τα υδροηλεκτρικά.
Τα ενοποιημένα συνολικά έσοδα του ΑΔΜΗΕ το 2020 ανήλθαν σε 286,7 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο 14,8% έναντι 249,8 εκατ. ευρώ το 2019. Τα μη προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 84,9 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 19,6% έναντι του 2019, κυρίως λόγω των μη επαναλαμβανόμενων γεγονότων που πραγματοποιήθηκαν πέρυσι. Κυριότερα εξ αυτών είναι τα λοιπά έσοδα από το έργο του Πολυπόταμου (27,5 εκατ. ευρώ) και η εξοικονόμηση από την κατάργηση έκπτωσης 70% για μειωμένο ρεύμα στους εργαζομένους της Εταιρείας (15,7 εκατ. ευρώ).