Γ.Δ.
1388.13 -1,12%
ACAG
-1,62%
5.46
BOCHGR
+0,45%
4.48
CENER
-1,53%
8.37
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
-1,91%
8.72
NOVAL
-1,25%
2.37
OPTIMA
-0,93%
12.72
TITC
-0,71%
34.8
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-1,69%
1.396
ΑΒΕ
-1,05%
0.47
ΑΔΜΗΕ
-2,10%
2.335
ΑΚΡΙΤ
-0,74%
0.675
ΑΛΜΥ
-1,60%
3.69
ΑΛΦΑ
-2,85%
1.534
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.44
ΑΡΑΙΓ
-1,91%
9.505
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.57
ΑΣΤΑΚ
+3,17%
7.16
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-29,86%
1.515
ΑΤΤΙΚΑ
-1,89%
2.08
ΒΙΟ
-3,01%
5.16
ΒΙΟΚΑ
-1,46%
1.685
ΒΙΟΣΚ
-1,68%
1.465
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,57%
17.4
ΔΑΑ
-1,04%
7.82
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
-0,17%
12.03
ΔΟΜΙΚ
-2,17%
2.935
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,66%
0.3
ΕΒΡΟΦ
-1,38%
1.43
ΕΕΕ
-0,91%
32.8
ΕΚΤΕΡ
-3,97%
1.5
ΕΛΒΕ
-2,08%
4.7
ΕΛΙΝ
-0,50%
2
ΕΛΛ
-0,38%
13.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,94%
1.688
ΕΛΠΕ
-0,59%
6.76
ΕΛΣΤΡ
-1,00%
1.98
ΕΛΤΟΝ
-1,89%
1.87
ΕΛΧΑ
-1,72%
1.71
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-2,99%
1.135
ΕΤΕ
-2,25%
6.942
ΕΥΑΠΣ
+0,63%
3.17
ΕΥΔΑΠ
+0,70%
5.74
ΕΥΡΩΒ
-0,76%
1.955
ΕΧΑΕ
-1,39%
4.27
ΙΑΤΡ
+6,69%
1.595
ΙΚΤΙΝ
-2,90%
0.301
ΙΛΥΔΑ
-3,36%
1.725
ΙΝΚΑΤ
-1,25%
4.745
ΙΝΛΙΦ
-1,59%
4.32
ΙΝΛΟΤ
-3,04%
0.893
ΙΝΤΕΚ
-0,70%
5.71
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,54%
2.42
ΙΝΤΕΤ
-4,29%
1.005
ΙΝΤΚΑ
-2,20%
2.67
ΚΑΡΕΛ
+1,18%
344
ΚΕΚΡ
-3,25%
1.19
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+1,02%
1.48
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.418
ΚΟΥΑΛ
-0,92%
1.076
ΚΟΥΕΣ
-1,05%
5.63
ΚΡΙ
-0,35%
14.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-2,13%
0.92
ΛΑΒΙ
-2,28%
0.772
ΛΑΜΔΑ
-2,18%
7.18
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.845
ΛΕΒΚ
0,00%
0.254
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.26
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.79
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.82
ΜΕΝΤΙ
-2,37%
2.06
ΜΕΡΚΟ
0,00%
44
ΜΙΓ
-0,63%
3.18
ΜΙΝ
0,00%
0.54
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,15%
19.61
ΜΟΝΤΑ
-4,26%
3.6
ΜΟΤΟ
+0,60%
2.515
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,17%
24.28
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
-1,48%
2
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-2,30%
32.24
ΝΑΚΑΣ
+5,77%
3.3
ΝΑΥΠ
+0,92%
0.882
ΞΥΛΚ
-2,66%
0.256
ΞΥΛΠ
+9,55%
0.436
ΟΛΘ
+0,97%
20.9
ΟΛΠ
0,00%
29.7
ΟΛΥΜΠ
-1,28%
2.32
ΟΠΑΠ
-0,99%
14.99
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,25%
0.796
ΟΤΕ
-0,74%
14.78
ΟΤΟΕΛ
+0,58%
10.48
ΠΑΙΡ
-3,81%
0.96
ΠΑΠ
-0,84%
2.35
ΠΕΙΡ
-2,66%
3.586
ΠΕΡΦ
-2,86%
5.43
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8
ΠΛΑΘ
-0,88%
3.955
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.5
ΠΡΔ
-4,11%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
-1,32%
1.192
ΠΡΟΝΤΕΑ
-3,23%
6
ΠΡΟΦ
-1,53%
5.15
ΡΕΒΟΙΛ
-3,03%
1.6
ΣΑΡ
-3,45%
10.08
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,29%
0.339
ΣΙΔΜΑ
+1,94%
1.58
ΣΠΕΙΣ
-2,70%
5.76
ΣΠΙ
-1,82%
0.54
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.76
ΤΖΚΑ
-0,70%
1.41
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,61%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-5,60%
0.236
ΦΡΛΚ
-1,62%
3.655
ΧΑΙΔΕ
-1,69%
0.58

