THEPOWERGAME
Μπορεί χθες η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Maria Rita Galli και ο διευθυντής Δραστηριότητας Στρατηγικής και Ανάπτυξης Μιχάλης Θωμαδάκης να αναφέρθηκαν εκτενώς στο επενδυτικό πρόγραμμα των 550 εκατ. ευρώ, αλλά εξίσου εκτενείς ήταν οι αναφορές στην ανάγκη προετοιμασίας για την εποχή των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και των Ανανεώσιμων Αερίων. Τι θα μεταφέρουν δηλαδή οι σημερινοί αγωγοί φυσικού αερίου στις επόμενες δεκαετίες, όσο ενισχύεται η στροφή προς τα λεγόμενα ανανεώσιμα αέρια όπως το υδρογόνο, το συνθετικό υδρογόνο ή το βιομεθάνιο.
Όπως εξήγησε ο κ. Θωμαδάκης ήδη στα έργα που σχεδιάζει ο διαχειριστής ενσωματώνονται δυνατότητες για τα διάδοχα αέρια. Για παράδειγμα στο σχεδιασμό για το νέο σταθμό συμπίεσης στην Αμπελιά (έργο προϋπολογισμού κοντά στα 65 εκατ. ευρώ) προβλέπεται και η δυνατότητα κάλυψης προσμίξεων υδρογόνου ή μόνο υδρογόνου. Αλλά και ο αγωγός φυσικού αερίου προς την Δυτική Μακεδονία, μήκους 111 χιλιομέτρων, θα είναι σχεδιασμένος για να μεταφέρει άμεσα υδρογόνο.
Ο ΔΕΣΦΑ προχωράει αυτή την περίοδο μια μελέτη για τη στρατηγική που θα εφαρμόσει στα ανανεώσιμα αέρια που, όπως είπε ο κ. Θωμαδάκης, θα ενσωματωθεί κατά πάσα πιθανότητα στο φετινό Πρόγραμμα Ανάπτυξης. «Συμμετέχουμε στη εθνική επιτροπή για το υδρογόνο και στις αντίστοιχες ευρωπαϊκές στρατηγικές» πρόσθεσε ενώ αναφέρθηκε και στο έργο White Dragon.
Όπως είχε δηλώσει πρόσφατα η κα Galli, «ο ΔΕΣΦΑ σκοπεύει να διαδραματίσει ενεργό ρόλο στον τομέα των ανανεώσιμων αερίων και ήδη συμβάλλει στην ομάδα εργασίας για την ανάπτυξη Εθνικής Στρατηγικής για το Υδρογόνο, που έχει συσταθεί από την ελληνική Κυβέρνηση, αξιοποιώντας τη σημαντική τεχνογνωσία των διεθνών μετόχων της εταιρείας στο τομέα».
Το έργο White Dragon, που διεκδικεί την ένταξή του στα έργα προτεραιότητας της Ευρωπαϊκής Ενωσης στον τομέα του υδρογόνου, έχει σαν στόχο τη δημιουργία υποδομών παραγωγής πράσινου υδρογόνου, ισχύος άνω του 1 GW, από φωτοβολταϊκά πάρκα στην Δυτική Μακεδονία. Το υδρογόνο που θα παράγεται να εγχέεται στους αγωγούς του ΔΕΣΦΑ και στον ΤΑΡ ώστε να μεταφέρεται αρχικά ως πρόσμιξη στο φυσικό αέριο. Μέσω των αγωγών το πράσινο υδρογόνο θα μπορεί να φτάνει σε αγορές του εξωτερικού, να χρησιμοποιείται ως καύσιμο σε βαριά οχήματα (λεωφορεία, φορτηγά, κ.α.), για την κάλυψη αναγκών θέρμανσης, κλπ.
Πρόκειται για φιλόδοξο σχέδιο με συντονιστή την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, στο οποίο συμμετέχουν η ΔΕΠΑ, ο ΔΕΣΦΑ, τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ), η Motor Oil, η Μυτιληναίος, η ΤΕΡΝΑ, ξένοι όμιλοι όπως η πολωνική Solaris καθώς και ερευνητικά ιδρύματα, όπως ο «Δημόκριτος» και το ΕΚΕΤΑ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να αποφασίσει μέχρι το τέλος του χρόνου για τα τέσσερα πανευρωπαϊκά έργα στον τομέα του υδρογόνου που θα εγκρίνει με την ελληνική πλευρά να ελπίζει πως ένα από αυτά θα είναι και το «White Dragon».