THEPOWERGAME
Επιχειρώντας να αντιμετωπίσει τα υψηλά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα μεγάλα αστικά κέντρα και να μειώσει την εξάρτησή της στις εισαγωγές καυσίμων, η Κίνα έδωσε βάρος στην ηλεκτροκίνηση από πολύ νωρίς. Σήμερα ο κλάδος αυτοκινήτου στην Ευρώπη κινδυνεύει να υπερκαλυφθεί από ένα κύμα εισαγωγών με οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα. Ανεξάρτητα από το εάν είναι ξένες ή εγχώριες οι εταιρείες που παράγουν στην Κίνα, θεωρείται πιθανό τα ηλεκτροκίνητα οχήματα (EVs) από τη δεύτερη ισχυρότερη οικονομία του κόσμου να αντικαταστήσουν την ευρωπαϊκή παραγωγή μέσα στα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με την Allianz.
Εδώ και μια 15ετία, η Κίνα καλλιεργεί ένα ανταγωνιστικό οικοσύστημα για την παραγωγή ηλεκτροκίνητων δίκυκλων, αυτοκινήτων και λεωφορείων μαζικής μεταφοράς από υβριδικά έως αμιγώς ηλεκτροκίνητα. Εκτός από το «gigafactory» της Tesla στη Σαγκάη, υπάρχουν τέσσερις εταιρείες που ελέγχονται από το κινεζικό κράτος και έχουν δημιουργήσει κοινοπραξίες με αυτοκινητοβιομηχανίες της Δύσης, κυρίως ευρωπαϊκές. Μόνον η SAIC Motor -η οποία περιλαμβάνεται στην τετράδα των κρατικών εταιρειών EVs της Κίνας μαζί με τις FAW Group, Dongfeng Motor Corporation και Changan Automobile- συνεργάζεται με τις μάρκες αυτοκινήτων που περιλαμβάνονται στους ομίλους των Volkswagen και General Motors. Διαθέτει, ωστόσο, και τη δική της σειρά παραγωγής.
Έπειτα υπάρχει η BYD, η οποία ιδρύθηκε τον Ιανουάριο του 2003. Έκτοτε δημιούργησε ένα πλούσιο «χαρτοφυλάκιο» μοντέλων και προϊόντων από ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα και λεωφορεία έως και επαναφορτιζόμενες μπαταρίες. Η Geely είναι επίσης ένας ισχυρός παίκτης στην αγορά ηλεκτροκίνησης της Κίνας. Δημιούργημα του δισεκατομμυριούχου Λι Σουφού, είναι η έβδομη μεγαλύτερη εταιρεία EVs στη χώρα.
Εν τω συνόλω, η Κίνα βρίσκεται σήμερα στην κορυφή της παγκόσμιας αγοράς ηλεκτροκίνησης, πουλώντας πέρσι τα διπλάσια οχήματα με μπαταρίες (Battery Electric Vehicles, BEVs) από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη μαζί, επισημαίνεται σε εκτενή ανάλυση της Allianz. Στο μεταξύ, η πρόοδος είναι διαρκώς αλματώδης. «Επειδή αναλογούν σε πάνω από το 80% των νέων πωλήσεων EVs στη χώρα τους, οι κινεζικές μάρκες έχουν πια αυξήσει το μερίδιο τους στην εγχώρια αγορά από το 40% το 2020 κοντά στο 50% το 2022, ενώ το εμπορικό ισοζύγιο του κλάδου αυτοκινητοβιομηχανιών έχει περάσει από έλλειμμα 31 δισ. δολαρίων σε πλεόνασμα 7 δισ. δολαρίων μέσα στο ίδιο διάστημα» αναφέρει ο γερμανικός ασφαλιστικός όμιλος.
Πέρσι τρία από τα ηλεκτροκίνητα οχήματα με μπαταρίες ή BEVs με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Ευρώπη ήταν κινεζικά. Και η Allianz συμπεραίνει πως, δεδομένης της σταδιακής κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης μέχρι το 2035, τα BEVs που θα πωλούνται στην Ευρώπη δεν θα είναι κατασκευασμένα εκεί αλλά στην Κίνα ανεξάρτητα από το ένα θα ανήκουν σε κινεζική, ευρωπαϊκή ή αμερικανική εταιρεία. Μια τέτοια εκτίμηση έρχεται σε απευθείας σύγκρουση με τις προθέσεις των κυβερνώντων στην Ε.Ε για μεγαλύτερη αυτονομία των οικονομιών τους, μια τάση που καλλιεργήθηκε μετά την πανδημία όταν έγινε αισθητή η εξάρτηση των εταιρειών από την παραγωγή τους στην Κίνα.
Δυσοίωνες είναι επίσης οι προβλέψεις της Allianz για την παρουσία των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Κίνα. Ενδέχεται να χάσουν πάνω από επτά δισ. ευρώ σε ετήσια καθαρά κέρδη, συνολικά, εάν οι Κινέζοι ανταγωνιστές τους αυξήσουν το μερίδιο τους στην εγχώρια αγορά από περίπου 50% το 2022 στο 75% έως το 2030. Εάν επαληθευτούν αυτοί οι υπολογισμοί τότε οι συνολικές πωλήσεις των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών θα έχουν υποχωρήσει 39% με την παραγωγή εκεί να συρρικνώνεται από τις 4,4 εκατ. μονάδες σε 2,7 εκατ. μονάδες το 2030. Οπότε τα σενάρια για την αποσύνδεση της κινεζικής οικονομίας από τη Δύση είναι εύλογο που προκαλούν τον προβληματισμό των «αφεντικών» μεγάλων ομίλων καθώς οι επιπτώσεις μπορεί να είναι έως και ασύμφορες σε ορισμένες περιπτώσεις.