Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Eunice: Ξεκινά η επένδυση πράσινου υδρογόνου στην Κρήτη

Επένδυση ύψους 11 εκατ. ευρώ πραγματοποιεί η Eunice, η οποία φέρει την ονομασία CRAVE H2 και στοχεύει στη δημιουργία κοιλάδας Πράσινου Υδρογόνου στην Κρήτη. Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο αντιπρόεδρος του ομίλου Eunice, Γιώργος Πεχλιβάνογλου, το έργο αναμένεται να διαρκέσει πέντε έτη και ο βασικός λόγος που είναι πενταετές και όχι τριετές σχετίζεται με το γεγονός πως χρειάζεται να αναπτυχθεί και το αδειοδοτικό πλαίσιο.

Ιδιαίτερα κρίσιμη για την επένδυση κρίνεται και η δημιουργία φωτοβολταϊκού πάρκου, από το οποίο η καθαρή ενέργεια θα χρησιμοποιείται για την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου. Το υδρογόνο θα αξιοποιείται σε μια σειρά χρήσεων, μεταξύ των οποίων η λειτουργία τουριστικού λεωφορείου, το οποίο θα μπορούν να χρησιμοποιούν και οι κάτοικοι του νησιού. Το project αναμένεται να λάβει χρηματοδότηση 8 εκατ. ευρώ από την ΕΕ. «Όταν το CRAVE H2 ξεκινήσει να λειτουργεί κανονικά, θα λειτουργεί αποκλειστικά με “πράσινη” ενέργεια από το φωτοβολταϊκό. Η εγκατεστημένη ισχύς του έργου είναι 5 μεγαβάτ, ενώ το φωτοβολταϊκό είναι στα 3 μεγαβάτ. Τα 3 μεγαβάτ επαρκούν για να λειτουργήσουν σε επίπεδο ενέργειας όλο τον σταθμό, με τις απαιτήσεις που αυτός μπορεί να έχει. Η ονομαστική ισχύς του σταθμού είναι maximum 5 μεγαβάτ.

Ο όμιλος EUNICE είναι ο συντονιστής και leader της κοινοπραξίας του έργου. Τη λίστα των partners συμπληρώνουν η Industrie De Nora, ιταλική πολυεθνική που αναπτύσσει συστήματα ηλεκτρόλυσης, η Ballard Power Systems Europe, κατασκευαστής προϊόντων κυψελών καυσίμου PEM σε ποικίλες αγορές και εφαρμογές, η Περιφέρεια Κρήτης, συμμετέχοντας ενεργά στις ρυθμιστικές, κοινωνικές και πολιτικές πτυχές του έργου, η Solmar Tours, η μεγαλύτερη τουριστική εταιρεία στην Κρήτη και μία από τις μεγαλύτερες στην Ελλάδα, το Politecnico di Torino, ένα κορυφαίο τεχνολογικό πανεπιστήμιο της Ευρώπης, το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), καθώς και το ερευνητικό τμήμα του Διαχειριστή του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ).

«Το έργο Crete-Aegean Hydrogen Valley (CRAVE-H2) στην Κρήτη σκοπεύει στην υλοποίηση ενός πρωτοποριακού έργου από το μηδέν σε πραγματικό περιβάλλον οικονομίας και όχι σε διερευνητικό. Το έργο έρχεται να δείξει πώς θα μπορούσε να αναπτυχθεί το υδρογόνο στην Ελλάδα και να είναι ο πρόδρομος που θα δημιουργήσει πρόσφορο έδαφος για τα νομοθετικά και ρυθμιστικά πλαίσια. Οι βασικοί στόχοι του έργου είναι να υλοποιήσει τη δημιουργία “πράσινου” υδρογόνου μέσω της ηλεκτρόλυσης, χρησιμοποιώντας “πράσινη” ενέργεια και αποθηκεύοντας το “πράσινο” υδρογόνο που θα δημιουργηθεί για να μπορέσει να χρησιμοποιηθεί σε διάφορες χρήσεις.

Ο κ. Πεχλιβάνογλου σημείωσε μάλιστα πως είναι ιδιαίτερα σημαντικό τα Hydrogen Valley σε όλη την Ευρώπη να μην έχουν μονοδιάστατη χροιά, δηλαδή το «πράσινο» υδρογόνο να χρησιμοποιείται σε διάφορους τομείς της οικονομίας. «Η μία χρήση είναι οι μεταφορές. Σε αυτό το κομμάτι σκοπός είναι να δημιουργηθεί ένας σταθμός ανεφοδιασμού οχημάτων με “πράσινο” υδρογόνο. Μάλιστα, θα υπάρχουν οχήματα, σε πρώτη φάση ένα λεωφορείο που θα τροφοδοτείται σε καθημερινή βάση με “πράσινο” υδρογόνο και θα πραγματοποιεί πραγματικά δρομολόγια στην ευρύτερη περιοχή. Αυτά τα οχήματα θα αποτελέσουν τον πρόδρομο μιας αγοράς οχημάτων υδρογόνου που σκοπεύουμε να φέρουμε στην Κρήτη και κατ’ επέκταση σε όλη την Ελλάδα. Η δεύτερη χρήση αφορά τη ναυτιλία και τον θαλάσσιο χώρο. Επί της ουσίας, η γειτνίαση του Αθερινόλακκου με τη θάλασσα και το μικρό λιμανάκι δημιουργούν εύφορο έδαφος για τέτοιες εφαρμογές. Η τρίτη χρήση είναι η δημιουργία αποθηκευτικού χώρου ικανού, ώστε να μπορέσουμε σε δεύτερο χρόνο, όταν υπάρχει ανάγκη, να επαναμετατρέψουμε το υδρογόνο σε ρεύμα και να εκχύσουμε την ισχύ αυτήν στο ηλεκτρικό δίκτυο της περιοχής», σημείωσε.