ΑΔΜΗΕ: Οι προτεραιότητες στα έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων – Τα χρονοδιαγράμματα

Η ταχύτερη ανάπτυξη των χερσαίων εργοταξίων της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης από τη θυγατρική Αριάδνη Interconnection, πριν από το φετινό καλοκαίρι, η έναρξη των μελετών για την ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων που θα ξεκινάει από το νέο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Κορίνθου και θα καταλήγει στην Κω, η ολοκλήρωση της νέας διασύνδεσης Ελλάδας – Βουλγαρίας μέχρι τον Ιούνιο ώστε να υπερτιπλασιαστεί η μεταφερόμενη ενέργεια μεταξύ των δύο χωρών και η συμβασιοποίηση της νέας γραμμής μεταφοράς 400 kV Κορίνθου – Αττικής μέχρι τον Αύγουστο, αποτελούν προτεραιότητες για τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ. Ειδικά για το τελευταίο έργο, όπως επισημαίνεται στον ετήσιο απολογισμό της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, η υπογραφή των συμβάσεων μέχρι τον Αύγουστο είναι απαραίτητη καθώς αποτελεί ορόσημο του Ταμείου Ανάκαμψης.

Για την τέταρτη φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων, ύψους 524 εκατ. ευρώ, που περιλαμβάνει τη διασύνδεση των νησιών της Θήρας, Μήλου, Φολεγάνδρου και Σερίφου με το ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) στον απολογισμό της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών αναφέρεται πως οι συμβάσεις προμήθειας και εγκατάστασης για την καλωδιακή γραμμή Νάξου-Θήρας και τον Υποσταθμό Θήρας έχουν υπογραφεί και τα έργα βρίσκονται υπό κατασκευή ενώ θα ολοκληρωθούν εντός του 2023. Στις αρχές της φετινής χρονιάς «υπεγράφησαν οι συμβάσεις προμήθειας και εγκατάστασης για τις καλωδιακές γραμμές Λαυρίου-Σερίφου, Σερίφου-Μήλου, Μήλου-Φολεγάνδρου και Φολεγάνδρου-Θήρας». Οι συμβάσεις προμήθειας και εγκατάστασης για τους Υποσταθμούς Σερίφου, Μήλου και Φολεγάνδρου διακηρύχθηκαν το 2022 και αναμένεται να υπογραφούν το 2023.
Η υποθαλάσσια γραμμή της Θήρας αναμένεται να ηλεκτριστεί το 1ο εξάμηνο του 2024 και τα υπόλοιπα νησιά εκτιμάται ότι θα διασυνδεθούν με το ΕΣΜΗΕ το 2ο εξάμηνο του 2025.

Η ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής – Κρήτης προωθείται μέσω δύο υποέργων: Το πρώτο στη «Μελέτη, Προμήθεια και Εγκατάσταση καλωδίων και σταθμών ηλεκτροδίων για την ηλεκτρική διασύνδεση συνεχούς ρεύματος μεταξύ Κρήτης και Αττικής (2 x 500 MW)» και το δεύτερο στη «Μελέτη, Προμήθεια και Εγκατάσταση δυο Σταθμών Μετατροπής και ενός Υπο- σταθμού για την Ηλεκτρική Διασύνδεση συνεχούς ρεύματος μεταξύ Κρήτης και Αττικής (2 x 500 MW)». Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών «όσον αφορά στους Σταθμούς Μετατροπής, έχει ολοκληρωθεί η παραγωγή του μεγαλύτερου μέρους του εξοπλισμού τους ενώ έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί οι εργασίες θεμελίωσης των κτιρίων και έχει ξεκινήσει η ανέγερση τους».

Στο καλωδιακό τμήμα «έχει ολοκληρωθεί η παραγωγή όλων των τμημάτων των καλωδίων (υποβρύχιων και υπόγειων). Επίσης, έχει ολοκληρωθεί η πόντιση των δύο πόλων (Ανατολικού και Δυτικού, 2 x 336 χιλιομέτρων) βάσει χρονοδιαγράμματος καθώς και η πόντιση των οπτικών ινών στο σύνολό της. Η προστασία των υποβρυχίων καλωδίων αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2ο τρίμηνο του 2023. Τέλος, βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή του υπόγειου τμήματος της όδευσης από το ΚΥΤ Κουμουνδούρου προς το σημείο προσαιγιάλωσης στην Αττική, όπου έχει ολοκληρωθεί περίπου το 80% της υποδομής καθώς και το 40% της τοποθέτησης καλωδίων. Στην περίπτωση της Κρήτης, οι εργασίες οδοποιίας βρίσκονται σε εξέλιξη και οι εργασίες υποδομής για την εγκατάσταση των καλωδίων αναμένονται να ξεκινήσουν».

