THEPOWERGAME
Να αναστηθεί το πρόγραμμα «πράσινα ταξί», αλλά και να αναθερμανθεί το ενδιαφέρον των πολιτών γύρω από τα προγράμματα ηλεκτροκίνησης επιχειρεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου, κατά τη χθεσινή ενημέρωση των συντακτών, αναμένεται να ξεκινήσει το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», αφού η ελληνική αγορά δείχνει τη διάθεσή της να στραφεί στην ηλεκτροκίνηση.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ανέφερε πως το ποσοστό των ταξινομήσεων ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων κυμαίνεται πλέον στο 10%, από 0,4% το 2019. «Ήδη εγκρίθηκαν 2.629 αιτήσεις πολιτών για υπαγωγή στο Πρόγραμμα “Κινούμαι Ηλεκτρικά 2”, από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο έχει πλέον την ευθύνη προώθησης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας», ανέφερε. Έως τώρα έχουν υποβληθεί 19.000 αιτήσεις για τον β’ κύκλο και έχουν εγκριθεί 11.175 από αυτές. Εκτιμάται πως μέχρι το τέλος του Οκτωβρίου θα εξεταστούν άλλες 5.000 αιτήσεις. Όπως τόνισε, σχεδόν 3 στις 4 αιτήσεις αφορούν δίκυκλα, τρίκυκλα, μικρά αυτοκίνητα και ποδήλατα, στοιχείο που αποτυπώνει και τη στροφή της αγοράς προς τη μικρο-κινητικότητα.
Τα «πράσινα ταξί» και η «σωστή ισορροπία»
Όσον αφορά τον στόχο προώθησης της ηλεκτροκίνησης μέσω του προγράμματος «πράσινα ταξί», οι επαγγελματίες οδηγοί του χώρου σημειώνουν πως δεν είναι αρνητικοί στη μετάβαση σε μια εποχή πιο «πράσινων» μεταφορών. Ωστόσο, όπως επισήμαναν μερικοί εξ αυτών στο powergame.gr, δεν υπάρχουν αρκετές υποδομές φόρτισης σε κεντρικά σημεία της πόλης και όλη αυτή η αλλαγή λαμβάνει έναν υπέρμετρο βαθμό υποχρεωτικότητας. Παράλληλα, επισημαίνουν πως είναι αρκετά χαμηλό το ποσοστό επιδότησης που δίνει η κυβέρνηση. Είναι σημαντικό, όπως αναφέρουν, να αλλάξει το χρηματοδοτικό μοντέλο, αφού το υψηλό κόστος των ηλεκτροκίνητων ταξί καθιστά την επιλογή της αγοράς απαγορευτική. Να βρεθεί μια ισορροπία μεταξύ ιδιωτικής επένδυσης και επιδότησης, διαφορετικά η συντριπτική τους πλειονότητα θα αναγκαστεί να καταφύγει σε τραπεζικό δανεισμό, την ώρα που τα επιτόκια βρίσκονται στα ύψη. Παρ’ όλα αυτά και με γνώμονα την ενίσχυση του προγράμματος «πράσινα ταξί», η κ. Αλεξοπούλου σημείωσε πως «έχουμε καταγράψει τα σχετικά αιτήματα των επαγγελματιών οδηγών, τα έχουμε αξιολογήσει και είμαστε σε φάση προετοιμασίας των απαραίτητων νομοθετικών πρωτοβουλιών για την υλοποίηση σημαντικού αριθμού αυτών».
Ο κ. Σταϊκούρας διευκρίνισε πως το κομμάτι που αφορά την ηλεκτροκίνηση υπαγόταν μέχρι πρότινος σε άλλο υπουργείο, συνεπώς θα υπάρχουν ζητήματα μέχρι να υλοποιηθεί πλήρως αυτή η «μετακίνηση». «Στο “Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ” προτεραιότητα ήταν να επιλύσουμε το πρόβλημα με υφιστάμενους δικαιούχους», δήλωσε.