Βλέπουμε συνεπώς τρεις διαφορετικές εφαρμογές για το υδρογόνο. Σύμφωνα με τον κ. Πεχλιβάνογλου, το ενδιαφέρον είναι πως για να επιβιώσει το μοντέλο «οικονομίας υδρογόνου» πρέπει να μπορέσουν να υπάρξουν χαμηλές τιμές ενέργειας. «Είναι η βασική απαίτηση για τη δημιουργία υδρογόνου. Σε αυτό το σημείο η στρατηγική θέση του Αθερινόλακκου είναι έρχεται στο επίκεντρο. Η Eunice αναπτύσσει εδώ και μερικά χρόνια δύο μεγάλα γεωστρατηγικά έργα. Το ένα είναι το Αιολικό Πάρκο του Αιγαίου που τοποθετείται σε διάφορες νησίδες στο Αιγαίο, έχει εξαιρετικά μεγάλη ισχύ και με χαμηλό κόστος τροφοδοτεί καταναλώσεις. Το δεύτερο είναι το GAP Interconnector, το οποίο αφορά την πρόταση της Unicef για τον ηλεκτρικό αγωγό διασύνδεσης της Αιγύπτου με την Ελλάδα μέσω της Κρήτης. Τα δύο αυτά έργα έχουν ένα κοινό παρονομαστή. Συγκεκριμένα, μπορούν να φέρουν στην περιοχή του Αθερινόλακκου φθηνή ενέργεια, που αποτελεί και προαπαιτούμενο την ανάπτυξη της οικονομίας του Πράσινου υδρογόνου. Αυτό λοιπόν είναι ο κοινός παρονομαστής όλων αυτών των δράσεων, όπου ο Αθερινολακκος και η περιοχή της Κρήτης μπορούν να διαδραματίσουν έναν εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στο κομμάτι της ανάπτυξης της τεχνολογίας υδρογόνου σε όλη την περιοχή και σε όλη την Ελλάδα».

Οι προκλήσεις

Στη συνέχεια ο Γιώργος Πεχλιβάνογλου μίλησε για το κομμάτι των προκλήσεων. Πρώτα αναφέρθηκε στο κομμάτι του σχεδιασμού. «Ο σχεδιασμός είναι θέμα, από τη στιγμή που δεν υπάρχει διμοιρία τεχνογνωσίας πιστοποιήσεων και λοιπών υποβάθρων τεχνικών γνώσεων στην Ελλάδα και σε μεγάλο μέρος της Ευρώπης για τέτοιου τύπου συστήματα υδρογόνου. Υπάρχουν εφαρμογές πειραματικές, ωστόσο πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι κάθε περιοχή έχει τις ιδιαιτερότητές της και εκεί στην περιοχή του Αθερινόλακκου θα έχουμε τις ιδιαίτερες συνθήκες που πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Έπειτα, το θέμα της αδειοδότησης είναι μια πρόκληση -εδώ θα χρειαστούμε και την υποστήριξη όλων των σχετικών φορέων και της πολιτείας για να μπορέσουν αυτά τα πράγματα να προχωρήσουν με την ταχύτητα που αρμόζει, έτσι ώστε σε τόσο σε θέματα πολεοδομικής αδειοδότησης, αλλά και αδειοδότησης λειτουργίας, να μην έχουμε κωλύματα. Ακόμη, η κατασκευή μονάδων υδρογόνου απαιτεί κάποιες ιδιαιτερότητες, σε επίπεδα ασφαλείας, σε επίπεδα πυρόσβεσης, σε επίπεδα know-how. Εδώ πρέπει να γίνουν σχετικές ενέργειες και σωστές συνεργασίες, για να μπορέσει αυτή η κατασκευή να είναι σε πρότυπα τα οποία θα καλύπτουν τις διεθνείς απαιτήσεις». Ακόμη, μίλησε για τη λειτουργία, τονίζοντας βέβαια ότι οι parteners του έργου προσφέρουν μια σιγουριά σε όλους τους stakeholders, οπότε δεν υπάρχει μεγάλη ανησυχία.

«Τέλος, έχουμε την εμπορική δραστηριότητα. Εδώ υπάρχει όλο το κομμάτι της δημιουργίας της αγοράς υδρογόνου στην Ελλάδα όσον αφορά αφενός την παραγωγή και εμπορία του και αφετέρου τα σχετικά επίπεδα τιμών τα οποία θα δημιουργηθούν και κάποιους κοινούς παρονομαστές με τα υπόλοιπα κράτη της Ευρώπης, ώστε να υπάρξει μία βιώσιμη εμπορική δραστηριότητα γύρω από το “πράσινο” υδρογόνο. Για όλα αυτά χρειαζόμαστε υποστήριξη των stakeholders και των θεσμών, αλλά θεωρούμε ότι αν καταφέρουμε να ξεπεράσουμε τις προκλήσεις, θα έχουμε ανοίξει την πόρτα της οικονομίας του “πράσινου” υδρογόνου στην Ελλάδα», κατέληξε.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!