THEPOWERGAME
Στο τελικό στάδιο βρίσκεται η ηλεκτρική διασύνδεση Πελοποννήσου – Κρήτης που προωθεί ο ΑΔΜΗΕ αλλά οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των εργασιών της εναέριας γραμμής 150 kV Μολάοι – Τερματικό Πελοποννήσου προκαλούν πονοκεφάλους στη διοίκηση. Κερασάκι στην τούρτα είναι οι απανωτές επιστολής της γαλλικής OMEXOM, που ανήκει στον γαλλικό κατασκευαστικό κολοσσό Vinci, γνωστής στην Ελλάδα ως επικεφαλής της κοινοπραξίας που διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου και την Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα).
Ο γαλλικός όμιλος είχε αναλάβει την εναέρια γραμμή υψηλής τάσης που θα συνέδεε τους Μολάους με τον τερματικό σταθμό από τον οποίο θα ξεκινούσε η υποθαλάσσια διασύνδεση με την Κρήτη σε μια σύμβαση 4,5 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια επικαλέστηκε την πανδημία (τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις υλικών) και ζήτησε, από τα τέλη του περασμένου Αυγούστου, μικρή παράταση ενός μηνός στην ολοκλήρωση του έργου. Ζητούσε να το παραδώσει στις 20 Δεκεμβρίου αντί για τις 4 Νοεμβρίου. Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, επικαλούμενη την ανάγκη έγκαιρης ολοκλήρωσης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Πελοποννήσου – Κρήτης, αφαίρεσε ένα τμήμα του αντικειμένου της εργολαβίας των Γάλλων και προχώρησε το έργο με αυτεπιστασία. Το προχώρησε δηλαδή εσωτερικά μέσω μικρών αναθέσεων σε τρίτους και με την υπόσχεση πως θα το παραδώσει στις 4 Νοεμβρίου…
Όμως αν και έχουν περάσει τρεις μήνες από τις 20 Δεκεμβρίου, που δεσμεύονταν να παραδώσουν την εναέρια γραμμή οι Γάλλοι της Vinci, το έργο δεν έχει ολοκληρωθεί! Αυτό, όπως είναι φυσικό, έχει προκαλέσει την αντίδραση της γαλλικής πλευράς η οποία έχει στείλει σειρά επιστολών στον ΑΔΜΗΕ. Στην τελευταία, που παραδόθηκε την προηγούμενη Παρασκευή, επισημαίνεται πως «σήμερα, 12.3.2020, δηλαδή τρείς μήνες αργότερα από την πρόβλεψη για την ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου του Σχετικού Νο1, το έργο παραμένει ημιτελές και επιπλέον απαιτούνται από τον ΑΔΜΗΕ πρόσθετες δαπάνες για την ολοκλήρωσή του σύμφωνα με τον συμβατικό σχεδιασμό».
Ο εκπρόσωπος του γαλλικού ομίλου προσθέτει στην ίδια επιστολή πως «στις 15.2.2020 το έργο παρουσίαζε καθυστέρηση στις πληρωμές προς τον ανάδοχο της τάξης του 1,7 εκατ. ευρώ ως αξία χωρίς να υπολογίζουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ σε συνολικό εναπομείναντα προϋπολογισμό μετά τις περικοπές αντικειμένου από την Αναθέτουσα 3,2 εκατ. ευρώ (από αρχική αξία Σύμβασης 4,5 εκατ. ευρώ)». Η επιστολή κατέληγε πως «για τις ανωτέρω αναφερόμενες αφαιρέσεις αντικειμένου, που έγιναν αυθαίρετα, κακόπιστα και καταχρηστικά, αλλά και τις αξιώσεις μας που γεννώνται εξ αυτών, θα επανέλθουμε χωριστά με νέες επιστολές».
Σύμφωνα με πληροφορίες και η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ θα κινηθεί δικαστικά κατά της γαλλικής πλευράς στην περίπτωση που η τελευταία ακολουθήσει τη δικαστική οδό, όπως προαναγγέλλει με τις επιστολές της.
Προς το παρόν, η ηλεκτρική διασύνδεση Πελοποννήσου – Κρήτης δεν έχει ολοκληρωθεί. Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, όπως λένε στην αγορά ενέργειας, είχε πράγματι αναλάβει να προχωρήσει ένα πολύ σύνθετο έργο σε συνθήκες πανδημίας. Μάλιστα προ ημερών ποντίστηκε και το δεύτερο υποβρύχιο καλώδιο (αυτό που κατασκευάστηκε από την Ελληνικά Καλώδια του ομίλου Βιοχάλκο). Το έργο «πράγματι καταρρίπτει πολλά διεθνή ρεκόρ, όπως η μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιακή διασύνδεση εναλασσόμενου ρεύματος, αλλά στον ΑΔΜΗΕ κινδυνεύουν να πνιγούν σε μια κουταλιά νερό» προσθέτουν.
Η διοίκηση του τελευταίου υποστηρίζει πως μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα θα γίνει η δοκιμαστική ηλέκτριση της διασύνδεσης. Προς το παρόν, όμως, πρέπει να τελειώσει η εναέρια γραμμή Μολάοι – Τερματικό Πελοποννήσου και να βρει άκρη με τους Γάλλους.
Επιστολή ΡΑΕ
Στις 9 Μαρτίου ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) Αθαν. Δαγούμας έστειλε επιστολή στη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ με την οποία ζητούσε συμπληρωματικά στοιχεία για την πορεία της ηλεκτρικής διασύνδεσης Πελοποννήσου – Κρήτης μέχρι την Δευτέρα 15 Μαρτίου. Συγκεκριμένα ζητούσε να παραδοθούν «τα έγγραφα επιτυχούς παράδοσης και ολοκλήρωσης που έχουν παραδώσει στην ΑΔΜΗΕ ΑΕ οι ανάδοχοι του κάθε τμήματος / κυκλώματος του έργου της Φάσης Ι της διασύνδεσης της Κρήτης».
Όπως ανέφερε η επιστολή του κ. Δαγούμα προς τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΑΔΜΗΕ Μαν. Μανουσάκη η επιχείρηση καλούνταν να στείλει, μεταξύ άλλων, αντίγραφα από «α) πρωτόκολλο επιτυχούς ολοκλήρωσης δοκιμαστικής λειτουργίας (trial run), β) Προσωρινή παραλαβή έργου (provisional acceptance), γ) Οριστική παραλαβή έργου (final acceptance), καθώς και κάθε άλλο έγγραφο από το οποίο να αποδεικνύεται το στάδιο στο οποίο βρίσκεται η διασύνδεση». Η επιστολή κατέληγε πως «σε περίπτωση άπρακτης παρέλευσης της ανωτέρω προθεσμίας δύναται να επέλθουν οι προβλεπόμενες από τις κείμενες διατάξεις έννομες συνέπειες».