THEPOWERGAME
Το κλίμα και οι μεγάλοι παίκτες στην αγορά πετρελαίου φαίνεται πως δύσκολα συμβαδίζουν. Πριν από λίγες ημέρες οι μέτοχοι της ExxonMobil και της Chevron, δύο εκ των μεγαλύτερων ενεργειακών ομίλων του πλανήτη, απέρριψαν τις προτάσεις για πρωτοβουλίες που συνδέονται με την κλιματική αλλαγή στις ετήσιες συνελεύσεις, διαχωρίζοντας τη θέση τους από τους ανταγωνιστές τους στην Ευρώπη.
Μόνο το 11% των μετόχων της ExxonMobil υποστήριξε ένα αίτημα που ζητούσε από την εταιρεία να θέσει στόχους μείωσης των εκπομπών που θα ήταν σύμφωνοι με τις επιδιώξεις της συμφωνίας του Παρισιού για το κλίμα του 2015. Μια παρόμοια πρόταση στη Γενική Συνέλευση της Chevron έλαβε υποστήριξη λιγότερο από το 10%. Παρά το γεγονός πως στην Ευρώπη αυτά τα φιλοπεριβαλλοντικά ψηφίσματα είναι ιδιαιτέρως δημοφιλή, η εικόνα στις ΗΠΑ είναι διαφορετική.
Τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας αναδεικνύουν τις διαφορές μεταξύ της υποστήριξης των μετόχων για τη δράση κατά της κλιματικής αλλαγής στις αμερικανικές και τις ευρωπαϊκές πετρελαϊκές εταιρείες. Ως εκ τούτου, το 20% των μετόχων της Shell ψήφισε κατά του σχεδίου ενεργειακής μετάβασης της εταιρείας, υποστηρίζοντας ότι δεν ήταν αρκετό για τη μείωση των εκπομπών. Στην BP τον Απρίλιο το 17% των μετόχων υποστήριξε ψήφισμα που υποχρέωνε την εταιρεία να μειώσει ταχύτερα την παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου.
«Δεν υπάρχει κανένας μεγάλος πετρελαϊκός όμιλος που να θέλει πραγματικά να προχωρήσει ταχύτερα προς την “πράσινη” μετάβαση», είπε ο Mark van Baal, ιδρυτής της ακτιβιστικής ομάδας Follow This. «Όλοι θέλουν να παραμείνουν στα ορυκτά καύσιμα όσο το δυνατόν περισσότερο».
Σε αντίθεση με την BP και τη Shell, οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες των ΗΠΑ έχουν αντισταθεί στον καθορισμό στόχων για τις εκπομπές από τη χρήση των προϊόντων τους από τους καταναλωτές, επειδή στην πραγματικότητα θα ανάγκαζαν τις εταιρείες να αρχίσουν να μειώνουν την παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου. Οι δύο εταιρείες σχεδιάζουν να αυξήσουν την παραγωγή και την περασμένη εβδομάδα η Chevron δαπάνησε 6,3 δισ. δολάρια για να εξαγοράσει την αμερικανική εταιρεία παραγωγής σχιστολιθικού πετρελαίου PDC Energy, προσθέτοντας νέα αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, όπως αναφέρει το Reuters.
H Exxon και η Chevron αντιμετώπισαν 13 προτάσεις μετόχων που σχετίζονται με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ή την κλιματική αλλαγή. Μόνο μία αίτηση έλαβε υποστήριξη άνω του 20%, ένα όριο που θεωρείται ισχυρό σημάδι διαφωνίας των επενδυτών. Περίπου το 36% των μετόχων υποστήριξε μια πρόταση που ζητούσε από την Exxon να αναφέρει περισσότερα στοιχεία για τις εκπομπές μεθανίου. Παράλληλα, το ένα τέταρτο των μετόχων της Exxon υποστήριξε μια αίτηση για πληροφορίες σχετικά με το πώς η επιβράδυνση της ζήτησης πλαστικών θα μπορούσε να επηρεάσει τα αποτελέσματα της εταιρείας.
Συνολικά τα αποτελέσματα έδειξαν πτωτική υποστήριξη για προτάσεις που έχουν σχεδιαστεί για την ενίσχυση της συμβολής των εταιρειών πετρελαίου και φυσικού αερίου στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Αφού κέρδισαν κάποιο έδαφος νωρίτερα αυτήν τη δεκαετία, οι πρωτοβουλίες έχασαν τη δύναμή τους μετά την εκτόξευση των ανησυχιών για την προσφορά και τις τιμές μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Το γκρίζο υδρογόνο
Μια μελέτη για λογαριασμό της Transport & Environment αποκάλυψε ότι ενώ η Shell, η BP, η TotalEnergies και άλλες εταιρείες επενδύουν ενεργά στο υδρογόνο, στοχεύουν περισσότερο στη μείωση της έντασης άνθρακα των εργασιών του διυλιστηρίου, παρά στην ανάπτυξη «πράσινων» καυσίμων μεταφορών.
Η μελέτη διαπίστωσε ότι από τις προγραμματισμένες επενδύσεις ύψους 39 δισεκατομμυρίων ευρώ του τομέα διύλισης σε εναλλακτικά καύσιμα έως το 2030, σχεδόν το 75% θα διατεθεί για την αύξηση της παραγωγής βιοκαυσίμων. Τα νέα εργοστάσια προηγμένων βιοκαυσίμων (HVO) θα λάβουν επενδύσεις από 2 έως 3 δισεκατομμύρια ευρώ, διπλασιάζοντας την παραγωγική ικανότητα σε 10 μεγατόνους έως το 2030, με την ανάλυση της T&E να υποστηρίζει ότι είναι 4 φορές υψηλότερο από αυτό που μπορεί να προμηθευτεί βιώσιμα στην ΕΕ.
Η βιομηχανία διύλισης πετρελαίου είναι ένας από τους βασικούς καταναλωτές υδρογόνου αυτήν τη στιγμή, αλλά τα περισσότερα διυλιστήρια χρησιμοποιούν «γκρίζο υδρογόνο» -που προέρχεται από ορυκτά καύσιμα-, αντί για καθαρό, «πράσινο» υδρογόνο. Η μελέτη T&E υπογραμμίζει ότι οι εταιρείες πετρελαίου σχεδιάζουν να επενδύσουν περίπου 6,5 δισεκατομμύρια ευρώ στο λεγόμενο μπλε υδρογόνο «χαμηλών εκπομπών άνθρακα» για να καθαρίσουν τις διαδικασίες παραγωγής τους, διπλασιάζοντας αυτά που δαπανούν για την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου και ηλεκτρονικών καυσίμων.