Γ.Δ.
1530.68 -0,57%
ACAG
-0,17%
6
BOCHGR
-0,79%
5.04
CENER
+1,77%
9.75
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
-0,98%
8.11
EVR
-0,33%
1.49
NOVAL
+3,04%
2.37
OPTIMA
+0,46%
13
TITC
+2,25%
45.5
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
-3,40%
1.82
ΑΒΕ
+0,66%
0.46
ΑΔΜΗΕ
+0,73%
2.76
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.775
ΑΛΜΥ
+4,94%
4.25
ΑΛΦΑ
-2,80%
1.718
ΑΝΔΡΟ
+1,25%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+3,10%
10.99
ΑΣΚΟ
0,00%
3.3
ΑΣΤΑΚ
-1,93%
7.12
ΑΤΕΚ
0,00%
0.655
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.778
ΑΤΤΙΚΑ
+0,92%
2.19
ΒΙΟ
+0,70%
5.72
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.935
ΒΙΟΣΚ
+0,32%
1.585
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,54%
2.34
ΓΕΒΚΑ
+0,35%
1.42
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,08%
18.72
ΔΑΑ
+3,73%
8.4
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.44
ΔΕΗ
-0,86%
12.7
ΔΟΜΙΚ
+0,51%
2.945
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-3,26%
0.356
ΕΒΡΟΦ
-1,95%
1.76
ΕΕΕ
-1,08%
32.88
ΕΚΤΕΡ
+6,29%
1.86
ΕΛΒΕ
-5,00%
4.94
ΕΛΙΝ
+1,36%
2.24
ΕΛΛ
-0,35%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,45%
2.245
ΕΛΠΕ
-0,66%
7.5
ΕΛΣΤΡ
+6,13%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-0,43%
1.848
ΕΛΧΑ
-0,24%
2.085
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,84%
1.18
ΕΤΕ
-1,58%
8.34
ΕΥΑΠΣ
-0,59%
3.38
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
5.95
ΕΥΡΩΒ
-3,39%
2.392
ΕΧΑΕ
+2,12%
4.825
ΙΑΤΡ
+2,14%
1.67
ΙΚΤΙΝ
+2,86%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,57%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.8
ΙΝΚΑΤΔ
0,00%
0.0055
ΙΝΛΙΦ
-0,22%
4.6
ΙΝΛΟΤ
+0,56%
1.076
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.98
ΙΝΤΕΤ
-0,43%
1.15
ΙΝΤΚΑ
+0,93%
3.25
ΚΑΡΕΛ
+0,61%
332
ΚΕΚΡ
+1,50%
1.35
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΟΡΔΕ
+0,22%
0.449
ΚΟΥΑΛ
+0,72%
1.392
ΚΟΥΕΣ
+0,49%
6.19
ΚΡΙ
0,00%
16
ΚΤΗΛΑ
+0,55%
1.82
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.015
ΛΑΒΙ
+0,50%
0.797
ΛΑΜΔΑ
-1,53%
7.09
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.03
ΛΕΒΚ
0,00%
0.274
ΛΕΒΠ
+2,40%
0.256
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.63
ΛΟΥΛΗ
+0,33%
3.08
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.606
ΜΕΒΑ
+1,86%
3.83
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
39
ΜΙΓ
-1,06%
2.805
ΜΙΝ
0,00%
0.515
ΜΟΗ
-1,12%
21.26
ΜΟΝΤΑ
+1,34%
3.79
ΜΟΤΟ
0,00%
2.83
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.66
ΜΠΕΛΑ
+0,23%
25.9
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.26
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
-1,34%
33.84
ΝΑΚΑΣ
+0,67%
3.02
ΝΑΥΠ
+1,54%
0.79
ΞΥΛΚ
0,00%
0.29
ΞΥΛΠ
0,00%
0.316
ΟΛΘ
-0,35%
28.4
ΟΛΠ
+2,49%
30.85
ΟΛΥΜΠ
+1,96%
2.6
ΟΠΑΠ
+1,06%
16.15
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.783
ΟΤΕ
-0,80%
14.83
ΟΤΟΕΛ
+0,71%
11.28
ΠΑΙΡ
+0,96%
1.05
ΠΑΠ
+2,01%
2.54
ΠΕΙΡ
-2,41%
4.26
ΠΕΡΦ
-0,55%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,95%
8.38
ΠΛΑΘ
0,00%
4.15
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
+0,49%
1.23
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
+1,13%
5.36
ΡΕΒΟΙΛ
-1,19%
1.655
ΣΑΡ
+0,37%
10.96
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.358
ΣΙΔΜΑ
+0,96%
1.575
ΣΠΕΙΣ
-1,36%
5.8
ΣΠΙ
+1,34%
0.606
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
20.02
ΤΖΚΑ
0,00%
1.535
ΤΡΑΣΤΟΡ
+3,28%
1.26
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,61%
1.652
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.19
ΦΡΛΚ
+0,13%
3.98
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.58