Ο διαγωνισμός που τρέχει για τα 650 νέα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Το λιθαράκι τους για την εξυγίανση των μεταφορών από τους ρύπους αναμένεται να βάλουν και τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία θα αρχίσουν να κυκλοφορούν σε περίπου 6 μήνες από τώρα. Άλλα 400 νέα λεωφορεία -ηλεκτρικά και φυσικού αερίου- θα κυκλοφορήσουν έως το 2025. Σύμφωνα με την κ. Αλεξοπούλου, τα συνολικά 1.300 λεωφορεία συμπληρώνονται με την προμήθεια άλλων 650, που θα πάρουμε με νέο διαγωνισμό, τον οποίο καταρτίζουμε από τον Σεπτέμβριο, με στόχο να προκηρυχθεί το πρώτο εξάμηνο του 2024. Ο κ. Σταϊκούρας συμπλήρωσε πως η κυκλοφορία των 250 πρώτων λεωφορείων είναι δύσκολη άσκηση, ιδίως στα υφιστάμενα αμαξοστάσια. «Υπάρχουν χρονοδιαγράμματα εβδομάδων σε συνεργασία με συμβούλους με κτιριακές υποδομές (ΚΤΥΠ) με ΔΕΔΔΗΕ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Προκύπτουν συνεχώς διάφορα ζητήματα, τα οποία προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε». Σύμφωνα με τον υπουργό, 1.050 με 1.100 είναι τα λεωφορεία του ΟΑΣΑ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών) που μπορούν να λειτουργήσουν και συνεχώς αποσύρονται. «Έχουμε τον πιο γερασμένο στόλο λεωφορείων και αυτοκινήτων στην Ευρώπη», αναφέρει μεταξύ άλλων.
Πρόσω ολοταχώς για ψηφιακό μετασχηματισμό
«Προτεραιότητά μας είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός», λέει η κ. Αλεξοπούλου. Και συνέχισε λέγοντας ότι «αξιοποιούμε τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών για την ψηφιοποίηση δεκάδων διαδικασιών και υπηρεσιών, οι οποίες ταλαιπωρούν τόσο τους πολίτες, όσο και τους εργαζομένους. Το υπουργείο Μεταφορών επενδύει στην ψηφιακή εξωστρέφεια. «Δημιουργήσαμε στο υπουργείο οριζόντια, ψηφιακή ομάδα κρούσης, στελεχωμένη από επιχειρησιακούς, που, σε συνεργασία με την πολιτική ηγεσία, εντοπίζουν υπηρεσίες που μπορούν, ψηφιοποιούμενες, να απλοποιηθούν για τον πολίτη και τον υπάλληλο».
Ταυτόχρονα, όπως σημείωσε, μέσα στο επόμενο διάστημα «δίνουμε στον πολίτη ενημέρωση για την εικόνα του στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών – point system και τη δυνατότητα, σε όποιον χρειάζεται, να πάρει ψηφιακή βεβαίωση για τους πόντους του. Παράλληλα, αυτοματοποιούμε τη διαδικασία συλλογής των πόντων από τους φορείς που καταγράφουν παραβάσεις (ΕΛΑΣ, ΛΣ, ΟΤΑ) και προωθούν την προσωρινή αφαίρεση διπλώματος, ώστε να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια. Ο πολίτης ενημερώνεται άμεσα για νέους πόντους, ώστε να αποθαρρυνθεί η παραβατικότητα.
Τον Σεπτέμβριο κυρώθηκε στη Βουλή το Πρόσθετο Πρωτόκολλο της Σύμβασης επί του Συμβολαίου για τη Διεθνή Μεταφορά Εμπορευμάτων Οδικώς, γνωστού ως CMR, με την εισαγωγή του ψηφιακού δελτίου παράδοσης e-CMR. Η χρήση του, που ήδη εφαρμόζεται από δεκάδες χώρες, αναμένεται να επιταχύνει συγκεκριμένες διαδικασίες μεταφοράς εμπορευμάτων, να μειώσει τη γραφειοκρατία και να αυξήσει τη διαφάνεια, περιορίζοντας παράλληλα τα κόστη μετακίνησης.
