Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

IGB: Το market test που κρίνει τη δυναμικότητα του αγωγού

Ευοίωνες είναι οι προοπτικές για την αύξηση της δυναμικότητας του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού IGB, με δεδομένα τα σχέδια που εξετάζονται για αύξηση στα 5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) ετησίως, από 3 bcm ετησίως, που είναι σήμερα. Το «market test» που θα διεξαγάγει η εταιρεία διαχείρισης ICGB AD το δεύτερο εξάμηνο του 2023 δεν θα υποδείξει μόνο το επενδυτικό ενδιαφέρον στην αγορά, αλλά θα δοκιμάσει και την ετοιμότητα της υποδομής να υποδεχθεί υδρογόνο.

Όπως σημειώνει η διευθύνων σύμβουλος της IGGB, Τεοντόρα Γκεοργκίεβα, ο αγωγός IGB διαδραματίζει σημαντικό ρόλο για την κάλυψη άνω του ενός τρίτου των αναγκών της Βουλγαρίας σε φυσικό αέριο. Επιπλέον και η Σερβία θα προμηθεύεται αζέρικο αέριο που θα έρχεται μέσω TAP και στη συνέχεια, μέσω IGB, θα περνά στο δίκτυο της Βουλγαρίας και από εκεί στη Σερβία. Η συγκεκριμένη χώρα θα προμηθεύεται 1,4 bcm φυσικού αερίου σε ετήσια βάση. Ταυτόχρονα, η Βουλγαρία υπολογίζει ότι θα προμηθεύεται 10 τάνκερ με LNG μόλις «μπει στην πρίζα» το FSRU της Αλεξανδρούπολης τέλη 2023 με αρχές 2024, δήλωσε τον περασμένο μήνα ο υπηρεσιακός υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας, Ρόσεν Χρίστοφ.

Την ίδια ώρα, η αύξηση της δυναμικότητας του αγωγού θα συμβάλει στη διασφάλιση των ροών LNG από τους Τερματικούς Σταθμούς της Ελλάδας, τη Ρεβυθούσα αλλά και -κυρίως- το FSRU της Αλεξανδρούπολης. Πυρήνας για την επέκταση της δυναμικότητας του αγωγού είναι η κατασκευή νέου Σταθμού Συμπίεσης στην ελληνική πλευρά (Κομοτηνή). Ο ΔΕΣΦΑ έχει αναλάβει να τρέξει το έργο, το οποίο θα εξυπηρετεί αφενός τη διαμετακόμιση ποσοτήτων LNG από τα FSRU της Αλεξανδρούπολης προς τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, μέσω IGB, και αφετέρου την αμφίδρομη λειτουργία του TAP. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025.

Πάντως, ο IGB μαζί με το FSRU αποτελούν «κρίσιμες υποδομές» για το project του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, στο οποίο συμμετέχουν Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία και Ουγγαρία και προβλέπει -μεταξύ άλλων- την αύξηση του αζέρικου αερίου που φτάνει στην Κεντρική Ευρώπη μέσω του TAP.

Σύμφωνα με το SeeNews, o αγωγός IGB, που ξεκίνησε να λειτουργεί τον περασμένο Οκτώβριο, μετέφερε 3,08 GWh φυσικού αερίου την περίοδο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2023, με 15 εταιρείες εμπορίας να έχουν εγγραφεί ως χρήστες της υποδομής. Από την αρχή της λειτουργίας του έχει μεταφέρει περί τις 8 GWh. Τα ποσοστά δέσμευσης της δυναμικότητας του αγωγού κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα -άνω του 90%- και τον Δεκέμβριο μετέφερε φυσικό αέριο έως τη Μολδαβία, βοηθώντας τη χώρα να αντιμετωπίσει κρίση εφοδιασμού του καυσίμου κατά τους δύσκολους μήνες του χειμώνα.

Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη εβδομάδα οι Διαχειριστές Συστημάτων Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας και της Σλοβακίας υπέγραψαν Μνημόνιο Κατανόησης με την αζέρικη SOCAR για την αξιοποίηση των δικτύων τους για την παροχή περισσότερου αζέρικου αερίου, στη βάση της συμφωνίας ΕΕ-Αζερμπαϊτζάν για διπλασιασμό των ποσοτήτων έως το 2027.

Η αναμόρφωση της παγκόσμιας γεωπολιτικής σκηνής και η ριζική αναθεώρηση της ενεργειακής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχουν επιφέρει σημαντικές αλλαγές στον τομέα της ενεργειας. Μάλιστα, όπως σημειώνει η CEO της IGGB, Τεοντόρα Γκεοργκίεβα, χώρες όπως η Βουλγαρία και οι γείτονές της αναζητούν πλέον ενεργά ποικίλες και αξιόπιστες πηγές φυσικού αερίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), με σκοπό να περιορίσουν την εξάρτησή τους από τη Ρωσία. «Με το ενεργειακό θερμόμετρο να είναι στο κόκκινο, η επιλογή της αύξησης της δυναμικότητας του IGB κρίνεται εμπορικά εύλογη», τονίζει. «Μια επέκταση πέραν των 5 bcm είναι θεωρητικά δυνατή, αλλά πιθανότατα θα απαιτούσε την κατασκευή πρόσθετων υποδομών. Ωστόσο, θα μπορούσαν να γίνουν περαιτέρω μελέτες, για να εκτιμηθεί κατά πόσον οι υπάρχουσες υποδομές θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν υψηλότερες ροές. Έκτοτε, οι επόμενες προτεραιότητες της ICGB επικεντρώνονται στη διατήρηση της ασφαλούς λειτουργίας του αγωγού και στην αναζήτηση ευκαιριών βελτίωσης, με την εταιρεία να έχει ήδη ξεπεράσει τους στόχους της για τους πρώτους έξι μήνες λειτουργίας», καταλήγει.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!