Στους πρωταθλητές ΕΕ η Ελλάδα με βάση την ουρά αιολικών πάρκων

Πρωταθλήτρια είναι η Ελλάδα όσον αφορά τις καθυστερήσεις στις αδειοδοτήσεις αιολικών έργων, αφού, σύμφωνα με στοιχεία του Βαρομέτρου Ενέργειας 2023 της Eurelectric, η αιολική βιομηχανία επηρεάστηκε ιδιαίτερα από τις μακρές και περίπλοκες διαδικασίες αδειοδότησης.

Την πρώτη θέση στη χερσαία αιολική δυναμικότητα υπό αδειοδότηση στην Ευρώπη το 2022 κρατά η Γαλλία, με σχεδόν 16 GW να παραμένουν στον αέρα λόγω «γραφειοκρατίας», και ακολουθούν η Φινλανδία (με σχεδόν 15 GW) και η Ισπανία (με 13 GW). H Ελλάδα βρίσκεται στην έκτη θέση, μια ανάσα πριν από τα 4 GW και μία θέση κάτω από τη Γερμανία.

Xερσαία αιολική δυναμικότητα υπό αδειοδότηση στην Ευρώπη το 2022
Xερσαία αιολική δυναμικότητα υπό αδειοδότηση στην Ευρώπη το 2022 © Eurelectric

Όσον αφορά, όμως, τη μεγάλη εικόνα, η ανάπτυξη νέας ισχύος παραγωγής ηλεκτρισμού διέφερε σημαντικά ανά τεχνολογία. Ενώ τα φωτοβολταϊκά κατέγραψαν ρεκόρ, με την ανάπτυξή τους να φτάνει τα 41 GW, οι αιολικές εγκαταστάσεις έμειναν πίσω τόσο στην ξηρά, όσο και στη θάλασσα, λόγω ενός συγκερασμού προβλημάτων που αφορούσαν την αλυσίδα εφοδιασμού, την αργή αδειοδότηση και τον κακό σχεδιασμό διαγωνισμών. Ενώ μια εύρυθμη αγορά ηλεκτρικής ενέργειας παρέχει σήματα για επενδύσεις και αντιστάθμιση κινδύνου μέσω συμβάσεων με μέλλον, οι τυχαίες παρεμβάσεις υπονόμευσαν αυτά τα μηνύματα, αποθαρρύνοντας τις επενδύσεις και περιορίζοντας τη δραστηριότητα σε ολόκληρη την ήπειρο. Η αιολική βιομηχανία επηρεάστηκε ιδιαίτερα από την αβεβαιότητα των επενδυτών, καθώς οι τελικές επενδυτικές αποφάσεις για την αιολική βιομηχανία μειώθηκαν κατά 59% το 2022 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να είναι διαχειρίσιμο για όλα τα τμήματα των πελατών. Για τον σκοπό αυτόν, χρειάζεται να δημιουργηθούν ευνοϊκές επενδυτικές συνθήκες, ώστε να επιτραπεί στην καθαρή και ανανεώσιμη ενέργεια να μειώσει διαρθρωτικά τις τιμές και να εγγυηθεί μια δίκαιη μετάβαση για όλους.