Σε σχέση με τη χρηματοδότηση, «εντός του 2023 το έργο αναμένεται να ενταχθεί για συγχρηματοδότηση σε επιχειρησιακό πρόγραμμα στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, αντλώντας έτσι σημαντικούς πόρους και μειώνοντας, κατά ένα πολύ μεγάλο βαθμό, το κόστος για τον Έλληνα καταναλωτή».

Τον Ιανουάριο υπεγράφη η σύμβαση για την αναγνωριστική μελέτη βυθού μεταξύ της Εύβοιας και της Σκύρου που αποτελεί ένα ακόμα βήμα του σχεδίου διασύνδεσης του Βορειοανατολικού Αιγαίου. Το έργο θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις ενώ η ολοκλήρωση του προβλέπεται εντός του 2029. Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων ανέρχεται σε 863 εκατ. ευρώ και προγραμματίζεται η συγχρηματοδότησή του από το Ταμείο Απανθρακοποίησης Νήσων. Το σχέδιο προβλέπει τη διασύνδεση με το ΕΣΜΗΕ της ομάδας των νήσων του Βορειοανατολικού Αιγαίου η οποία περιλαμβάνει τα εξής οκτώ (8) αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα των ΜΔΝ Λήμνου, Άγιου Ευστρατίου, Σκύρου, Λέσβου, Χίου (Ψαρών), Σάμου (Φούρνων – Θύμαινας), Ικαρίας και Αγαθονησίου.

Οι διεθνείς διασυνδέσεις

Ο ΑΔΜΗΕ «προτεραιοποιεί τα έργα διεθνών διασυνδέσεων, με στόχο την ενίσχυση της περιφερειακής συνεργασίας στον τομέα της Ενέργειας και την εμβάθυνση της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρισμού. Στο πλαίσιο αυτό, ο Διαχειριστής:

  1. Κατασκευάζει το εγχώριο τμήμα της δεύτερης διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας (Νέα Σάντα-Maritsa), η οποία θα υπερτριπλασιάσει τη μεταφερόμενη ενέργεια ανάμεσα στις δύο χώρες. Η κατασκευή της εναέριας διασυνδετικής γραμμής μεταφορά 400kV μεταξύ του ΚΥΤ Ν. Σάντας και του Υ/Σ Maritsa στη Βουλγαρία ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2022 και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 1ο εξάμηνο του 2023.
  2. Εκπονεί μελέτες σκοπιμότητας για τη δεύτερη ενισχυτική διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας ισχύος έως 1 GW, από κοινού με τον Διαχειριστή της γειτονικής χώρας, Terna.
  3. Έχει υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας για την κατασκευή ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου. Ο ΑΔΜΗΕ συνεργάζεται στενά με τον Διαχειριστή της Αιγύπτου (EETC – Egyptian Electricity Transmission Company) και τον φορέα υλοποίησης ELICA SA ενώ προτίθεται να συμμετάσχει στο έργο και σε επενδυτικό επίπεδο.

Επιπλέον

  • Συμβάλλει στην ωρίμανση και κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης, με φορέα υλοποίησης τον EuroAsia Interconnector, διασφαλίζοντας με την τεχνογνωσία που διαθέτει την επιχειρησιακή επάρκεια του έργου. Το καλοκαίρι, ο ΑΔΜΗΕ κατέθεσε Δήλωση Προθέσεων (Letter of Intent) στη διοίκηση του EuroAsia Interconnector για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας με ποσοστό 25%, το οποίο θα επιτρέψει στον Διαχειριστή να εμπλακεί πιο ενεργά στην κατασκευή της διασύνδεσης, εισφέροντας ακόμη περισσότερο σε τεχνογνωσία και γενικότερα σε ό,τι αφορά την υλοποίηση του μεγάλου ενεργειακού έργου.
  • Επιταχύνει τις διαδικασίες για τη μελέτη της νέας διασύνδεσης Ελλάδας-Αλβανίας, με τη συγκρότηση ομάδας εργασίας, μαζί με τον Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς της Αλβανίας.
  • Ωριμάζει τα σχέδια για την αναβάθμιση της διασύνδεσης Ελλάδας-Τουρκίας, η οποία θα ενισχύσει τη διασύνδεση του Ευρωπαϊκού με το Τουρκικό Σύστημα Μεταφοράς.
  • Προωθεί την αναβάθμιση της υφιστάμενης διασύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία.
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!