Η ηλεκτροκίνηση χέρι-χέρι με την ανάπτυξη σημείων φόρτισης
Ταυτόχρονα με την ηλεκτροκίνηση, αναπτύσσεται και το δίκτυο φορτιστών. Ενδεικτικά, το 2019 υπήρχαν 58 σημεία φόρτισης, ενώ σήμερα ο αριθμός τους υπερβαίνει τις 4.000, με στόχο να αναπτυχθούν 25.000 σημεία φόρτισης έως το 2030. Όπως δήλωσε η κ. Αλεξοπούλου, μέσω του προγράμματος «Φορτίζω παντού», έως το τέλος του 2023 στόχος μας είναι να έχουμε περίπου 4.000 σημεία φόρτισης πανελλαδικά, με στόχο τα 25.000 σημεία έως το 2030, ενώ το 2019 υπήρχαν μόνο 59. Οι πολίτες μπορούν ανά πάσα στιγμή να βρουν τα προσβάσιμα σημεία φόρτισης μέσω του κινητού τους, με την εφαρμογή reCharge.
Οι αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
Το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών στοχεύει και στη μείωση των θανάτων από τροχαία κατά 50% έως το 2030, μέσω της επικαιροποίησης του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας Ελλάδα 2030. «Στο πλαίσιο της Κυβερνητικής Επιτροπής για την Οδική Ασφάλεια, της οποίας έχω την τιμή να είμαι πρόεδρος, ενεργοποιήσαμε την Εκτελεστική Επιτροπή, με νέο επικεφαλής. Ήδη επεξεργαζόμαστε προτάσεις για τον νέο νόμο Οδικής Ασφάλειας, βελτιώσεις του ΚΟΚ, το Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας και την Εθνική Επικοινωνιακή Πολιτική Οδικής Ασφάλειας», ανέφερε η κ. Αλεξοπούλου.
Τα ζητήματα «διαφθοράς»
Όσον αφορά τις καταγγελίες που έγιναν για υπαλλήλους που χρηματίζονταν, ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε ότι έχουν γίνει οι κατάλληλες ενέργειες. Ενέργειες εκτός και εντός υπουργείου, αλλά έγιναν και ενέργειες εκτός υπουργείου. Υπάρχουν καταγγελίες και για άλλους φορείς του Δημοσίου, ακόμα και από συνδικαλιστές. «Έχουμε κινηθεί τάχιστα», είπε.
Τι θα γίνει με τη Θεσσαλονίκη
Τέλος, αναφέρθηκε στην ενίσχυση υφιστάμενων και τη δημιουργία νέων λεωφορειακών γραμμών από τα ΚΤΕΛ, υπό τον συντονισμό του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ). Ο υπουργός σχολίασε ότι το υπουργείο αιτήθηκε την έκδοση ΚΥΑ από τους υπουργούς Εσωτερικών και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, για έγκριση πρόσληψης 150 οδηγών στον ΟΑΣΘ, ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου. Η έγκριση, όπως είπε ο υπουργός, βρίσκεται σε τελικό στάδιο. Όπως είπε και η κ. Αλεξοπούλου, «εν όψει της έναρξης κατασκευής του έργου της Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (Flyover), αποφασίσαμε την έναρξη τριών υποστηρικτικών γραμμών Express, με 16 λεωφορεία, ενώ σε αμέσως επόμενη φάση θα προστεθούν 2 έως 3 γραμμές ακόμα. Επισπεύδουμε, επίσης, τις διαδικασίες για την πρόσληψη 150 οδηγών με συμβάσεις ορισμένου χρόνου». Πάντως, το διακύβευμα είναι αν τελικά θα βρεθούν οι οδηγοί.