Οι μακρές, περίπλοκες διαδικασίες αδειοδότησης εμποδίζουν επίσης την ανάπτυξη αλυσίδων εφοδιασμού καθαρής ενέργειας, που απαιτούνται για την ηλεκτροδότηση στην Ευρώπη. Πολύ χαμηλά μερίδια των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού για τεχνολογίες όπως η αιολική ενέργεια και οι μπαταρίες εδρεύουν στην ΕΕ. Σύμφωνα με την έκθεση, η περίπλοκη αδειοδότηση μπορεί εν μέρει να κατηγορηθεί γι’ αυτό. Η περιορισμένη διαθεσιμότητα αποθεμάτων πρώτων υλών και η σπάνια ικανότητα διύλισης και επεξεργασίας σε όλη την Ευρώπη είναι πρόσθετοι λόγοι που εμποδίζουν την ανάπτυξη εγχώριων αλυσίδων εφοδιασμού για τεχνολογίες καθαρής ενέργειας. Το βιομηχανικό σχέδιο της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ είναι ένα πολλά υποσχόμενο βήμα για την αντιμετώπιση αυτού του κενού. Η Euroelectric, αντιπρόεδρος στην οποία είναι ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ, Γιώργος Στάσσης, επισημαίνει πως χρειάζεται να ληφθούν μέτρα ώστε να υπάρξουν υλοποίηση του αδειοδοτικού πλαισίου, πρόσβαση στα κονδύλια της ΕΕ, παροχή κινήτρων, αλλά και αναγνώριση των διαφορετικών σημείων εκκίνησης των χωρών της ΕΕ.

Πάντως, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας φαίνεται πως έχει στρέψει το βλέμμα του στην ανάπτυξη των πλωτών αιολικών, με την υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου, μιλώντας στην 87η ΔΕΘ, να διαβεβαιώνει μεταξύ άλλων ότι «στην αγορά υπάρχει μια αμφιβολία αν θα ανοίξει και για την Ελλάδα αυτός ο φάκελος». «Θέλω να διαψεύσω την αμφιβολία», είπε, για να συμπληρώσει: «Είναι ψηλά στην ατζέντα μας». «Το αιολικό μας δυναμικό είναι ασύγκριτα ανώτερο από αυτό των γειτόνων μας», σημειώνει, την ώρα που αναμένουμε να δούμε πώς θα μοιραστεί η πίτα στα αιολικά και στο νέο ΕΣΕΚ που βρίσκεται υπό κατάρτιση και θα κατατεθεί στη Κομισιόν για έγκριση. Από το βήμα σε εκδήλωση-παρουσίαση της Ετήσιας Έκθεσης του ΙΕΝΕ για τον ελληνικό ενεργειακό τομέα 2023 τόνισε επίσης τη δουλειά που έχει συντελεστεί στον τομέα των υπεράκτιων αιολικών, όπου «οι προσπάθειες κατέληξαν έπειτα από έναν και πλέον χρόνο στην αποτύπωση συγκεκριμένων περιοχών για την εγκατάσταση των μονάδων».

Η εικόνα της Ευρώπης στη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Η Ευρώπη πρέπει να τρέξει και όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση. Όπως επισημαίνει το Βαρόμετρο Ενέργειας 2023 της Eurelectric, οι πωλήσεις ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 21% από το 2021, αλλά θα πρέπει να φτάσουν το 58% σε μόλις 6,5 χρόνια για να επιτευχθούν οι στόχοι απαλλαγής από τον άνθρακα το 2030. Το ίδιο ισχύει και για τα ηλεκτρικά λεωφορεία. Το 2022 το 13,7% των νέων λεωφορείων ήταν ηλεκτρικά. Μέχρι το 2030 το ποσοστό αυτό πρέπει να φτάσει το 40%. Και ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καλπάζουν, οι σταθμοί ηλεκτρικής φόρτισης φαίνεται πως έχουν μείνει πίσω, αφού ο αριθμός των δημόσιων φορτιστών για EV πρέπει να αυξηθεί δραστικά. Μέχρι το 2030 οι δημόσιοι φορτιστές πρέπει να πάνε από τις 480.000 μονάδες σε συνολικά 3.500.000. Η ανάπτυξή τους θα πρέπει επίσης να κατανεμηθεί ομοιόμορφα σε όλη την Ευρώπη. Σήμερα οι δημόσιοι σταθμοί φόρτισης εξακολουθούν να παρουσιάζουν μεγάλη αντίθεση μεταξύ των κρατών-μελών, με την Ολλανδία να ηγείται του αγώνα, ακολουθούμενη από το Λουξεμβούργο, τη Σουηδία, το Βέλγιο και την Αυστρία.

Ο αριθμός των δημόσιων φορτιστών για EV πρέπει να αυξηθεί δραστικά
Ο αριθμός των δημόσιων φορτιστών για EV πρέπει να αυξηθεί δραστικά © Eurelectric

 

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!